Pokus Alfy Romeo o návrat končí fiaskem, neúspěch pokládá i dealery značky

Po jisté době hájení už nemá smysl chodit okolo horké kaše. Pokus Alfy Romeo o návrat se nezdařil a dealeři, kteří kdysi uvěřili italskému mámení, teď bojují o přežití, někteří neúspěšně.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Pokus Alfy Romeo o návrat končí fiaskem, neúspěch pokládá i dealery značky

21.7.2019 | Petr Prokopec

Po jisté době hájení už nemá smysl chodit okolo horké kaše. Pokus Alfy Romeo o návrat se nezdařil a dealeři, kteří kdysi uvěřili italskému mámení, teď bojují o přežití, někteří neúspěšně.

Alfa Romeo nikdy nepatřila mezi nejprodávanější značky aut, zejména v Evropě ale mohla počítat se slušným odbytem. V průběhu minulé a předminulé dekády opakovaně překročila hranici 200 tisíc prodaných aut za rok, což vzhledem k jejímu postavení není na Evropu špatný výsledek. Jenže kdeže tehdejší sněhy jsou - v průběhu této dekády se prodeje propadly až pod 60 tisíc aut za rok a automobilka stála na rozcestí. Buď to zabalí, nebo se pokusí o návrat.

K potěše snad všech automobilových nadšenců zvolila druhou cestu a vyvinula zcela nové, technicky, vizuálně i jinak zajímavé modely. Nabízí výkonný sedan střední třídy, nabízí prémiové SUV, to jsou stále velmi žádané segmenty. Jenže ani v nich nedosáhla ničeho - Giulia i Stelvio pomalu začínají stárnout a loňský evropský prodej 83 tisíc aut není ničím, co by Alfu spasilo. Navíc i na takový výsledek bude možná automobilka ještě ráda vzpomínat - letos prodala za 5 měsíců necelých 25 tisíc vozů a míří dolů o desítky procent.

Spásu mohly představovat Spojené státy, kam se Alfa též velkolepě vrátila, jenže tamní situace je ještě horší. Alfa Romeo tam nemá historii - když před čtyřiadvaceti lety nový svět opouštěla, bylo jejím do té doby nejlepším počinem 8 201 registrací, jež si připsala na konto v roce 1986. Mercedes-Benz přitom ve stejném období prodal 99 314 vozidel, nůžky mezi německou a italskou automobilkou tak byly extrémně rozevřené. Loni sice dosáhla rekordních 23 800 registrací, jenže co je to na USA? Takový Mercedes loni v Americe prodal 354 144 vozů.

Italové pochopitelně počítali s mnohem větším úspěchem. Značka ostatně před devíti lety oznámila, že její prodeje se zvednou do roku 2014 na půl milionu aut. Realita se však rovnala 68 tisícům registrací po celém světě. FCA namísto dosazení nuceného správce vyrukovalo s další multimiliardovou investicí a oznámilo, že na světě je nový plán. Ten již měl být realističtější a zmiňoval 400 tisíc aut prodaných v rámci celého světa, z toho 150 tisíc jen v Americe. Těchto cílů mělo být dosaženo loni, jak už ale víte, Alfa se jim ani zdaleka nepřiblížila.

Pokus italské klasiky o návrat je tedy jednoznačně fiaskem a výsledkem se stává nevyhnutelné - do problémů se začíná dostávat řada dealerství, zvláště pak těch, které jsou zasvěcené pouze či hlavně italským značkám. Taková byla alespoň společnost Kamkad Automotive, jež v Texasu provozovala tři showroomy. Dva z toho byly zaměřeny na Alfu Romeo, jeden pak na Hyundai. A jakkoliv dle aktivní licence stále ještě mohou provozovat živnost, jejich šéf Ken Strickler oznámil, že společnost má dluhy ve výši 35 milionů dolarů (cca 798 mil. Kč) a končí.

„Nesnažím se nikterak zakrývat pochybení, stoprocentně za vše můžeme my,“ říká k celkovému vývoji Strickler. Ten evidentně až příliš uvěřil slibům značky, že Alfa Romeo se vrací na americký trh ve velkém a zákazníci budou prodejcům skákat pomalu sami do náruče. V roce 2017 proto objednal velké množství aut, pro něž si ale jen málokdo přišel. Je totiž třeba si uvědomit, že v daném roce značka v Americe prodala jen 12 031 aut. Firma Kamkad Automotive se tak dostala do problémů se splácením úvěrů.

Strickler dále uvedl, že firma byla ve snaze o zaplacení bankovních půjček začala upozaďovat zákazníky. Mnoho lidí tak dostalo se zpožděním třeba peníze za vůz na protiúčet, někteří je nedostali vůbec. A aby toho nebylo málo, klientela, která si auta pořídila, musela čekat dlouho na dokumenty a registrační značky. Prodejce totiž záměrně veškeré papírování zdržoval, aby nemusel transakci přiznat úřadům a odkládal placení poplatků, na které firma neměla.

Problémy s nezájmem o italská auta se nakonec přenesla i na dealerství Hyundai, momentálně proto míří ke dnu všechny tři showroomy. Strickler uvádí, že vyřešit musí ještě 26 případů ohledně aut na protiúčet a dalších 40 transakcí, jež mají spojitost s finančním úřadem či centrálním registrem. Otázkou však je, jak se hodlá Kamkad Automotive vypořádat se zákazníky i úředníky. „Nezbyly totiž peníze na vůbec nic.“

Je otázkou, jak se ve Státech povede dalším prodejcům italské značky, s mnoha jistotami ale do budoucna počítat nemohou. Společnost Kamkad Automotive dojela zejména na přeskladnění aut, se kterým ji nebyl ochoten pomoci ani koncern FCA. Od pondělí jsou z jejich skladů odtahovány poslední vozy, které zamíří do aukce, aby výtěžek alespoň nějakým způsobem zredukoval závazky firmy. To jsou smutné konce jednoho velkého pokusu o jeden velký návrat.


Pokus Alfy Romeo o návrat končí fiaskem, neúspěch pokládá i dealery značky - 1 - Alfa Romeo Kamkad Automotive 2019 prvni foto 01Pokus Alfy Romeo o návrat končí fiaskem, neúspěch pokládá i dealery značky - 2 - Alfa Romeo Kamkad Automotive 2019 prvni foto 02Pokus Alfy Romeo o návrat končí fiaskem, neúspěch pokládá i dealery značky - 3 - Alfa Romeo Kamkad Automotive 2019 prvni foto 03
Texaské dealerství Alfy Romeo končí především kvůli nezájmu zákazníků a důvěře v plánovaný odbyt Alf, který se nikdy nestal realitou

Zdroj: CBS

Petr Prokopec

Reklama
Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama