Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Noví majitelé F1 jsou po uši v problémech, seriál může koupit zpět Bernie Ecclestone
30.1.2019 | Petr Prokopec
Nový majitel seriálu, společnost Liberty Media, selhává ve všech svých cílech, které si stanovil, navíc naštval i promotéry. Ekonomické fungování F1 tím trpí a prodej je jednou z možností.
O uplynulém víkendu prosákla na veřejnost převratná zpráva, podle níž může Formule 1 znovu změnit majitele. Americká společnost Liberty Media totiž selhává při plnění cílů, které si sama stanovila a potýká se s osmimiliardovou dolarovou investicí, kterou v souvislosti s převzetím seriálu vzala na svá bedra. Nyní tak zvažuje veškeré možné scénáře od nových investičních partnerů až po úplné převzetí jiným majitelem.
Něco takového by ve výsledku není až tak překvapivé. Už v minulosti jsme konstatovali, že jestliže Bernie Ecclestone, kterého se Liberty krátce po převzetí Formule 1 rychle zbavila, něco uměl, pak je to vydělat peníze. Noví majitelé se začali soustředit na jiné cíle, což jim dozajista nelze mít za zlé, nakonec královské motoristické disciplíně během loňského roku vzrostla sledovanost. Ovšem ekonomická stránka věci strádá a bez ekonomické udržitelnosti celý kolotoč F1 provozovat nelze.
Liberty Media chtěla do kalendáře zařadit i zcela nové závody a lokality zejména v USA, stejně jako zlákat další sponzory, omladit fanouškovskou obec a navýšit svůj obrat prostřednictvím nových online-aktivit. Nicméně nové závody chybí a zatím není jisté, zda třeba plánované Miami bude pořádat velké ceny. Noví sponzoři také chybí, lidí pod pětadvacet let je pouze 14 procent a online prodej představuje pouze 0,8 procenta na celkovém obratu. Z tohoto hlediska je převzetí Liberty Media fiaskem, třebaže nešlo očekávat zázraky na počkání.
Firma tak podle zlých jazyků uspěla v podstatě v jediném, a sice ve vybudování luxusních londýnských kanceláří. To ovšem na uchlácholení zbytku světa stačí jen stěží. Navíc snahy o zatraktivnění závodů jsou zatím spíše kontraproduktivní - pro letošek se totiž kupříkladu monoposty dočkají zcela nových křídel, což si vyžádalo radikální přepracování naprosto všeho. Na pozvolnou evoluci ale týmy mohou zapomenout, neboť daná pravidla vydrží jen do roku 2020. O sezónu později se totiž již pojede dle nových.
Liberty Media nejsou spokojeni ani promotéři jednotlivých velkých cen. Vadí jim totiž třeba skutečnost, že zmiňovanému Miami bylo nabídnuto partnerství s podílem na zisku. O takových podmínkách si ale jiné okruhy mohou nechat pouze zdát, dosavadní model totiž počítal s tím, že promotéři platí jako mourovatí a ponechat si mohou pouze příjmy z prodeje vstupenek.
Navíc je třeba dodat, že okruhům ve Velké Británii, Itálii, Španělsku, Německu a Mexiku letos končí smlouva. Promotéři přitom jistě budou požadovat stejné podmínky, jaké byly nabídnuty Miami a pokud jich dosáhnou, bude to pro ekonomickou bilanci majitele šampionátu další rána.
Na adresu nových majitelů tedy prší kritika, a to ze všech stran. Prodej by tak byl jedním z možných vyústění situace, je však otázkou, zda k němu dojde. Přece jen, vzdát se seriálu tak brzy po jeho nabytí by bylo velkou ránou i pro ega lidí, kteří za Liberty stojí a pravděpodobnějším se případně jeví nalezení strategického partnera.
Alespoň částečně oficiální informace tímto končí, dále se můžeme přesunout do roviny spekulací. Podle webu John Wall Street vane vítr od Bernieho Ecclestona, který se má snažit o destabilizaci americké společnosti, jejíž majitelé nenechali „malého velkého muže“ u kormidla. To jim prý Bernie nemůže zapomenout, proto dělá vše možné, aby se na kapitánský můstek vrátil. A co více, aby na celé rošádě by mohl vydělat - dle zmiňované zprávy se jako o možné ceně šampionátu hovoří o nižší sumě než 8 miliardách dolarů (cca 182,2 miliardy korun), za který byl v roce 2016 prodán.
Jestli je toto pravda, si netroufáme odhadovat, máme pocit, že Bernie Ecclestone je rád, že si ve svých 88 letech může dopřát zaslouženého důchodu. Bez ohledu na to se ale znovu ukazuje, jak důležitou osobou jeden jediný člověk pro celé fungování Formule 1 byl. Z ekonomického hlediska zcela nesporně, to jsme kdysi podrobně probírali, i fakticky ale tahal za více nitek, než se může zdát. Nedávno jsme vzpomínali, že to byl právě on, kdo se zasloužil o vstup Michaela Schumachera do seriálu, neboť viděl jeho talent a obchodní potenciál. A jistě to byl jen jeden z bezpočtu drobných kroků, které činil bez vědomí kohokoli mimo lidí účastnících se samotného seriálu. Nedokážeme si představit, že by současný šéf F1 byť jen věděl o tom, který talentovaný jezdec v jakém seriálu jezdí, natož aby pak zaplatil některému z týmů za jeho angažmá s vidinou budoucího prospěchu pro celý seriál...




















Bernie Ecclestone by mohl znovu ovládnout Formuli 1, pokud jsou spekulace o možné odprodeji pravdivé. Jisté však je, že společnost Liberty Media je až po uši v problémech
Zdroje: Autoweek, Grand Prix 247
Bleskovky
„Italský Turek” se natočil, jak jede ve svém Porsche 260 km/h po německé dálnici, teď chtějí jeho hlavu
včeraBritové proti sobě ve sprintu postavili dva dinosauří osmiválcové offroady, metály ale nakonec bral ten třetí vzadu
25.8.2025Někdo si nechal přelakovat ikonické Ferrari F40 na zelenou, pro tradicionalisty je to zločin
22.8.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Superbike Aragon - 2. den včera 22:20
- Alvaro Bautista zůstává u Ducati včera 19:43
- Test Superbike Aragon - 1. den 25.8.2025
- Jonathan Rea po sezóně končí se závoděním 25.8.2025
- Místo Bautisty oficiálně 2026 Iker Lecuona 25.8.2025
Nejčtenější články
Spása pro staromilce: Automobilka, která letos ukázala nejsilnější silniční motor V12 historie, chystá i vlastní desetiválec
28.7.2025Řešení, na které vsadilo tolik výrobců aut, nachází u lidí stále menší zastání, navíc po celém světě
28.7.2025Za docela obyčejné auto koupené za statisíce někdo rychle inkasoval 3,8 milionu Kč, a to s ním i jezdil
28.7.2025Diesely 10 let po svém predikovaném skonu dál vládnou bazarům. Ukazují, jak moc výrobci ztrácí kontakt s realitou
28.7.2025Audi dál doplácí na svou sázku na mrtvého koně, tlačení elektromobilů znamená stále menší prodeje i drastický propad zisků
29.7.2025
Živá témata na fóru
- Toyota Land Cruiser 250 || Nezastavitelná legenda 08.26. 23:02 - lukasak12
- Dříve M135i, nyní ///M2 08.26. 22:52 - Eda
- Onboard videa 08.26. 21:56 - abgx1
- vyber prveho auta, univerzalne pouzitie 08.26. 20:55 - magalanes
- Policejní kontroly a měření 08.26. 20:27 - řidičBOB
- jak poznám minerální olej, polosyntetiku, full syntetiku? 08.26. 18:32 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 08.26. 14:53 - pavproch
- zvuk motoru 1.4 mpi a rachtání v převodovce 08.25. 20:49 - komat