Německý kartel se hroutí. BMW vrací Daimleru úder za nůž vražený do zad

27.7.2017 | Petr Prokopec | 5 příspěvků

Zatímco BMW říká, že žádný kartel neexistuje, Daimler ho měl dobrovolně ohlásit úřadům. Něco takového vcelku pochopitelně hatí další spolupráci.

V minulém týdnu prosákly na světlo světa zvěsti o údajné kartelové dohodě, již měly uzavřít automobilky BMW, Mercedes a Volkswagen (a pod jeho křídly i Audi a Porsche). Ta se měla týkat nejen tajné spolupráce při nákupu surovin a komponentů od společných dodavatelů, ale také dieselových technologií a nelegálních cest, které by automobilkám dovolily se co nejefektivněji vejít do stále přísnějších emisních limitů.

V návaznosti na kauzu Dieselgate je to pozoruhodné, byť zatím stále jen spekulativní odhalení. Potvrzovalo by, že podvodu se nedopustil jen Volkswagen, ale i další zmíněné značky. Na to nakonec ukazují i „dobrovolné” svolávací akce, ke kterým přistoupil Mercedes či BMW. V případě třícípé hvězdy jde o více než tři miliony aut, což rozhodně již není množství, nad kterým lze mávnout rukou.

Další nové informace míří stejným směrem. Německý Süddeutsche Zeitung s odvoláním na své zdroje v automobilovém průmyslu konstatuje, že to měl být právě Daimler, který o existenci kartelové dohody zpravil úřady. Kartely jsou už z definice „značně nestabilní uspořádání oligopolního trhu” a ona nestabilita pramení už z očekávané - a obvyklé - snahy některého ze subjektů utrhnout si z takové spolupráce více. Což vede k rozkolu. Takový rozkol navíc úřady aktivně podporují např. snahou neudělovat vysoké pokuty firmám, které se sice kartelu účastnily, ale ohlásily jej. A přesně to měl Daimler udělat.

BMW ale jakoukoliv účast na podobném spolčení odmítá a vrcholný management firmy má být na Daimler za jeho krok hodně naštvaný. Znovu podle informací německých kolegů měl tento krok „totálně zničit” důvěru, kterou mnichovská firma k Daimleru chovala a BMW mělo v reakci na to okamžitě zastavit veškerou spolupráci s jinak konkurenčním koncernem.

Mnichovská značka hodlala ve spolupráci s Daimlerem, Volkswagenem i evropskou divizí Fordu vybudovat síť dobíjecích stanic pro elektromobily. Kromě toho mělo dojít ke sdílenému nakupování dílů od dodavatelů, což by snížilo náklady na výrobu. Ničeho z toho ale nyní BMW nechce být účastno. Ne, pokud „na palubě” bude i Daimler.

Obě německé automobilky situaci oficiálně odmítly komentovat. Daimler ale měl včera jednat s Volkswagenem o dalším postupu, neboť existuje podezření, že VW byl další z firem, která měla celý kartel „napráskat” úřadům. Jestli to tak opravdu bylo, nedivíme se, že BMW reaguje takto podrážděně - byla by to jen tato značka, kterou čekají tvrdé pokuty, které snadno mohou přesáhnout i hranici 100 miliard Kč...

Německý kartel se hroutí. BMW vrací Daimleru úder za nůž vražený do zad - 1 - BMW i3 2016 facelift oficialni sada 01Německý kartel se hroutí. BMW vrací Daimleru úder za nůž vražený do zad - 2 - BMW i3 2016 facelift oficialni sada 02Německý kartel se hroutí. BMW vrací Daimleru úder za nůž vražený do zad - 3 - BMW i3 2016 facelift oficialni sada 03Německý kartel se hroutí. BMW vrací Daimleru úder za nůž vražený do zad - 4 - BMW i3 2016 facelift oficialni sada 04Německý kartel se hroutí. BMW vrací Daimleru úder za nůž vražený do zad - 5 - BMW i3 2016 facelift oficialni sada 05Německý kartel se hroutí. BMW vrací Daimleru úder za nůž vražený do zad - 6 - BMW i3 2016 facelift oficialni sada 06Německý kartel se hroutí. BMW vrací Daimleru úder za nůž vražený do zad - 7 - BMW i3 2016 facelift oficialni sada 07Německý kartel se hroutí. BMW vrací Daimleru úder za nůž vražený do zad - 8 - BMW i3 2016 facelift oficialni sada 08Německý kartel se hroutí. BMW vrací Daimleru úder za nůž vražený do zad - 9 - BMW i3 2016 facelift oficialni sada 09Německý kartel se hroutí. BMW vrací Daimleru úder za nůž vražený do zad - 10 - BMW i3 2016 facelift oficialni sada 10Německý kartel se hroutí. BMW vrací Daimleru úder za nůž vražený do zad - 11 - BMW i3 2016 facelift oficialni sada 11Německý kartel se hroutí. BMW vrací Daimleru úder za nůž vražený do zad - 12 - BMW i3 2016 facelift oficialni sada 12Německý kartel se hroutí. BMW vrací Daimleru úder za nůž vražený do zad - 13 - BMW i3 2016 facelift oficialni sada 13Německý kartel se hroutí. BMW vrací Daimleru úder za nůž vražený do zad - 14 - BMW i3 2016 facelift oficialni sada 14Německý kartel se hroutí. BMW vrací Daimleru úder za nůž vražený do zad - 15 - BMW i3 2016 facelift oficialni sada 15Německý kartel se hroutí. BMW vrací Daimleru úder za nůž vražený do zad - 16 - BMW i3 2016 facelift oficialni sada 16Německý kartel se hroutí. BMW vrací Daimleru úder za nůž vražený do zad - 17 - BMW i3 2016 facelift oficialni sada 17Německý kartel se hroutí. BMW vrací Daimleru úder za nůž vražený do zad - 18 - BMW i3 2016 facelift oficialni sada 18Německý kartel se hroutí. BMW vrací Daimleru úder za nůž vražený do zad - 19 - BMW i3 2016 facelift oficialni sada 19Německý kartel se hroutí. BMW vrací Daimleru úder za nůž vražený do zad - 20 - BMW i3 2016 facelift oficialni sada 20Německý kartel se hroutí. BMW vrací Daimleru úder za nůž vražený do zad - 21 - BMW i3 2016 facelift oficialni sada 21Německý kartel se hroutí. BMW vrací Daimleru úder za nůž vražený do zad - 22 - BMW i3 2016 facelift oficialni sada 22Německý kartel se hroutí. BMW vrací Daimleru úder za nůž vražený do zad - 23 - BMW i3 2016 facelift oficialni sada 23Německý kartel se hroutí. BMW vrací Daimleru úder za nůž vražený do zad - 24 - BMW i3 2016 facelift oficialni sada 24Německý kartel se hroutí. BMW vrací Daimleru úder za nůž vražený do zad - 25 - BMW i3 2016 facelift oficialni sada 25Německý kartel se hroutí. BMW vrací Daimleru úder za nůž vražený do zad - 26 - BMW i3 2016 facelift oficialni sada 26Německý kartel se hroutí. BMW vrací Daimleru úder za nůž vražený do zad - 27 - BMW i3 2016 facelift oficialni sada 27Německý kartel se hroutí. BMW vrací Daimleru úder za nůž vražený do zad - 28 - BMW i3 2016 facelift oficialni sada 28
BMW aktuálně couvá ze spolupráce s Daimlerem, jež se týkala třeba i výstavby dobíjecích stanic pro elektromobily. Mnichovská značka totiž té stuttgartské nevěří kvůli údajnému vyzrazení detailů kartelové dohody německým autoritám

Zdroj: Reuters

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Diskuze 5 příspěvků

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama