Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Falešný Range Rover zaparkovali v Číně vedle originálu, jsou skoro k nerozeznání
15.4.2019 | Petr Prokopec
Tragikomická situace, ke které může dojít jen v Číně. Na parkovišti se sešla dvě stejně vyhlížející auta, jedno ale byl originál, druhé jen čínská kopie. Najít mezi nimi pět rozdílů je složité.
Není žádným tajemstvím, že čínské automobilky často kopírují designy evropských, amerických či třeba japonských vozů. Jedním z nejznámějších případů je plagiát Range Roveru Evoque, který je od roku 2015 prodáván pod názvem Landwind X7. Za jeho zrodem stojí automobilka Jiangling Motors, která svou novinku ukázala již v roce 2014 na autosalonu v Kantonu. Tam se shodou okolností nacházel i šéfdesignér britské značky Ian Callum, který při spatření čínské kopie nevěřil vlastním očím.
Range Rover okamžitě rozjel vlastní šetření, aby zdokumentoval, že Číňané okopírovali jeho design. Jakmile se to stalo, nejprve si stěžoval u čínské vlády. Jak se ovšem dalo předpokládat, příliš nepochodil a vše bylo smeteno ze stolu. Následně se rozjely právní tahanice, během nichž došlo na několik zajímavých zvratů. První přišel v roce 2016, kdy byl anulován jak patent Range Roveru, tak Jianglingu. V prvním případě totiž Číňanům vadilo, že žádost o patent byla podána až v listopadu 2011, zatímco vůz se vyráběl od června.
Mnohem podstatnější však byla skutečnost, proč ostrouhala i čínská automobilka. V jejím případě totiž došlo na anulaci patentu kvůli přílišné vizuální podobnosti s britským originálem. Range Rover tak byl rázem na koni, ovšem soud své rozhodnutí velmi dlouho oddaloval. Landwind X7 se tak prodával jak housky na krámě, zatímco v případě několikrát dražšího Evoque nebyly registrace až tak oslnivé. Na druhou stranu však byly pořád vyšší než v případě Spojených států.
Právní bitva se natáhla na několik let, letos na sklonku března však vyvrcholila. A překvapivě ve prospěch Britů. Soud přitom nařídil čínské značce, aby Landwind X7 stáhla z prodeje a zároveň ukončila i jeho výrobu. Mimo to ještě musí vyplatit Britům kompenzaci. Co totiž bylo očividné, to bylo nakonec potvrzeno i justicí. Jiangling měl skutečně zkopírovat minimálně pět designových elementů nejmenšího Range Roveru, a něco tak okatého zřejmě již ani čínský soud nechtěl přehlížet.
Nejde o první vítězství evropské automobilky nad čínskou, jednoznačně však jde o to nejpodstatnější. I když bychom měli říci, že reálně zase tak moc neznamená. Landwind totiž může s prodejem pokračovat, neboť faceliftované proveden se od originálu vzdálilo výrazněji. Modernizací pak prošel i samotný Evoque, jehož druhá generace též vypadá trochu jinak.
Jak absurdní byl dosavadní stav, nejlépe dokumentují fotografie pořízené přímo v Číně. Na ní je Landwind X7 zachycen dokonce i s neoficiální příplatkovou výbavou, tedy s logem „Evoque“. A kousek od něj stojí skutečný Range Rvoer Evoque. Poznáte vůbec, který je pravý? Na první pohled je to skoro nemožné, plagiát odhalí až zkoumání detailů.
Je vskutku smutné, že současný automobilový a vlastně ne jen automobilový svět ekonomicky do značné míry stojí a padá s odbytem v zemi, kde si léta nedělali hlavu ani s tak zjevným případem plagiátorství. Je nakonec hezké, že čínský soud dal Britům zapravdu, je ale otázka, jak moc se tím lze utěšovat. Pokud bude případné kopírování dalších aut řešeno znovu řadu let, neznamená to prakticky vůbec nic, životní cykly moderních aut jsou stále kratší...
Jak moc jsou si původní Range Rover Evoque a původní Landwind X7 podobné? To nejlépe posoudíte sami, na prvni pohled jsou oba vozy skoro k nerozeznání
Zdroj: Auto Junk
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Mistr světa Bagnaia tvrdí muziku v Jerezu včera 16:23
- Pátek v Jerezu - Moto2: 1. Roberts, 13. Salač včera 15:49
- Úvod v Jerezu: Na čele bratři Marquezové, 7. Pedrosa včera 11:30
- Nová pravidla MotoGP od sezóny 2027 včera 10:42
- Pre Jerez 25.4.2024
Nejnovější články
- V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před 8 hodinami - Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
před 10 hodinami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
před 11 hodinami - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
včera - První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva