Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Niki Lauda i šéf Ferrari volají po drsnějších F1. Jejich přání mohou být vyslyšena
27.1.2015 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
Ve světě Formule 1 se dále diskutuje o změnách které by mohly vrátit diváky na tribuny. Návrh dvou důležitých postav může být bernou mincí.
Šampionátu Formule 1 se v posledních měsících věnujeme více než kdykoliv dříve a to zejména kvůli upadajícímu diváckému zájmu a celkově klesající popularitě královny motorsportu. Naposledy jsme se v souvislosti s tím zaměřili na podivné homologační předpisy, po jejichž změně volal i šéf Red Bull Racing, který žádal nasazení osmiválců. Není ale zdaleka sám, komu se nelíbí současné downsizované pohonné jednotky a vlastně vše, co s jejich protěžováním souvisí. Po revolučních změnách aktuálního stavu ostatně volá i trojnásobný světový šampion F1 a jedna z čelných postav stáje Mercedes v jedné osobě - Niki Lauda - a šéf formulového týmu Ferrari Maurizio Arrivabene.
Podle Laudy jsou současné monoposty příliš lehké na řízení a veškeré v nich použité technologie poskytují každému pilotovi (přicházejícímu z „nižších pater“ šampionátů Formula 3 či GP2) podobnou rychlost, jako jezdcům, kteří v F1 působí už několik sezón. To vše bez většího rizika. Zmiňuje se přitom o dobách, kdy sám závodil - kdy jste si kvůli monstróznímu výkonu stroje, přetížení a dalším souvisejícím vlastnostem „skoro nadělali do trenek“.
Když se jezdilo 300 km/h tehdy, každý věděl, co je v sázce. Moderní monoposty se ale podle Laudy F1 řídí pomalu tak snadno, jako vůz na běžné silnice, rizika nejsou tak velká a piloti se díky moderním technologiím nebojí. Pokud to tak prý půjde dál - tedy v případě, že se bude vývoj ubírat dále stejným směrem - všeobecný zájem o dění na poli Formule 1 zcela upadne. Současné stroje závodící na Velkých cenách mají dle Laudy nezajímavou hybridní techniku, která ke standardním 580 koním z benzinového přeplňovaného šestiválce chvílemi přidává 160 elektrických koní.
Sám by si přál, aby výkon šplhal nejlépe na 1 200 koní, aby bylo potřeba používat širší pneumatiky a jinou aerodynamiku a aby motory měly strmě stoupající výkonovou křivku a vozy byly celkově „drsnější”. To Ital Maurizio Arrivabene má na svém seznamu přání vyšší výkon také. Přidává na něj ovšem podstatně větší rachot výfuků (prý jako na koncertu heavy-metalové kapely, ze které vám vstávají chlupy) a vyšší rychlosti dosahované nejen na rovinkách mezi zatáčkami. F1 dle jeho slov ztratila velké porce fandů právě se zavedením současných hybridních pohonných jednotek, což se musí změnit. Také by prý bylo příhodné, aby fanoušci byli k vozům blíž.
V roce 2017 by se skutečně mohlo na současné situaci ledacos změnit, čemuž nahrává i výsledek nedávného jednání vedoucích postav jednotlivých týmů v Ženevě. Ze současných 700-800 koní by měl výkon podle nich poskočit nad hranici tisíce koní či ještě o něco výše. Někteří techničtí ředitelé se domnívají, že je takové mety možné dosáhnout bez nákladného přepracovávání současných motorů posunutím otáčkového maxima, zvýšením regulované rychlosti průtoku paliva a několika dalších malých konstrukčních vylepšení aerodynamiky. Souběžně s tím by také doporučovali zvýšení objemu palivové nádrže nad 100 litrů.
My si myslíme, že to svět F1 samo o sobě zřejmě nespasí, je ale bez pochyb, že atraktivitě tohoto sportu by to prospět mohlo. Současným monopostům ubírá na přitažlivosti přemíra omezujících pravidel a ta s technikou přímo souvisí. Ef-jedničky jsou pořád nejrychlejší auta, ale doby, kdy byla ve Formuli 1 k vidění technika, jež se po několika letech začala objevovat v normálních autech jsou dávno ty tam. Dnes se šampionát Formule 1 naopak jal následovat trendy regulací, které již několik let udávají takt vývoje běžných vozů, a to přinejmenším náročného diváka ze židle nezvedne...



Formule 1 by podle Laudy měla mít alespoň 1 200 koní, širší gumy a drsnější projev, dle Arrivabena od Ferrari by pro vyšší zájem diváků přispěl i větší rachot z výfuků. Oba mají pravdu, pomůže to ale současným hybridům skutečně upoutat pozornost?
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Čínský elektromobil prodávaný i v Evropě se při nehodě rozpůlil, jeho baterie začala hořet opodál
včera„Není mezera, do které bych se nevešel.” Řidič natočil, jak se dá proplétat dopravní zácpou, klaustrofobiky z toho trefí
15.6.2025Unikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
12.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Na Pannonia Ringu pokračovalo MS Side včera 15:40
- Indian Rider Fest: 19.-22. 6. 2025 Lipno nad Vltavou včera 08:00
- V Misanu zemřel traťový komisař na infarkt 15.6.2025
- Toprakův misanský hattrick 15.6.2025
- Vítězství čínského Kove, 19. Svoboda, 20. Novotný 15.6.2025
Nejčtenější články
Šéf VW vydal varování pro akcionáře, chce udělat to poslední, co teď automobilka skutečně potřebuje
19.5.2025Tahle flotila nových policejních aut zločincům strach asi nenažene, v místě svého působení ale dává jistý smysl
19.5.2025Nový šéf Nissanu zkouší hodit vinu za současnou krizi firmy na Carlose Ghosna, baští mu to jen lidé bez špetky kritického uvažování
19.5.2025Jeden z největších průšvihů dějin aut výrobce vykupoval za dvojnásobek, aby ho sešrotoval, nyní se prodává za miliony
19.5.2025Šéfové velkých automobilek překvapivě vzkazují do Bruselu: Buďte jako Trump
19.5.2025
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.17. 06:28 - Stepan
- Policejní kontroly a měření 06.16. 21:07 - Truck Daškam
- Jednostopé okénko 06.16. 19:48 - řidičBOB
- BMW Divize 06.16. 18:15 - jerry
- IT poradna 06.16. 17:36 - petr_riha
- OBD diag pro moje brmbrmbrm 06.16. 17:23 - pavproch
- kola e89+Tiguan+Scout 06.16. 14:30 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 06.16. 09:56 - pavproch