Porsche říká, že jeho auta nemají masky chladiče. Co je tedy toto?

Podle šéfdesignéra je příď každého vozu definována dvěma částmi, vrchní ozdobnou a spodní funkční. Porsche má ale podle něj jen tu spodní.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Porsche říká, že jeho auta nemají masky chladiče. Co je tedy toto?

18.9.2017 | Petr Prokopec | 7 příspěvků

Podle šéfdesignéra je příď každého vozu definována dvěma částmi, vrchní ozdobnou a spodní funkční. Porsche má ale podle něj jen tu spodní.

Na autosalonu ve Frankfurtu nám Porsche ukázalo hned dvě novinky. Cayenne Turbo na stánku značky doplnilo i kupé 911 GT3 Touring Package. Ač to by si to nikdo v prvé chvíli ani netipl, oba vozy mají společný jeden stylistický prvek - ani u jednoho nenajdete čelní masku. Říká to alespoň šéf designového oddělení značky Michael Mauer a prezenztuje to jako záměr, který má spojitost s kořeny automobilky a jejím lpěním na dnes takřka nepoužívané koncepci „všechno vzadu“.

„Vepředu Porsche nikdy nemělo masku,“ uvádí k designu Mauer. A dodává, že to, co vidíme na vozech z Zuffenahausenu, je klasifikováno „jako sací otvor. Ostatní auta mají masku a sací otvor. Porsche ale tradičně vždy zdobí jen sací otvor, protože motor byl vzadu. Maska je ale vrchní částí přídě, kde máte spoustu chromu. Pokud si vezmete Audi, máte zde čtyři kruhy, pokud Mercedes, máte tu třícípou hvězdu.“

„Nicméně jelikož první 911 měly motor vzadu, bylo vpředu potřeba jen malých sacích otvorů. Ve výsledku tedy tvář vozů značky Porsche nebyla definována čelní maskou, ale pouze znakem na kapotě. Tuto filozofii jsme se snažili přenést i na modely Cayenne a Panamera, jinak bychom byli nuceni vyvinout další designový prvek,“ dodává Mauer k něčemu, co jsme sice mnohokrát viděli, takto jsme to ale nikdy nevnímali.

V případě Porsche 911 lze s Mauerem bez potíží souhlasit, u sedanů a SUV s motorem vpředu ale může mít řada lidí námitky. To, co pod znakem Porsche na přídi mají, asi většina z nás označí za „masku chladiče”, třebaže stylizována je velmi decentně. Takto uvažujícím ale šéfdesignér značky vzkazuje, že příď vozu je vždy rozdělena na dvě části. „Ta vrchní společně se světlomety definuje tvář automobilu. A poté tu máte spodní, kde najdete pouze sací otvor, který není součástí korporátního designu, jde pouze o plně funkční prvek, jenž má přivádět vzduch dovnitř.“

Berete to? Zvažte sami. U modelů s motorem vpředu jejich sací otvor ve spojení se znakem na kapotě více připomíná masku a současně naplňuje všeobecnou definici, dle které čelní maska je „mřízkou formující bariéru“, a jíž centrální sací otvor SUV a liftbacku určitě je. V podstatě ale nejde o nic jiného než o slovíčkaření. Ať už se to nazývá všelijak, vypadá to stále stejně.

Je ale příjemné vědět, že pro Porsche existují alespoň nějaké tradice, které značka zatím neporušila. Na rozdíl od vzduchem chlazeného motoru nebo hydraulického posilovače řízení, na něž dnes již v Zuffenhausenu nenarazíte. A je pak je otázkou, jak dlouho ještě Porsche setrvá u manuálních převodovek a atmosférických motorů. Už teď obojího nabízí poskrovnu a když už nějaký model nabídne, jeho omezená výroba (třebaže ne nutně uměle) z něj udělá obtížně dostupné zboží i pro ty, kteří na něj mají...

Porsche říká, že jeho auta nemají masky chladiče. Co je tedy toto? - 1 - Porsche Cayenne Turbo 2018 IAA 2017 zive 01Porsche říká, že jeho auta nemají masky chladiče. Co je tedy toto? - 2 - Porsche Cayenne Turbo 2018 IAA 2017 zive 02Porsche říká, že jeho auta nemají masky chladiče. Co je tedy toto? - 3 - Porsche Cayenne Turbo 2018 IAA 2017 zive 03Porsche říká, že jeho auta nemají masky chladiče. Co je tedy toto? - 4 - Porsche Cayenne Turbo 2018 IAA 2017 zive 04Porsche říká, že jeho auta nemají masky chladiče. Co je tedy toto? - 5 - Porsche Cayenne Turbo 2018 IAA 2017 zive 05Porsche říká, že jeho auta nemají masky chladiče. Co je tedy toto? - 6 - Porsche Cayenne Turbo 2018 IAA 2017 zive 06
Takto se nové Porsche Cayenne Turbo (a také Cayenne S, který tam jediný ukázal interiér) představilo ve Frankfurtu...

Porsche říká, že jeho auta nemají masky chladiče. Co je tedy toto? - 7 - porsche cayenne turbo 2018 ofic 01Porsche říká, že jeho auta nemají masky chladiče. Co je tedy toto? - 8 - porsche cayenne turbo 2018 ofic 02Porsche říká, že jeho auta nemají masky chladiče. Co je tedy toto? - 9 - porsche cayenne turbo 2018 ofic 03Porsche říká, že jeho auta nemají masky chladiče. Co je tedy toto? - 10 - porsche cayenne turbo 2018 ofic 04Porsche říká, že jeho auta nemají masky chladiče. Co je tedy toto? - 11 - porsche cayenne turbo 2018 ofic 05Porsche říká, že jeho auta nemají masky chladiče. Co je tedy toto? - 12 - porsche cayenne turbo 2018 ofic 06Porsche říká, že jeho auta nemají masky chladiče. Co je tedy toto? - 13 - porsche cayenne turbo 2018 ofic 07Porsche říká, že jeho auta nemají masky chladiče. Co je tedy toto? - 14 - porsche cayenne turbo 2018 ofic 08Porsche říká, že jeho auta nemají masky chladiče. Co je tedy toto? - 15 - porsche cayenne turbo 2018 ofic 09Porsche říká, že jeho auta nemají masky chladiče. Co je tedy toto? - 16 - porsche cayenne turbo 2018 ofic 10Porsche říká, že jeho auta nemají masky chladiče. Co je tedy toto? - 17 - porsche cayenne turbo 2018 ofic 11Porsche říká, že jeho auta nemají masky chladiče. Co je tedy toto? - 18 - porsche cayenne turbo 2018 ofic 12Porsche říká, že jeho auta nemají masky chladiče. Co je tedy toto? - 19 - porsche cayenne turbo 2018 ofic 13
...a takto na oficiálních fotkách. Masku chladiče prý nemá ani v jednom případě, je to jen sací otvor

Zdroj: Road and Track

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Diskuze 7 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše