Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Porsche říká, že jeho auta nemají masky chladiče. Co je tedy toto?
18.9.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Podle šéfdesignéra je příď každého vozu definována dvěma částmi, vrchní ozdobnou a spodní funkční. Porsche má ale podle něj jen tu spodní.
Na autosalonu ve Frankfurtu nám Porsche ukázalo hned dvě novinky. Cayenne Turbo na stánku značky doplnilo i kupé 911 GT3 Touring Package. Ač to by si to nikdo v prvé chvíli ani netipl, oba vozy mají společný jeden stylistický prvek - ani u jednoho nenajdete čelní masku. Říká to alespoň šéf designového oddělení značky Michael Mauer a prezenztuje to jako záměr, který má spojitost s kořeny automobilky a jejím lpěním na dnes takřka nepoužívané koncepci „všechno vzadu“.
„Vepředu Porsche nikdy nemělo masku,“ uvádí k designu Mauer. A dodává, že to, co vidíme na vozech z Zuffenahausenu, je klasifikováno „jako sací otvor. Ostatní auta mají masku a sací otvor. Porsche ale tradičně vždy zdobí jen sací otvor, protože motor byl vzadu. Maska je ale vrchní částí přídě, kde máte spoustu chromu. Pokud si vezmete Audi, máte zde čtyři kruhy, pokud Mercedes, máte tu třícípou hvězdu.“
„Nicméně jelikož první 911 měly motor vzadu, bylo vpředu potřeba jen malých sacích otvorů. Ve výsledku tedy tvář vozů značky Porsche nebyla definována čelní maskou, ale pouze znakem na kapotě. Tuto filozofii jsme se snažili přenést i na modely Cayenne a Panamera, jinak bychom byli nuceni vyvinout další designový prvek,“ dodává Mauer k něčemu, co jsme sice mnohokrát viděli, takto jsme to ale nikdy nevnímali.
V případě Porsche 911 lze s Mauerem bez potíží souhlasit, u sedanů a SUV s motorem vpředu ale může mít řada lidí námitky. To, co pod znakem Porsche na přídi mají, asi většina z nás označí za „masku chladiče”, třebaže stylizována je velmi decentně. Takto uvažujícím ale šéfdesignér značky vzkazuje, že příď vozu je vždy rozdělena na dvě části. „Ta vrchní společně se světlomety definuje tvář automobilu. A poté tu máte spodní, kde najdete pouze sací otvor, který není součástí korporátního designu, jde pouze o plně funkční prvek, jenž má přivádět vzduch dovnitř.“
Berete to? Zvažte sami. U modelů s motorem vpředu jejich sací otvor ve spojení se znakem na kapotě více připomíná masku a současně naplňuje všeobecnou definici, dle které čelní maska je „mřízkou formující bariéru“, a jíž centrální sací otvor SUV a liftbacku určitě je. V podstatě ale nejde o nic jiného než o slovíčkaření. Ať už se to nazývá všelijak, vypadá to stále stejně.
Je ale příjemné vědět, že pro Porsche existují alespoň nějaké tradice, které značka zatím neporušila. Na rozdíl od vzduchem chlazeného motoru nebo hydraulického posilovače řízení, na něž dnes již v Zuffenhausenu nenarazíte. A je pak je otázkou, jak dlouho ještě Porsche setrvá u manuálních převodovek a atmosférických motorů. Už teď obojího nabízí poskrovnu a když už nějaký model nabídne, jeho omezená výroba (třebaže ne nutně uměle) z něj udělá obtížně dostupné zboží i pro ty, kteří na něj mají...
Takto se nové Porsche Cayenne Turbo (a také Cayenne S, který tam jediný ukázal interiér) představilo ve Frankfurtu...
...a takto na oficiálních fotkách. Masku chladiče prý nemá ani v jednom případě, je to jen sací otvor
Zdroj: Road and Track
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla Cybertruck byla nafocena v Moskvě, její majitel se sankcím jen směje
2.5.2024 - Fisker oznámil, že koncem června zahájí masivní propouštění. Budete se divit, ale je to projev optimismu
1.5.2024 - Takhle by to dopadlo, kdyby se Škoda odvázala a pod hlavičkou RS nabídla skutečné sportovní auto
29.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Konkurence Dacie od Stellantisu už je hotová věc, levná auta začne ještě letos sekat jako Baťa cvičky
před 6 hodinami - Kupec kýčovitého Mercedesu za rok a půl vlastnictví prodělal kalhoty, každý ujetý kilometr ho stál přes 374 Kč
před 8 hodinami - „Bezemisní nafta” prolomila klíčovou cenovou hranici, elektromobily dávají ještě menší smysl
před 9 hodinami - Údajně revoluční čínské baterie pro elektromobily až tak revoluční nejsou, i proto je Nio nikomu neprodá
před 11 hodinami - Uctívaný nezničitelný kombík Mercedesu se dá koupit skoro nejetý po 1. majiteli, stojí pakatel díky kosmetické vadě
dnes
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 05.05. 19:12 - Brus
- Elektromobily a vse kolem nich 05.05. 17:33 - řidičBOB
- Onboard videa 05.05. 14:41 - brnenska.odchytova
- audi A4 2023 2.0 tfsi 110kw , automat 05.05. 14:30 - mattonecz
- Politický koutek 05.05. 08:48 - jerry
- S větrem ve vlasech.... 05.04. 15:12 - pavproch
- Volkswagen obecne 05.04. 00:53 - mattonecz
- BMW Divize 05.03. 08:37 - pavproch