Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Zázrak se nekoná, ani Evropané už diesely nechtějí. Strůjce jejich zkázy to ale netrápí
31.7.2018 | Petr Prokopec
I když někteří věřili, že Evropané zůstanou dieselům věrní až za hrob, neděje se tak. Jejich prodeje za první letošní pololetí klesly meziročně o 17 procent a podíl na trhu je už pod 40.
Zkáza dieselových motorů zůstává jedním z největších hybatelů automobilového světa. Že se z jejich pohled neblýská na lepší časy, potvrzují aktuální data společnosti JATO Dynamics. Dle nich bylo za první letošní půlrok v Evropě prodáno 8,6 milionu nových aut, což představuje meziroční nárůst o 2,7 procenta a vůbec nejlepší pololetí v historii. Tomu napomohly všechny hlavní trhy, proti proudu šla pouze Velká Británie.
Jenže zatímco trhy míří vzhůru, diesely padají dolů. Jejich podíl na registracích nových vozů poklesl meziročně o 17 procent na 37 %, tedy na nejnižší úroveň v tomto tisíciletí. Jelikož se přitom stále větší řada německých měst ohání zákazem vjezdu dieselových aut, bude odliv zákazníků v příštích měsících bezesporu pokračovat. Není přitom podstatné, že se zatím týká pouze vozů plnících normy EU1 až EU4, nikdo totiž neví, jak tomu bude třeba s příchodem nové dekády.
Dieselům ovšem neškodí pouze zákazy, ale také touha některých zemí po elektrických y hybridních autech za každou cenu. Patrné je to hlavně v Norsku, kde podíl bateriových vozů již dosáhl 56 procent z celkových registrací. Zájem o diesely proto v této skandinávské zemi poklesl nejvíce v celé Evropě, a to o 32 procent. Kromě toho můžeme zmínit i Finsko, kde jsou registrace „nafťáků“ nižší o 20 procent, prodeje elektromobilů a hybridů však vzrostly o 13 %. Švédsko je pak v případě alternativního paliva nahoře o 11 procent.
Zejména díky severu Evropy se tedy vozy s alternativním ústrojím těší již 5,4 procentnímu podílu, což je 31procentní nárůst vůči prvnímu pololetí loňského roku. Profituje z toho hlavně Toyota, neboť lidé ze všeho nejvíce preferují hybridy a těch japonská automobilka nabízí nejvíce. Pokud se podíváme na pět nejlépe prodávaných alternativních vozů za první pololetí, pak modely Yaris, C-HR, Auris a RAV4 doplňuje jediný zástupce konkurenční značky, a sice Kia Niro.
Zajímavé pak je, že ač strůjcem celé dieselové zkázy je v podstatě Volkswagen, současná naftová krize se koncernu vlastně netýká. Němci se nové situaci rychle přizpůsobili a na trh dostali spoustu nových SUV, jichž bylo celkově za první pololetí registrováno v Evropě na 2,92 milionu. To představuje meziroční posun o 24 procent směrem k lepšímu, přičemž zákazníky daný segment přebral zejména někdejším zájemcům o MPV. Pro tento karosářský styl se totiž pro změnu rozhodlo o 23 procent méně zákazníků.
Z této situace těží nejvíce právě Volkswagen, který aktuálně je nejen nejúspěšnější značkou Evropy celkově, ale také nejúspěšnějším výrobcem crossoverů a SUV. Momentálně za tím stojí hlavně úspěch modelu Tiguan, nicméně růžky začíná ve velkém vystrkovat také T-Roc. Celkově pak registrace aut s vyšší stavbou karoserie celého koncernu vzrostly meziročně o 42 procent, u běžných osobních aut byl přitom růst jen tříprocentní.
VW Group vládnoucí pozici mezi producenty crossoverů a SUV převzal od aliance Renault-Nissan, která v rámci francouzské části stagnuje a v případě té japonské míří dokonce dolů. Zlepšení je tak spojeno pouze s Dacií a Mitsubishi, to ale nekompenzuje propad mateřských společností. Obdobně je tomu u PSA, kde horšící se prodejní výsledky Opelu narušují růst Peugeotu a Citroënu. I tento koncern přitom roste hlavně díky SUV, osobní auta se propadají.





Nová data společnosti JATO Dynamics odhalují nejen pokles zájmu o dieselové vozy, ale také další růst obliby crossoverů a SUV. Nejvíce přitom z této situace paradoxně těží strůjce celé dieselové zkázy, tedy koncern Volkswagen Group
































VW T-Roc zamířil do evropského prodeje loni v září, dealeři ovšem měli k dispozici pouze omezenou kapacitu a prodali jen 4 930 aut. Letos ale již registrace přesahují 71 tisíc aut, vozu tak patří 32. příčka v pořadí
Zdroj: JATO Dynamics
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 4 hodinami
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Grand Prix se vrací do Evropy včera 09:57
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada včera 08:00
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
- Hakim Danish místo Yamanaky 3.11.2025
- Marquez je o 2 kroky vpřed před ostatními 2.11.2025
Nejnovější články
K mání je dodnes úplně nová Mazda z ledna 1990. Je to stroj času přímo do chvil hned po sametové revoluci
před hodinou
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
před 3 hodinami
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 4 hodinami
Dacia chystá nový kombík, který se postaví i drahým verzím Škody Octavia, stát má vedle nich pakatel
před 5 hodinami
Nový Renault Twingo kompletně odhalil únik ještě před premiérou. Vypadá skvěle, v nitru ale skrývá nepříjemné překvapení
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 11.05. 09:26 - Brus
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
- Jednostopé okénko 11.04. 06:58 - řidičBOB
- IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
- Rychlodotazy 11.03. 08:35 - HondaMan
