Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Poslední rozhovor Michaela Schumachera byl zveřejněn jeho rodinou
22.11.2018 | Petr Prokopec
Mráz po zádech vám možná bude běhat z vůbec posledního rozhovoru Michaela Schumachera před jeho osudnou nehodou. Jak na tom nyní je, rodina nadále tají, co si myslel před incidentem ale připomíná.
Za měsíc a několik dní oslavíme poněkud smutné výročí. Od lyžařské nehody Michaela Schumachera uplyne již pět let, přičemž zřejmě nikdo mimo rodinu a okruh nejbližších přátel nemá ponětí o jeho skutečném zdravotním stavu. V tomto kontextu naposledy oficiálně promluvil jeho právní zástupce Felix Damn v roce 2016 u soudu, kde vyvracel tvrzení bulvárních magazínů. Dle něj přitom německý závodník „nemůže chodit“, což se ostatně shoduje s útržky zpráv, které přichází od lidí, jež jsou Michaleovi blízcí a jež mluví o upoutání na kolečkové křeslo.
Letos v srpnu se začalo mluvit rovněž o tom, že Schumacher je schopen vnějších projevů. Magazín Paris Match uvedl, že pokud závodníka ošetřující personál usadí do zmiňovaného křesla a postaví jej před nádherné scenérie obklopující jeho švýcarský domov, začnou se po jeho tvářích koulet slzy. Zda to ovšem je pravda či není, za to asi nikdo ruku do ohně nedá. A sdílný pak ostatně není ani Michaelův syn Mick, který letos vyhrál šampionát Formule 3. Ten od oné nehody vždy jen říká, že život bez otce bývá někdy velmi těžký, což je plně pochopitelné.
Současnou situaci ale nechme stranou, místo toho se zaměříme na jedno výjimečné interview - a sice vůbec to poslední, které Michael před svou nehodou poskytl a které nyní zveřejnila Schumacherova rodina na jeho oficiálním webu. Datováno je k 30. říjnu 2013, do osudného výletu do francouzských Alp tak zbývaly dva měsíce. V té době byl Schumi již podruhé v závodnickém důchodu, za sebou měl tříleté působení u Mercedesu, které se však příliš nevyvedlo. Nejen že k dosavadním titulům již žádný nepřidal, ale zároveň ani jednou nezvítězil a pouze jednou vystoupal na pódium.
Schumacher v něm připouští, že původně se měl opakovat stejný scénář, dle kterého pracoval u Benettonu a posléze také u Ferrari. V prvé řadě bylo tedy třeba vybudovat zázemí, poté došlo na výhry v šampionátu. „U Mercedesu jsme ale vše zkoušeli v kratším čase.“ Že se přitom věci tak trochu nepovedly, nyní již víme. Nicméně ze Schumiho zapojení nakonec stáj profituje dodnes, stejně jako Lewis Hamilton, který na Michaela aktuálně ztrácí již jen dva tituly.
Schumi je sedminásobným mistrem světa, jeden z dotazů proto logicky míří tímto směrem. Cítil tedy větší nadšení z vůbec toho prvního, v roce 1994, nebo prvního u Ferrari v roce 2000? V tomto ohledu má německý závodník naprosto jasno. „Ferrari po 21 let nemělo mistra světa. Já sám jsem po čtyři roky v této misi selhával. A poté přišel rok 2000, a závod na okruhu Suzuka, který byl výjimečným, a já zvítězil a vyhrál i ve skvělém šampionátu.“
Zisk titulu ovšem není jediným důvodem, proč Schumi na tuto Grand Prix vzpomíná. Zároveň za tím stojí i Mika Häkkinen, se kterým tehdy svedl na trati řadu bitev. Nejednalo se ani o první, ani o poslední, všechny si ale německý závodník nadmíru užíval. I proto uvedl, že Fina si ze všech soupeřů váží nejvíce. Mimo trať byli přáteli, obdobné pojítko však ve vztahu s Damonem Hillem, Jacquesem Villeneuvem či Davidem Coulthardem chybělo.
Zajímavé pak je, koho Schumi považoval za svého hrdinu z dětských let. Když se pohyboval v motokárách, samozřejmě si uvědomoval, že existuje někdo jako Ayrton Senna. A velmi jej ovlivnil také Vincenzo Sospiri, jenž byl expertem v juniorských kategoriích. „Ale mým skutečným idolem byl Toni Schumacher, protože byl skvělým hráčem fotbalu.“ Michael s ním přitom navzdory stejnému příjmení není nijak spřízněn, nicméně právě díky němu se začal fotbalu věnovat také.
My samozřejmě zůstaneme raději u čtyř kol než u míče, přičemž svět motokár hned tak neopustíme. Michael jej považuje za nejlepší přípravku pro veškeré další závodění. „Mnohé se při něm naučíte a své znalosti můžete poté rozvíjet. A poté jsou tu souboje. Jezdí se kolo na kolo, a to je asi to nejcennější, co si z motokárových závodů můžete odnést,“ říká Schumi a dodává, že důležité rovněž je učit se od ostatních. „Každý je totiž v něčem výjimečný.“
Je dojemné slyšet znovu Michaela Schumachera odpovídat na otázky - v originální podobě je vám rozhovor sestávající z deseti dotazů k dispozici na zdrojovém odkazu. My můžeme jen doufat, že jde jen o poslední rozhovor před jeho nehodou, nikoli jeho poslední vůbec, byť zatím platí to druhé. Zda se naše naděje někdy naplní, ukáže jenom čas.












Michael Schumacher se v posledním rozhovoru před nehodou vyjádřil jak k Mercedesu, tak k Ferrari. V obou případech mu přitom po boku stál Ross Brawn
Zdroj: Michael Schumacher.de
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 3 hodinami
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Grand Prix se vrací do Evropy včera 09:57
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada včera 08:00
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
- Hakim Danish místo Yamanaky 3.11.2025
- Marquez je o 2 kroky vpřed před ostatními 2.11.2025
Nejnovější články
K mání je dodnes úplně nová Mazda z ledna 1990. Je to stroj času přímo do chvil hned po sametové revoluci
před 40 minutami
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
před 2 hodinami
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 3 hodinami
Dacia chystá nový kombík, který se postaví i drahým verzím Škody Octavia, stát má vedle nich pakatel
před 4 hodinami
Nový Renault Twingo kompletně odhalil únik ještě před premiérou. Vypadá skvěle, v nitru ale skrývá nepříjemné překvapení
před 5 hodinami
Živá témata na fóru
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 11.05. 09:26 - Brus
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
- Jednostopé okénko 11.04. 06:58 - řidičBOB
- IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
- Rychlodotazy 11.03. 08:35 - HondaMan
