Porsche dostalo obří pokutu za motory, které už neprodává a nikdy je nevyrábělo

O velké nespravedlnosti může hovořit automobilka, která k pokutě přišla tak trochu jako slepý k houslím. Ačkoli v Zuffenhausenu nikdy motory spalující naftu nevyráběli a neprodali jich zase tak moc, platí skoro tolik co Audi s VW.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Porsche dostalo obří pokutu za motory, které už neprodává a nikdy je nevyrábělo

8.5.2019 | Petr Prokopec

Porsche dostalo obří pokutu za motory, které už neprodává a nikdy je nevyrábělo

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

O velké nespravedlnosti může hovořit automobilka, která k pokutě přišla tak trochu jako slepý k houslím. Ačkoli v Zuffenhausenu nikdy motory spalující naftu nevyráběli a neprodali jich zase tak moc, platí skoro tolik co Audi s VW.

Pokud jste posledních pár let netrávili na opuštěném ostrově, pak jistě víte, že Volkswagen se pokusil dobýt Ameriku pomocí dieselů. Ty však produkovaly více emisí, než bylo v Novém světě dovoleno, což Němci nevyřešili zázračnou technikou, ale podvodným softwarem. V laboratořích měla auta díky tomu emise zcela v normě, jakmile však vyjela na silnici, limity mnohonásobně překračovala. Po několika letech tato praxe praskla a Volkswagen platil jako mourovatý. A nikoliv jen v USA, k podvodům došlo i v mateřském Německu, jenž automobilce taktéž vystavilo účet na obelhávání úřadů.

Tyto skutečnosti jsou již delší dobu známy, nyní tu ale máme čerstvou novinku. Ta však nemá přímou spojitost s Volkswagenem, nýbrž s menší koncernovou značkou. Kauzou Dieselgate totiž bylo zasaženo i Porsche, tedy automobilka, která vlastní dieselové motory nikdy nevyráběla. Pouze je odebírala od sesterského Audi, navíc v relativně malém množství. Dle státního zastupitelství ve Frankfurtu nad Mohanem ale vývojové oddělení Porsche muselo vědět, že se odebírané jednotky nevejdou do zákonných norem, a proto musí pykat i tato značka.

Porsche tedy dostalo pokutu nemalých 535 milionů Eur (cca 13,76 miliardy korun), z čehož 4 miliony Eur (102,86 mil. Kč) připadají na porušení dozorovací činnosti. Zbytek je pak finančním trestem za neoprávněné ekonomické obohacení. Jak se dalo čekat, lidé z automobilky hovoří o nespravedlnosti, firma jako taková se ale proti rozhodnutí úřadů neodvolala a konstatuje, že pokuta bude zahrnuta do výsledků druhého kvartálu. Pro společnost je prý cennější, že ukončeny tím budou veškeré právní spory spojené se spolkovým vyšetřováním celé kauzy.

Úřady ovšem dodávají, že toto rozhodnutí a související pokuta nemusí být definitivní tečkou a případné individuální žaloby zákazníků mohou stále přijít na přetřes. Je tedy pravděpodobné, že Porsche se ještě párkrát u soudu ocitne. Pokud ale dojde na vítězství žalující strany, náklady takových řízení budou jisté mnohem menšího kalibru. Udělená výše pokuty se totiž zdá být nesmyslná. Jak již bylo řečeno, sama automobilka z Zuffenhausenu diesely nikdy nevyráběla a prodala jich zlomek ve srovnání s mateřským Volkswagenem nebo sesterským Audi.

Tyto dvě značky přitom za úplně to samé jednání dostaly od německých úřadů pokutu 1 miliardu Eur (25,7 miliardy Kč) resp. 800 milionů Eur (20,6 miliardy Kč). V případě Porsche se tak zdá, že vysokou pokutu dostalo prostě proto, že ji díky svým vysokým ziskům má z čeho zaplatit, a to nepůsobí dvakrát fér.


Porsche dostalo obří pokutu za motory, které už neprodává a nikdy je nevyrábělo - 1 - Porsche Cayenne Diesel 2015 nove foto 01Porsche dostalo obří pokutu za motory, které už neprodává a nikdy je nevyrábělo - 2 - Porsche Cayenne Diesel 2015 nove foto 02Porsche dostalo obří pokutu za motory, které už neprodává a nikdy je nevyrábělo - 3 - Porsche Cayenne Diesel 2015 nove foto 03Porsche dostalo obří pokutu za motory, které už neprodává a nikdy je nevyrábělo - 4 - Porsche Cayenne Diesel 2015 nove foto 04Porsche dostalo obří pokutu za motory, které už neprodává a nikdy je nevyrábělo - 5 - Porsche Cayenne Diesel 2015 nove foto 05Porsche dostalo obří pokutu za motory, které už neprodává a nikdy je nevyrábělo - 6 - Porsche Cayenne Diesel 2015 nove foto 06
Porsche dieselové motory nikdy nevyrábělo a prodávalo s nimi jen velmi malé množství aut. Přesto nyní za účast v kauze Dieselgate platí jako mourovaté

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.