Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nový sporťák dosud neznámého tvůrce naštval bývalého šéfa VW k nepříčetnosti
2.4.2019 | Petr Prokopec
Kdybyste platili za jednoho z největších guru automobilového průmyslu 20. století, patrně byste byli rádi, kdyby váš syn kráčel ve vašich šlépějích. Vy možná, Ferdinand Piëch zjevně nikoli.
Ženevský autosalon zavřel své brány již před několika týdny, my se však na výstaviště Palexpo musíme vrátit. Představeno tam mimo jiné bylo i jedno elektrické sportovní kupé, které se chlubí zajímavými parametry. Do vínku dostane hned tři jednotky, z nichž jedna roztáčí přední a druhé dvě zadní nápravu. Každý agregát dává výkon 204 koní, celkově by pak soustava měla generovat 612 koní. To rozhodně není nízký výkon, jenž navíc dokazuje, že došlo ke sladění špiček všech tří pohonných jednotek.
Dynamicky sice novinka zvaná Mark Zero žádné světové rekordy nepřekonává, i tak ale má co nabídnout. Stovku zvládne za 3,2 sekundy, zatímco nejvyšší rychlost byla kvůli dojezdu a limitům akumulátorů elektronicky omezena na 250 km/h. Pokud pojedete o mnoho pomaleji, má auto dle procedury WLTP ujet na jedno nabití až 500 kilometrů. Prozatím nespecifikovaný typ akumulátorů se ale dle tvůrců při dobíjení jen stěží zahřeje, proto je možné při využití rychlodobíjení počítat s dobitím na 80 % kapacity již za 4 minuty a 40 sekund.
Skutečnost, že při dobíjení ani nestihne vystydnout káva, ovšem není jedinou výhodou nového typu baterií. Dále je třeba zmínit možnost chlazení vzduchem, která se dosud jevila nedostačující. Kvůli tomu si elektromobily žádaly mnohem těžší vodní chladicí okruh. Tomu se ale Mark Zero vyvaroval, jeho hmotnost tak klesla o 200 kilo. Aktuálně tedy na ručkách vah vykáže pouze 1 800 kg, což je na sportovní kupé pořád hodně, oproti jiným vozům s alternativním pohonem je to ale zajímavá cifra - ty jdou většinou za hranici 2 tun.
Netradiční je rovněž skutečnost, že akumulátory nebyly zakomponovány do podlahy. Místo toho je najdete ve středovém tunelu a u zadní nápravy. Dosaženo tak bylo nejen ideálního rozložení hmotnosti, zároveň mohla být velmi nízko ukotvena i sedadla. Řidič by se tedy měl dočkat stejné pozice jako ve sporťáku se spalovacím motorem, jemuž má Mark Zero konkurovat rovněž ovladatelností a rychlou odezvou řízení.
Mark Zero je tedy zajímavě vyhlížejícím vozem se spoustou novátorských řešení. Platí to zejména o zmíněných akumulátorech, za nimiž stojí hongkongská firma Desten Group, o urychlené dobíjení se pak postarala čínská společnost Qingdao TGOOD Electric, která patří mezi světové lídry. Ve 300 městech provozuje více než 210 tisíc dobíjecích stanic, zkušeností tak má spoustu.
To vše zní opravdu dobře a stěží se hledá důvod, proč by se kdokoliv měl za Mark Zero stydět. Jeden takový člověk ale existuje a paradoxně je to otec hlavního tvůrce elektrického kupé. Právě on je důvodem, proč se o Mark Zero momentálně mluví ještě více než v době premiéry. Jeho jméno vám nebude vůbec neznámé, naopak jde o jednoho z největších velikánů automobilového průmyslu celého 20. století.
Za novinkou stojí především Anton Piëch řečený Toni. Jde o syna Ferdinanda Piëcha, bývalého šéfa koncernu VW, který jej vybudoval do jeho současné velikosti. Člověk by čekal, že Piëch bude náležitě hrdý na to, že jeho syn kráčí v jeho šlépějích a svět aut obohacuje o novátorské projekty, opak je ale pravdou. Otec v tomto případě není z díla svého potomka vůbec nadšený, dokonce jej mělo naštvat až k nepříčetnosti a měl kvůli němu synovi dokonce hrozit vyděděním.
„Nebyl jsem, nejsem a nikdy ani nebudu součástí tohoto projektu,“ uvedl vnuk Ferdinanda Porscheho rázně v rozhovoru pro Bild am Sonntag s tím, že trvá na tom, aby rodinné příjmení příď či záď produkční verze tohoto vozu v žádném případě nezdobilo. Důvody nejsou jasné - buď se Piëchovi staršímu nelíbí pojetí vozu jako takového, nebo jde o čistě osobní záležitost. Jeho vztahy se synem Antonem (mimochodem, jednomu z jeho celkem 12 dětí, které má se čtyřmi ženami) jsou historicky nedobré.
„Můj otec nikdy a nijakým způsobem nebyl součástí tohoto projektu,“ potvrzuje výše zmíněné Toni s tím, že totéž platí také o zbytku rodiny. A zároveň dodal, že jméno Piëch se na produkční verzi vozu, která má dle plánů dorazit do prodeje v roce 2021, beztak neobjeví. Prý kdyby na něm bylo, nikdo si ho nekoupí kvůli spojení otce s kauzou Dieselgate.
Ideální vztah otce a syna tu tedy zjevně nezavládl, oba Piëchové do sebe ryjí přes média. Ten starší ale svým odporem synovi paradoxně pomáhá více, než kdyby jej vehementně podporoval. Dokud se Ferdinand P. vůči projektu svého syna veřejně neohradil, Mark Zero ponechávala většina automobilového světa bez povšimnutí jako další z řady elektrických projektů s minimálními reálnými nadějemi na úspěch. Nyní je ale každý zvědav na to, co na 4 432 milimetrů dlouhém kupé vadí jedné z největších postav historie automobilového světa.







Mark Zero je prvním dílem Antona Piëcha, syna Ferdinanda Piëcha. Ten ale kupodivu svého potomka na veřejnosti zrovna nechválí, místo toho jej chtěl vydědit a vůči projektu se výrazně vymezuje. A syn na kritiku reaguje též dost podrážděně
Zdroj: Bild am Sonntag
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
před 10 hodinami
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nejnovější články
VW chce rozhýbat prodeje elektrických modelů tím, že je lidem dovolí vrátit do 100 dnů od koupě. To nemusí dobře dopadnout
před 3 hodinami
Jeep žádá majitele statisíců aut z posledních let, aby je parkovali daleko od domů, mohou shořet
před 4 hodinami
Prodeje elektrických Subaru v USA po konci dotací jsou ještě varovnější, klesly na úplné dno
před 6 hodinami
K mání je dodnes zcela nejetá Mazda z časů sametové revoluce, dokonalý stroj času nikdo ani pořádně nevybalil
před 7 hodinami
Původně jen elektrický silák se začal prodávat i ve spalovací verzi. A najednou je z něj nejlevnější takhle silné a rychlé auto
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
