Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Úžasná sbírka zesnulého fanatika byla rozprodána rodinou, získala za ní 134 milionů
5.10.2019 | Petr Prokopec
Po někom zůstanou rodině hezké vzpomínky a po jiném sbírka cenných artefaktů Porsche. John Dixon byl tím druhým, jeho rodina se ale bohužel rozhodl výjimečnou kolekci rozprodat.
Pokud je řeč o nějaké automobilové sbírce, takřka vždy mluvíme jen a pouze o autech. To samozřejmě není nic špatného, ovšem pokud hodláte být sběratelem až do morku kostí, pak potřebujete i něco navíc. Své o tom věděl John Dixon, který letos naneštěstí zemřel. Po sobě přitom zanechal kolekci, která není složena jen ze čtyřkolových mazlíků. Dixon byl totiž doslova posedlý značkou Porsche, a tak sbíral vše, na čem se kdy logo značky z Zuffenhausenu objevilo.
Výsledkem byla sbírka zvaná Taj Ma Garaj, která byla složena z více než 30 vozů s emblémy Porsche a Volkswagenu. Kromě toho bylo její součástí i přes 350 doplňků od motorů přes vzácnou literaturu až třeba po plakáty. Nechyběl dokonce ani skibob, na jehož návrhu se designové oddělení značky podílelo. A aby toho nebylo málo, součástí byl dokonce motocykl Fikobike 1500, o který se zasloužil Volkswagen společně s BMW.
Jakkoliv jsou ovšem veškeré tyto pamětihodnosti zajímavé, byla to přece jen auta, která byla na kolekci zajímavá především. Dixona totiž nezajímaly jen běžné modely či speciální edice, ale sáhnul i po zakázkových kouscích. Do jeho sbírky se tak zařadilo třeba Porsche 356 Limousine Custom z roku 1953, u něhož došlo na prodloužení rozvoru a instalaci druhého páru dveří.
Podobných zajímavých exemplářů ale bylo v kolekci Taj Ma Garaj více. Třeba takové Porsche 924 Carrera GTS Clubsport z roku 1981 bylo jedním z pouhých 15 vyrobených. A co je podstatnější, najeto mělo pouze 47 kilometrů, pročež šlo s velkou pravděpodobností o nejméně ojetý kus na světě. Nejcennější byla Carrera GT Speedster s karoserií Reutter, zmínit ale musíme i dva dieselové traktory Porsche, stejně jako kolekci několika Volkswagenů Brouk a Mikrobus. Většina z nich byla zakázkově upravena, jedna z dodávek tak na sebe vzala podobu pick-upu. Otevřený světu je pak i model Thing, se kterým VW přišel na konci 60. let minulého století a který původně vyvinul pro západoněmeckou armádu. Civilní verze se však nakonec dostala na oba americké kontinenty, stejně jako třeba do Indonésie.
Tohle všechno činilo z Taj Ma Garaj unikátní sbírku, kterou si Dixon nenechával jen pro sebe. Americký sběratel nikdy nechtěl, aby jeho auta těšila pouze jeho, a tak ji měl takřka permanentně otevřenou pro návštěvníky i nadšence, stejně jako hostil mnohé charitativní akce. Kromě toho finančně podporoval místní dětskou nemocnici. Člověk by tak čekal, že se jeho rodina pokusí na jeho aktivity navázat, ale nestalo se. Pozůstalí sbírku rozprodali v aukci RM Sotheby's v Daytonu v Ohiu.
Z ekonomického hlediska neudělali špatně. Všechno nabídli bez rezervní ceny, takže rozprodali naprosto vše za celkovou cenu 5,7 milionu dolarů, v přepočtu 134 milionů Kč. Prodejní ceny 10 nejhodnotnějších kusů najdete níže, naprosto je opanovalo Porsche 356 A Carrera GT Speedster z roku 1957, které se prodalo za 1,38 milionu dolarů, tedy asi 32 milionů Kč. Bylo to sice pod odhadní cenou, ale i tak jde o spoustu peněz...
10 nejdražších aut prodaných z kolekce Taj Ma Garaj zesnulého Johna Dixona
1957 Porsche 356 A Carrera GT Speedster - 1,38 milionu USD
1973 Porsche 911 Carrera RS 2.7 Touring- 412 000 USD
1997 Porsche 911 Turbo coupe - 368 000 USD
1981 Porsche 924 Carrera GTS Clubsport - 357 000 USD
1967 Porsche 911 S coupe - 335 000 USD
1952 Porsche 356 cabriolet - 299 500 USD
1953 Porsche 356 custom limousine - 207 200 USD
1988 Porsche 911 Turbo ‘flat-nose’ coupe - 193 200 USD
2007 Porsche 911 GT3 RS - 184 800 USD
1974 Porsche 911 Carrera coupe - 168 000 USD



















Sbírka Taj Ma Garaj čítala vzácné zakázkové exempláře Porsche i mnoho pamětihodností spojených se značkou z Zuffenhausenu i s Volkswagenem. Teď byla celá rozprodána pozůstalými zemřelého majitele
Zdroj: RM Sotheby's
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
včera
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
5.11.2025
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Kdo bude posledním šampionem MotoE? včera 22:08
- Záchranné laso pro Filipa Salače včera 11:36
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu 5.11.2025
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů 5.11.2025
- Grand Prix se vrací do Evropy 4.11.2025
Nejnovější články
Audi chce svůj postupující rozklad zachránit „modelovou ofenzívou”. Tohle má vážně být ta spása?
před hodinou
Nový Renault Twingo je zklamání. Jinak hezký a prostorný vůz nabízí míň než 6 let stará Škoda
před 3 hodinami
Honda zabila možná poslední šanci zachránit image nového Preludu, navíc sama sebe usvědčuje ze lži
před 4 hodinami
Další na odstřel: Ford má po letech ztrát a trápení bez náhrady ukončit výrobu svého klíčového elektromobilu
před 6 hodinami
Původně jen elektrický silák se začal prodávat i ve spalovací verzi. A najednou je z něj nejlevnější takhle silné a rychlé auto
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
