Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Porsche je pro VW zlatý důl, každým prodaným autem mu vydělá 457 tisíc Kč
15.3.2014 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Provozní zisk na každé prodané auto bude zřejmě vyšší u Lamborghini, to ale spadá pod Audi. Bentley vykazuje horší čísla, samotný VW nejnižší.
Výroční tisková konference koncernu Volkswagen je za námi a i když jsme leckteré informace, které na ní zazněly, publikovali již včera, rozebírat prezentovaná data a úmysly firmy bude možné ještě nějakou chvíli. Zatím přišla řeč na to, že koncern jako celek chce letos prodat přes 10 milionů aut a podívali jsme se na záměry Audi, jehož cílem je letos představit neskutečných 17 nových modelů a faceliftů. Dnes zaměříme svou pozornost na ještě podstatně menší část VW Group, Porsche, které se do spárů německého gigantu dostalo naplno teprve nedávno.
Není žádnou novinkou, že Porsche je velmi ziskovou značkou, některými metrikami ji bylo možné již v minulých letech označit za vůbec nejziskovější na světě. Důvody jsou prosté - automobilka vyrábí výjimečné a velmi drahé modely, neprodává je ale v počtech, které by v daných cenových rovinách byly typické. Sporťáky jako 911 a Cayman, sedan Panamera nebo SUV Cayenne stojí zákazníky obvykle miliony Kč, přesto se prodávají v desetitisícových sériích. To pochopitelně nahrává úsporám z rozsahu, které jsou podpořeny i sdílením některých technických či elektronických prvků se zbytkem koncernu VW. Není sice pravdou, že do Caymanu dostanete páčky pod volant z Fabie, jisté funkční překryvy v každém modelu ale najdete. A takový Cayenne pak používá i platformu citelně levnějšího VW Touareg...
S tím vším korespondují ekonomické ukazatele značky reflektující loňský rok. Porsche v roce 2013 prodalo 162 145 aut, o 15 procent více než v předchozím sledovaném období. Provozní zisk společnosti narostl na 2,58 miliardy Eur při obratu 14,3 miliardy Eur. To jsou skutečně tučná čísla, z nichž lze leccos spočítat - třeba ziskovou marži ve výši 18 procent nebo provozní zisk za každý prodaný vůz ve výši bezmála 16 000 Eur, na české přesněji asi 457 tisíc Kč.
Vydělat skoro půl milionu na jedné prodané jednotce při takovém objemu je obdivuhodné a kolegové z agentury Bloomberg si dali tu práci a srovnali tyto výsledky s hodnotami platnými pro další části koncernu VW. Je to pozoruhodné, ale Porsche je na tom nejlépe v absolutním i relativním smyslu slova - Bentley nezaostává příliš (cca 414 tisíc Kč na vůz), přesto překvapí, že je na tom coby ještě výjimečnější značka v případě zisku na jeden prodaný vůz hůře. Lamborghini by zřejmě vykázalo lepší výsledky, jenže ty jsou spojeny s Audi a pro obě značky dohromady platí hodnoty 10,1 procenta a cca 103 tisíc Kč. Pro VW nebo Škodu jde pak pochopitelně o citelně nižší čísla, jsou to masoví výrobci - v prvním případě je to 2,9 procenta a asi 16 800 Kč na jeden prodaný vůz.
Graf s přehledem srovnávajícím provozní zisk jednotlivých značek koncernu na jednotku produkce najdete níže, pozoruhodné jsou v něm třeba i výsledky Scanie. My jen dodáme, že jde zkrátka o zajímavost a nelze z toho usuzovat, jak moc dobré to či ono auto je, jak moc automobilka „šidí” jeho vývoj či kvalitu jednotlivých komponentů. Cena každého produktu se tvoří na trhu bez přímé vazby na podobné záležitosti - Porsche za své zisky vděčí hlavně tomu, že jeho zákazníci jsou ochotni za vozy tolik platit, i když jejich vývoj, výroba, propagace a další stojí automobilku skoro o 80 procent méně peněz...
Provozní zisk jednotlivých značek koncernu VW přepočtený na jednotku produkce - částky jsou v USD
Vyrábět sporťáky se může vyplatit, stačí se jmenovat Porsche...
Zdroje: VAG, Bloomberg Businessweek
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejčtenější články
- Volvo se rozhodlo odpravit polovinu svých českých prodejů. Skončilo s diesely, i když jde o jeho jasně nejžádanější motory
28.3.2024 - Levná kopie kultovního Mercedesu G dostane novou verzi s motorem přímo od Mercedesu, bude ještě blíž originálu
28.3.2024 - Stellantis dál propouští ve velkém. Nově končí dalších 3 500 lidí, je to prý součást „energetické a technologické transformace”
28.3.2024 - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
28.3.2024 - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
28.3.2024
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Onboard videa 04.25. 23:07 - Lachende Bestien
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB