Reklama

Okolí továrny Lady je teď zaplaveno tisíci nedokončených aut. Proč?

V areálu ruské automobilky se má v tuto nacházet téměř 10 tisíc aut, jimž chybí světla, okna nebo čalounění. Je to ale jen špička ledovce problémů Lady.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Okolí továrny Lady je teď zaplaveno tisíci nedokončených aut. Proč?

19.10.2018 | Petr Prokopec

V areálu ruské automobilky se má v tuto nacházet téměř 10 tisíc aut, jimž chybí světla, okna nebo čalounění. Je to ale jen špička ledovce problémů Lady.

Bo Andersson byl vůbec prvním mimoruským šéfem AvtoVAZu. Když přitom do služby v prosinci 2013 nastoupil, měl neskutečnou podporu celého politického spektra, včetně prezidenta Vladimíra Putina. Očekávalo se přitom, že státní moloch postaví na nohy stejně, jako to předtím udělal u privátního GAZu. Nicméně jeho snahám byly soustavně házeny klacky pod nohy, neboť Andersson hodlal skoncovat i s problematickou sítí dodavatelů.

„Myslím, že to mohu říci zcela naplno - někteří naši dodavatelé jsou velmi dobří, jiní velmi špatní. Nikdy ovšem nepřistoupíme na jejich vydírání, uvedl bývalý vysoce postavený manažer koncernu General Motors v roce 2015. Bohužel však ani on nedokázal vzdorovat protistraně, zvláště poté, co v automobilce začal narůstat vliv aliance Renault-Nissan. To bylo překvapivé, neboť kroky Anderssona měly vést k jejímu prospěchu.

Švédský byznysmen tak nakonec 3. dubna 2016 musel svůj post opustit, přičemž v křesle nejvyšším jej vystřídal bývalý šéf Dacie Nicolas Maure. Ten v Rusku vydržel do letošního roku, kdy přišel Yves Karakatzanis. Ani ten ovšem nedokázal nahradit staré pořádky novými. Svědčí o tom enormní množství nedokončených vozů, jenž se od počátku října hromadí v areálu továrny v Togliatti. Automobilce totiž chybí díly na jejich zkompletování.

„I pouhým okem můžete vidět, že zaplněný je celý testovací okruh a vlastně všechny cesty kolem AvtoVAZu,“ uvedl k aktuální situaci ombudsman firemních odborů Leonid Jemšanov. Dle jeho odhadu přitom v areálu nyní postává pět až deset tisíc vozidel, jimž chybí světla, skla, čalounění či další detaily. Nejde přitom pouze o vozy Lady, s nedostatkem dílů se potýkají také modely sesterského Datsunu, které se tam montují.

Problémy jsou jednak na straně dodavatelů, kteří se domáhají lepších podmínek spolupráce. Potíže jsou ovšem i v samotné automobilce, které nedávno vyhořela lisovna. Vázne rovněž výroba motorů, neboť chybí bloky i hlavy pohonných jednotek. Absence světel je pro změnu důvodem, proč třeba nárazníky jsou pouze nasazené, nikoliv přišroubované. Vážnost situace navíc ještě zhoršuje vědomí, že nikdo není schopen říci, kdy se věci vrátí do normálu.

Automobilka se snaží uklidnit veřejnost prohlášením, že tyto problémy v žádném případě neovlivní nabídku dealerů. Ti jsou ovšem zcela jiného názoru, neboť dodávají, že výroba byla aktuálně zcela zastavena. Na skladech navíc nemají dostatek vozů k uspokojení poptávky. A protože jim chybí informace, nemohou ani zákazníky informovat o termínu zlepšení situace.

Aby toho navíc nebylo málo, dolehl i na automobilový sektor boj Ruska se Západem. Na dovoz komponentů bylo tak uvaleno clo, jehož výše se v závislosti na daném dílu i zemi původu pohybuje od 3 do 10 procent. Vláda sice již přislíbila výrobcům pomoc, ovšem zatím zůstala pouze u slov. Zatím tedy není jasné, kdy a zda vůbec dojde kupříkladu na finanční kompenzace.

Karakatzanis proto již uvedl, že firma se připravuje na opravdu náročný závěr letošního roku. A jakkoliv nezmínil, na kolik značku dočasná odstávka výroby a zdražení dovážených komponentů přijde, o nízkou sumu jistě nepůjde. Takové Hyundai totiž uvedlo, že jen díky zavedení cla vzrostou náklady automobilky na výrobu v Rusku o 5 miliard rublů (cca 1,7 mld. Kč) ročně. To vážně není málo.

Okolí továrny Lady je teď zaplaveno tisíci nedokončených aut. Proč? - 1 - Lada nedokoncena auta 2018 01Okolí továrny Lady je teď zaplaveno tisíci nedokončených aut. Proč? - 2 - Lada nedokoncena auta 2018 02
Pohled do areálu AvtoVAZu momentálně není zrovna lákavý. Automobilku trápí problémy s dodavateli i vnitřní potíže

Zdroj: Рабочие АВТОВАЗа@VKontakte

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama