Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Porsche dostalo obří pokutu za motory, které už neprodává a nikdy je nevyrábělo
8.5.2019 | Petr Prokopec
O velké nespravedlnosti může hovořit automobilka, která k pokutě přišla tak trochu jako slepý k houslím. Ačkoli v Zuffenhausenu nikdy motory spalující naftu nevyráběli a neprodali jich zase tak moc, platí skoro tolik co Audi s VW.
Pokud jste posledních pár let netrávili na opuštěném ostrově, pak jistě víte, že Volkswagen se pokusil dobýt Ameriku pomocí dieselů. Ty však produkovaly více emisí, než bylo v Novém světě dovoleno, což Němci nevyřešili zázračnou technikou, ale podvodným softwarem. V laboratořích měla auta díky tomu emise zcela v normě, jakmile však vyjela na silnici, limity mnohonásobně překračovala. Po několika letech tato praxe praskla a Volkswagen platil jako mourovatý. A nikoliv jen v USA, k podvodům došlo i v mateřském Německu, jenž automobilce taktéž vystavilo účet na obelhávání úřadů.
Tyto skutečnosti jsou již delší dobu známy, nyní tu ale máme čerstvou novinku. Ta však nemá přímou spojitost s Volkswagenem, nýbrž s menší koncernovou značkou. Kauzou Dieselgate totiž bylo zasaženo i Porsche, tedy automobilka, která vlastní dieselové motory nikdy nevyráběla. Pouze je odebírala od sesterského Audi, navíc v relativně malém množství. Dle státního zastupitelství ve Frankfurtu nad Mohanem ale vývojové oddělení Porsche muselo vědět, že se odebírané jednotky nevejdou do zákonných norem, a proto musí pykat i tato značka.
Porsche tedy dostalo pokutu nemalých 535 milionů Eur (cca 13,76 miliardy korun), z čehož 4 miliony Eur (102,86 mil. Kč) připadají na porušení dozorovací činnosti. Zbytek je pak finančním trestem za neoprávněné ekonomické obohacení. Jak se dalo čekat, lidé z automobilky hovoří o nespravedlnosti, firma jako taková se ale proti rozhodnutí úřadů neodvolala a konstatuje, že pokuta bude zahrnuta do výsledků druhého kvartálu. Pro společnost je prý cennější, že ukončeny tím budou veškeré právní spory spojené se spolkovým vyšetřováním celé kauzy.
Úřady ovšem dodávají, že toto rozhodnutí a související pokuta nemusí být definitivní tečkou a případné individuální žaloby zákazníků mohou stále přijít na přetřes. Je tedy pravděpodobné, že Porsche se ještě párkrát u soudu ocitne. Pokud ale dojde na vítězství žalující strany, náklady takových řízení budou jisté mnohem menšího kalibru. Udělená výše pokuty se totiž zdá být nesmyslná. Jak již bylo řečeno, sama automobilka z Zuffenhausenu diesely nikdy nevyráběla a prodala jich zlomek ve srovnání s mateřským Volkswagenem nebo sesterským Audi.
Tyto dvě značky přitom za úplně to samé jednání dostaly od německých úřadů pokutu 1 miliardu Eur (25,7 miliardy Kč) resp. 800 milionů Eur (20,6 miliardy Kč). V případě Porsche se tak zdá, že vysokou pokutu dostalo prostě proto, že ji díky svým vysokým ziskům má z čeho zaplatit, a to nepůsobí dvakrát fér.






Porsche dieselové motory nikdy nevyrábělo a prodávalo s nimi jen velmi malé množství aut. Přesto nyní za účast v kauze Dieselgate platí jako mourovaté
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
včera
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
5.11.2025
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Kdo bude posledním šampionem MotoE? včera 22:08
- Záchranné laso pro Filipa Salače včera 11:36
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu 5.11.2025
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů 5.11.2025
- Grand Prix se vrací do Evropy 4.11.2025
Nejnovější články
Ojeté hybridy trápí další dosud přehlížený problém, zajíce v pytli kupujete v podstatě s každým z nich
před 8 hodinami
VW chce rozhýbat prodeje elektrických modelů tím, že je lidem dovolí vrátit do 100 dnů od koupě. To nemusí dobře dopadnout
před 9 hodinami
Jeep žádá majitele statisíců aut z posledních let, aby je parkovali daleko od domů, mohou shořet
před 11 hodinami
Ještě hůř: Prodeje elektrických Subaru v USA po konci dotací zhroutily o 98 procent, nechce je najednou skoro nikdo
včera
K mání je dodnes zcela nejetá Mazda z časů sametové revoluce, dokonalý stroj času nikdo ani pořádně nevybalil
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
