Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nová pravidla EU brzy pohřbí další spoustu zajímavých aut, varuje šéf Peugeotu
13.4.2019 | Petr Prokopec
Ani jsme se nestihli pořádně otřepat z čistky jménem WTLP a už můžeme čekat další. Jmenuje se 95 gramů CO2 na 1 km a automobilky už teď říkají, že oběti budou nemalé.
Již takřka dva roky varujeme před změnami, které automobilový průmysl letos čekají. S počátkem letošního září totiž začíná v Evropě platit nová emisní norma Euro 6d-TEMP, jen pár měsíců na to pak Evropská unie utáhne opasky ještě více a začne po automobilkách vyžadovat, aby se jejich flotily vykazovaly tak nízkou průměrnou spotřebu, aby postupně začaly plnit emisní limit 95 gramů CO2 na každý prodaný vůz. To v případě benzinových aut odpovídá spotřebě 4,1 l/100 km, u dieselů jde dokonce o spotřebu 3,6 l/100 km. A takových hodnot výrobci nejsou schopni při zachování stávajících nabídek motorů v žádném případě dosáhnout.
Co přesně to znamená? Eliminaci výkonných motorů, které mají spotřebu logicky vyšší. Že k tomu dojde, už naznačily kroky Land Roveru a Mercedesu. Zrovna u těchto dvou značek jste nad tím ale mohli mávnout rukou, čistka bude ale mnohem rozsáhlejší.
Varuje před tím šéf Peugeotu Jean-Philippe Imparato, který uvedl, že mnohé výkonné modely nenávratně zmizí z nabídek a tato slova se netýkají jen jím řízené automobilky. „Tradiční sportovní modely jako 308 GTI zmizí,“ řekl doslova Imparato. Dle něj totiž není etické platit pokutu 10 000 Eur (cca 256 tisíc Kč) za vůz, který nikterak nepřispívá k čistějšímu klimatu. Místo ryze benzínového vozu tak prý dostaneme model, který je nejen zábavný, ale i úsporný.
Toto prohlášení asi bude třeba převést do hovorové češtiny, byť ta do značné míry a pro řadu lidí bude spíše hororovou. Peugeot totiž stejně jako ostatní výrobci počítá s tím, že i jeho vůz vyladěný na 270 koní bude zakrátko pro Brusel přílišným trnem v oku. A to nemá pod kapotou zrovna obří motor, jde jen o přeplňovanou jedna-šestku.
Proto takový model buď nebude dále prodáván, nebo se stejně jako jiné dočká částečné elektrifikace. EU totiž považuje spotřebovanou elektřinu za nulovou zátěž pro přírodu bez ohledu na to, jak ona elektřina vznikla, takže podobnému řešení logicky nahrává. To by na jednu stranu mohlo být vnímána kladně, neboť elektrické ústrojí se roztočí ihned a mohlo by tak vylepšit jízdní dynamiku, nicméně nedávná slova šéfů Seatu vzbuzují spíše obavy než nadšení.
Aktuálně Leon Cupra dává k dobru tři stovky koní, což je na rodinný kompakt opravdu působivý výkon. Navíc ještě před loňskými modifikacemi byl k mání relativně levně, hlavně jako pětidvířko s manuálem. Ten je ale již rovněž minulostí, aktuálně tak cena vozu startuje na 862 900 Kč, kam se dostala po snížení výkonu o 10 koní. Ten ale může do budoucna ještě více klesnout, a to až na 245 koní, po stránce cenově ale Cupra zamíří přesně opačným směrem.
Jak přitom bylo naznačeno Imparatem, Peugeot zamíří podobným směrem. Podle něj 308 GTI současné generace nejprve zmizí z nabídky a až v budoucnu se může vrátit v nové generaci v hybridním provedení. U francouzského vozu sice výkon zatím ještě zmíněn nebyl, ovšem skutečnost, že elektromotor zabírá odspodu, umožní značce jít u spalovacího motoru i celé soupravy rovněž dolů. Emisní standardy díky tomu budou dodrženy, jízdní dynamika však již tak oslnivá nejspíše nebude.
Čekejme tedy, že bezprostřední reakcí automobilek na začátek zavádění nových norem v příštím roce bude další okleštění nabídky o výkonnější deriváty, které mohou a nemusí dostat nástupce s příchodem nové generace týchž aut. Segment se sportovními vozy nižších tříd tím bude zásadně zdecimován, ve vyšších patrech trhu k takovým změnám nedojde. Do těch míří kupci s naditějšími peněženkami, kteří si budou moci dovolit vzít tíhu nemalých pokut EU na svá bedra nebo přijmou vyšší cenu komplikovanějších motorů. Je to smutné, ale je to tak. Pokud si tedy něco jako klasický hot-hatch ještě chcete koupit, pospěšte - 308 GTi i GT letos jistě skončí a další podobné vozy je budou následovat, podle Imperata stejně jistě.
Čistokrevný Peugeot 308 GTi letos končí, v budoucnu jej může nahradit leda hybridní verze. Ta ale nemusí dorazit vůbec a pokud ano, může mít o dost nižší výkon, horší dynamiku a vyšší cenu
Zdroj: Auto News
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- Dlouholetý šéfdesignér Škody přešel k Číňanům. Na povel bude mít i značku, která stále víc boduje v Česku
před 46 minutami - V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před 2 hodinami - Tesla si nechala zaplatit v roce 2017 od Pepsi za 100 tahačů, dodala jich jen 36. Ze 125 kamionů pro UPS ani jeden
před 3 hodinami - „Příšerné” nařizování elektromobilů zabije automobilový průmysl, říká šéf Stellantisu, začne to ve Velké Británii
před 5 hodinami - BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
včera
Živá témata na fóru
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz
- RYBNÍK NA PODLAZE - OCTAVIA 1 04.26. 07:49 - nostromo23
- Onboard videa 04.26. 07:47 - Truck Daškam
- Jak odstranit zaschlý vosk z kapoty auta? Prosím o radu 04.26. 07:46 - nostromo23
- Jak snižovat spotřebu 04.26. 07:41 - nostromo23
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito