Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Okolí továrny Lady je teď zaplaveno tisíci nedokončených aut. Proč?
19.10.2018 | Petr Prokopec
V areálu ruské automobilky se má v tuto nacházet téměř 10 tisíc aut, jimž chybí světla, okna nebo čalounění. Je to ale jen špička ledovce problémů Lady.
Bo Andersson byl vůbec prvním mimoruským šéfem AvtoVAZu. Když přitom do služby v prosinci 2013 nastoupil, měl neskutečnou podporu celého politického spektra, včetně prezidenta Vladimíra Putina. Očekávalo se přitom, že státní moloch postaví na nohy stejně, jako to předtím udělal u privátního GAZu. Nicméně jeho snahám byly soustavně házeny klacky pod nohy, neboť Andersson hodlal skoncovat i s problematickou sítí dodavatelů.
„Myslím, že to mohu říci zcela naplno - někteří naši dodavatelé jsou velmi dobří, jiní velmi špatní. Nikdy ovšem nepřistoupíme na jejich vydírání, uvedl bývalý vysoce postavený manažer koncernu General Motors v roce 2015. Bohužel však ani on nedokázal vzdorovat protistraně, zvláště poté, co v automobilce začal narůstat vliv aliance Renault-Nissan. To bylo překvapivé, neboť kroky Anderssona měly vést k jejímu prospěchu.
Švédský byznysmen tak nakonec 3. dubna 2016 musel svůj post opustit, přičemž v křesle nejvyšším jej vystřídal bývalý šéf Dacie Nicolas Maure. Ten v Rusku vydržel do letošního roku, kdy přišel Yves Karakatzanis. Ani ten ovšem nedokázal nahradit staré pořádky novými. Svědčí o tom enormní množství nedokončených vozů, jenž se od počátku října hromadí v areálu továrny v Togliatti. Automobilce totiž chybí díly na jejich zkompletování.
„I pouhým okem můžete vidět, že zaplněný je celý testovací okruh a vlastně všechny cesty kolem AvtoVAZu,“ uvedl k aktuální situaci ombudsman firemních odborů Leonid Jemšanov. Dle jeho odhadu přitom v areálu nyní postává pět až deset tisíc vozidel, jimž chybí světla, skla, čalounění či další detaily. Nejde přitom pouze o vozy Lady, s nedostatkem dílů se potýkají také modely sesterského Datsunu, které se tam montují.
Problémy jsou jednak na straně dodavatelů, kteří se domáhají lepších podmínek spolupráce. Potíže jsou ovšem i v samotné automobilce, které nedávno vyhořela lisovna. Vázne rovněž výroba motorů, neboť chybí bloky i hlavy pohonných jednotek. Absence světel je pro změnu důvodem, proč třeba nárazníky jsou pouze nasazené, nikoliv přišroubované. Vážnost situace navíc ještě zhoršuje vědomí, že nikdo není schopen říci, kdy se věci vrátí do normálu.
Automobilka se snaží uklidnit veřejnost prohlášením, že tyto problémy v žádném případě neovlivní nabídku dealerů. Ti jsou ovšem zcela jiného názoru, neboť dodávají, že výroba byla aktuálně zcela zastavena. Na skladech navíc nemají dostatek vozů k uspokojení poptávky. A protože jim chybí informace, nemohou ani zákazníky informovat o termínu zlepšení situace.
Aby toho navíc nebylo málo, dolehl i na automobilový sektor boj Ruska se Západem. Na dovoz komponentů bylo tak uvaleno clo, jehož výše se v závislosti na daném dílu i zemi původu pohybuje od 3 do 10 procent. Vláda sice již přislíbila výrobcům pomoc, ovšem zatím zůstala pouze u slov. Zatím tedy není jasné, kdy a zda vůbec dojde kupříkladu na finanční kompenzace.
Karakatzanis proto již uvedl, že firma se připravuje na opravdu náročný závěr letošního roku. A jakkoliv nezmínil, na kolik značku dočasná odstávka výroby a zdražení dovážených komponentů přijde, o nízkou sumu jistě nepůjde. Takové Hyundai totiž uvedlo, že jen díky zavedení cla vzrostou náklady automobilky na výrobu v Rusku o 5 miliard rublů (cca 1,7 mld. Kč) ročně. To vážně není málo.
Pohled do areálu AvtoVAZu momentálně není zrovna lákavý. Automobilku trápí problémy s dodavateli i vnitřní potíže
Zdroj: Рабочие АВТОВАЗа@VKontakte
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
před 2 hodinami - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
před 3 hodinami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
před 4 hodinami - Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
před 6 hodinami - Dlouholetý šéfdesignér Škody přešel k Číňanům. Na povel bude mít i značku, která stále víc boduje v Česku
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.26. 16:17 - řidičBOB
- VZKAZY 04.26. 14:59 - petr_riha
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 14:36 - Stepan
- Audi A6 C7 převodovky 04.26. 14:28 - Arkis
- S větrem ve vlasech.... 04.26. 14:16 - pavproch
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz