Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Právníci řekli, kdo odpovídá za nehody Tesel v „režimu KITT”, bourají dál a dál
7.10.2019 | Petr Prokopec
V autě v tu chvíli nikdo nesedí a to, jak a kam pojede, je jen dílem algoritmů Tesly. Kdo tedy odpovídá za to, když vůz v tomto režimu do někoho nebo něčeho nabourá?
Když už se zdálo, že se o Tesle přestává mluvit, možná náhodou a možná schválně pustila do světa nový systém Smart Summon. Pro lepší pochopení jeho fungování jsme jej překřtili na „režim KITT”, neboť právě jako v někdejším slavném televizním seriálu funguje. Majitel auta přes mobil zavelí: „Přijeď ke mně” a auto skutečně přijede. Nebo alespoň má přijet.
Nápad je to chytrý, nicméně jako v mnoha dalších případech ani tato nová technologie Tesly není bez poskvrny hlavně proto, že automobilka pustila mezi lidi něco, co zdaleka není vychytané. Na internetu se tak snad každou hodinou objevují nová a nová videa demonstrující selhání systému při banálních přesunech po parkovištích. Smart Summon zkrátka není zase tolik Smart, a tak nebere v potaz, zda se nachází na jednosměrné či obousměrné silnici, nevidí obrubníky, vrata garáže a občas „přehlédne” i jiné automobily.
Tesly tak v podstatě opět dělá z majitelů aut pokusné králíky a jejich prostřednictvím sbírá data, která potřebuje k doladění systému. A minimálně v případě Smart Summon jich už nyní má opravdu velké množství, neboť šéf značky Elon Musk uvedl, že jen pár dní po spuštění nové technologie bylo uskutečněno více než 550 tisíc „autonomních“ jízd. Počet nehod při nich už ale nezmínil.
Ony uvozovky okolo slova autonomní nejsou náhodou, z právního hlediska se o autonomní jízdu jako takovou vůbec nejedná. Znamená to tedy, že Tesla mohla systém poslat na trh bez toho, aniž by se vůbec zabývala nějakým povolením. Veškerou odpovědnost nechala na majitelích, kteří musí být od vozu vzdáleni maximálně 60 metrů a musí jej mít neustále na očích a plně pod kontrolou. To je ovšem v mnoha ohledech těžko proveditelné, neboť jak ukázala ona videa, systém často automaticky a nekontrolovatelně zrychlí a začne svému majiteli dokonce ujíždět. Vůz tak v žádném případě není možné zastavit tak bezprostředně, jako kdyby majitelé seděli za volantem.
Podle právníků však i nadále zůstává zodpovědným za případnou nehodu majitel, nikoliv automobilka, nicméně je to jen část odpovědi. Právnička Jennifer Dukarski naznačuje, že pokud množství incidentů bude jen narůstat, může se stát, že někdo (a může to být klidně pojišťovna) podá žalobu na Teslu kvůli vadnosti celého systému a učiní ji odpovědnou. S ohledem na okolnosti bude mít velkou šanci na úspěch.
Její kolega Keith McKenna dodává, že jednou, jakmile se autonomní systémy stanou normou, bude již veškerá odpovědnost ležet na výrobcích. Do té fáze je ovšem ještě velmi daleko. Ostatně Smart Summon není natolik sofistikovaný, aby vůbec mohl být za autonomní systém považován, a to přesto, že vlastně dovolí více než technologie Autopilot, pro jejíž spuštění musí pořád někdo sedět za volantem.
Právník Mike Morgan proto uvádí, že je opravdu třeba se mít na pozoru, neboť systém jednoduše nedokáže detekovat veškeré překážky. Navíc jsou tu různé reakční časy majitelů, a tak na zastavení vozu často může být pozdě, přestože jde o pouhé sundání prstu z displeje telefonu. „Tato auta nabízí falešný pocit kontroly,“ varuje Morgan.
Uvidíme, co se bude dít dále a zda Tesla dokáže fungování systému doladit do alespoň uspokojivé podoby. Do té doby je ale třeba počítat s tím, že Smart Summon způsobí na parkovištích další chaos a řinčení plechů. Naštěstí pouze v Americe, v Evropě tato technologie legální není a s ohledem na její mouchy doufejme, že do jejího doladění ani nebude.
Systém Smart Summon má zatím k dokonalosti hodně daleko...
...i přes velké množství nehod je však v Americe nadále považován za legální
Zdroj: Reuters
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
před hodinou - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
před 2 hodinami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
před 3 hodinami - Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
před 5 hodinami - Dlouholetý šéfdesignér Škody přešel k Číňanům. Na povel bude mít i značku, která stále víc boduje v Česku
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva