Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Piëch prý potopil Winterkorna, měl dosvědčit jeho lži kolem Dieselgate
4.2.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Důvody rozkolu dvou kdysi mocných figur koncernu Volkswagen jsou stále zřejmější. Piëch nyní Winterkornovi jeho někdejší vzpurnost vrací i s úroky.
Když se v dubnu roku 2015 Ferdinand Piëch otevřeně distancoval od Martina Winterkorna, nikdo nevěděl, co se děje. „Wiko” byl jeho chráněnec, jeho člověk, muž, který měl Piëchem léta budovaný, řízený a z velké části vlastněný koncern Volkswagen vést přesně tím směrem, jakým si přál. Léta, tou dobou už skoro 10 let to tak fungovalo, v dubnu 2015 ale jako by Piëch od své loutky ztratil nitky.
Nikdy neřekl, proč se na Winterkorna rozzlobil, otevřeně ale začal stát o jeho sesazení. Bojoval zarputile, nakonec však prohrál - jeho příbuzní z rodiny Porsche a odboráři se postavili za Winterkorna a Piëch musel vedení VW sám opustit. Po vypuknutí Dieselgate a odstoupení jeho někdejšího soka automobilku znovu nepřímo ovládl a leckdo se domníval, že posunutí naftové kauzy do její dnes známé roviny byl do jisté míry jeho revanš. Postupem času bylo ale stále jasnější, že realita je jiná.
Už loni vytáhla německá média spekulace o tom, že rozkol Piëcha a Winterkorna způsobila právě liknavost Martina W. při řešení této kauzy. Tehdy se mluvilo o tom, že Piëch interním vyšetřovatelům kauzy řekl, že se v březnu 2015 „pokusil Winterkorna konfrontovat otázkami ohledně zjištění organizace EPA, jež se týkalo vyšších než povolených emisí”. Winterkorn měl vše smést ze stolu s tím, že má situaci pod kontrolou. Piëch tomu nevěřil, jako šéf dozorčí rady chtěl výkonného ředitele odvolat a zbytek je už výše popsaná historie.
Interní vyšetřování je ale svým způsobem legrace, něco jako když si zaplatíte soukromé očko, aby zjistilo, co dělá vaše žena po večerech, kdy nejste doma. Německý Der Spiegel ale ve svém dnešním vydání informuje o dalším posunu, který je mnohem závažnější. S odvoláním na své zdroje u státního zastupitelství uvádí, že Piëch měl koncem roku svědčit v celé kauze i před jejími vyšetřovateli a oznámit jim, že byl dokonce už února 2015 informován o tom, že VW měl být americkými úřady upozorněn na velký problém kvůli manipulaci s emisemi. Dále pak měl vypovědět, že Winterkorna s touto informací konfrontoval a ten mu sdělil, že žádné takové upozornění neexistuje.
Je-li to pravda, je v tom Winterkorn až po uši. V září 2015 se dušoval, že o ničem nevěděl, toto by ale odpovídalo spíše stavu, kdy o problému dobře věděl a snažil se jej zamést pod koberec, dokud to šlo. Winterkornův právník už potvrdil, že Piëchova výpověď existuje, odmítl ale komentovat její obsah. Komentář zatím neposkytlo ani státní zastupitelství, tyto informace ale zapadají do jeho zpráv z minulého týdne, podle nichž došlo ve vyšetřování Winterkorna k zásadnímu posunu.
Na další podrobnosti si musíme počkat, připomeneme ale, že bývalý šéf VW byl ve vedení koncernu od roku 2006 a stál tak v čele firmy po celou dobu erupce skandálu (tzv. TDI Celan Diesel byl v USA uveden na trh v roce 2008). Od loňska je oficiálně vyšetřován pro trestný čin podvodu, za což mu hrozí 5 až 10 let vězení. Formálně zatím nebyl obviněn, pakliže je ale výše popsané realitou, je velmi pravděpodobné, že se tak v nejbližších dnech stane a ze svého jednání se bude zpovídat před soudem.
Kdysi to bylo skoro nerozlučné duo, Winterkorn byl Piëchův chráněnec už v době, kdy vedl dceřiné Audi. Dnes to vypadá, že Piëch chce, aby naplno pocítil svá někdejší selhání
Zdroj: Der Spiegel
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- Tesla si nechala zaplatit v roce 2017 od Pepsi za 100 tahačů, dodala jich jen 36. Ze 125 kamionů pro UPS ani jeden
před 2 hodinami - „Příšerné” nařizování elektromobilů zabije automobilový průmysl, říká šéf Stellantisu, začne to ve Velké Británii
před 3 hodinami - BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
včera - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem si otevíral pusu
včera - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva