Nizozemci zkouší nové řešení, které má znemožnit, aby vám do cesty vběhla zvěř

Jsou to jedny z nejvíce nepříjemných automobilových nehod, kterým je z pozice řidiče často nemožné předejít. V zemi tulipánů jsou častější než jinde, a tak právě tam příchází s novým pokusem o řešení.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Nizozemci zkouší nové řešení, které má znemožnit, aby vám do cesty vběhla zvěř

20.5.2019 | Petr Prokopec

Jsou to jedny z nejvíce nepříjemných automobilových nehod, kterým je z pozice řidiče často nemožné předejít. V zemi tulipánů jsou častější než jinde, a tak právě tam příchází s novým pokusem o řešení.

Nizozemí je obecně vnímáno jako země tulipánů. Nejspíše však jen málokdo ví o tom, že má neobvykle velké problémy s divokou zvěří. Každoročně je zde hlášeno zhruba 6 300 incidentů spojených s kolizí automobilu a zvířete, což je vzhledem k tamní populaci mimořádně vysoké číslo. Experti navíc naznačují, že tento stav sám od sebe lepší nebude. Počet jelenů a srnců v zemi konstantně narůstá, počet aut neklesá, a tak počet dopravních nehod roste. Z toho důvodu se Nizozemí rozhodlo odstartovat nový testovací program, z nějž možná řada lidí mít velkou radost nebude.

Země se chystá snížit počet kolizí dvěma způsoby. První cesta není příliš nápaditá a je docela kontroverzní, neboť spočívá řízeném odstřelu zvěře v oblastech podél silnic. Tím by měla být snížena populace vysoké. Tento program bude realizován poblíž Gelderlandu a Utrechtu, a to v prvním případě na šestikilometrovém a ve druhém na osmnáctikilometrovém úseku.

Druhý způsob je o poznání méně pobuřující a především originálnější. Jde tzv. virtuální ohrady, které budou tvořit senzory, světla a reproduktory rozmístěné podél silnic. Detekovat ovšem nebudou zvířata, nýbrž automobily. Jakmile zaznamenají jejich příjezd, spustí se série zvukových a světelných signálů, jež mají za úkol živočichy odradit od přibližování se silnici. Autoři říkají, že na základě testů mimo reálný silniční provoz je systém v případě vysoké zvěře stoprocentně úspěšný.

Nezní to nezajímavě, jsme ovšem zvědavi, jak se bude celý systém projevovat z pohledu řidiče. Divoké blikání čehosi podél silnice směrem do lesa či na pole může neznalé šoféry vyděsit, ale třeba bude z opačné strany pro člověka sotva patrný. Program na každý pád prozatím počítá s testovacím období a pokud bude skutečně úspěšný, může se rozšířit nejen po Nizozemsku, ale i na jiná místa Evropy či světa.

Země navíc nechce zvěř jen zabíjet či odrazovat, ale zároveň i monitorovat její počet. K tomu budou sloužit pásy písku dlouhé 100 metrů a široké 2,5 metru, jež vytvořeny podél silnic. Dvakrát týdně dojde k sečtení stop, poté bude písek zase uhrabán. O úplně přesný monitoring tak sice nepůjde, ale zjevně lepší něco než nic. Na každý pád, pokud se chystáte do Nizozemí, musíte na zvěři si dejte pozor hlavně nyní - mezi dubnem a červnem se tam odehraje třetina všech srážek aut se zvěří.


Nizozemci zkouší nové řešení, které má znemožnit, aby vám do cesty vběhla zvěř - 1 - Nizozemsko a divoka zver 01Nizozemci zkouší nové řešení, které má znemožnit, aby vám do cesty vběhla zvěř - 2 - Nizozemsko a divoka zver 02Nizozemci zkouší nové řešení, které má znemožnit, aby vám do cesty vběhla zvěř - 3 - Nizozemsko a divoka zver 03
Nizozemí má problémy s vysokou zvěří, spouští tak pilotní program, při kterém dojde především na specifické plašení jelenů, srnců a laní

Petr Prokopec

Reklama
Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama