Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Přelomové rozhodnutí evropského soudu může zakázat i loni homologované diesely
28.6.2019 | Petr Prokopec
Německá organizace pasoucí po omezeních dieselů v Německu získala podporu v právnících z ClientEarth a tím si na svou stranu dostala i evropský soudní dvůr. To může vést k dalším zákazům.
V poslední době se zdálo, že německá organizace Deutsche Umwelthilfe složila zbraně. Proti zákazům vjezdů postarších aut do center německých metropolí se postavila řada měst i politiků, samotné lobbistické hnutí pak kvůli jeho afektovanému přístupu opustilo velké množství sponzorů. Zdálo se tedy, že DUH je na kolenou, ze kterých se již nezdvihne. Nicméně Němci získali oporu v mezinárodní právnické firmě ClientEarth a vzchopili se způsobem, kterého je třeba se začít obávat. Zakrátko by totiž mohla dojezdit i spousta z nás, alespoň někde.
Firma ClientEarth má úspěšně za sebou právní bitvu u Evropského soudního dvora, kde zažalovala Brusel kvůli zavedení nevyhovujícího plánu na zlepšení kvality ovzduší. Soud rozhodl, že překročení limitů je považováno za porušení pravidel Evropské unie a a při té příležitosti upřesnil měřicí procedury. Zařízení tak musí být umístěna v místech s největším znečištěním, přičemž pokud budou naměřené hodnoty vyšší než povolené, je víceméně jedinou možností zavedení zákazu vjezdu.
Tento přelomový rozsudek jen dokazuje, jak zvláštní boj proti znečištění ovzduší se momentálně na starém kontinentu rozhořel. Dle přelomového rozhodnutí soudu totiž nyní stačí umístit zařízení na nejvíce frekventované místo ve městě, instalovat jej co nejblíže k silnici a poté již jen počkat na předem odhadnutelný výsledek, tedy vyšší než povolené emise. S tím pak stačí běžet k soudu, který přikáže uzavřít centrum především vozům osazeným dieselovými motory. Jen o ty staré navíc již nejde.
Dosud se mluvilo maximálně o vozech plnících emisní normu Euro5, tedy o takových, které mohou být jen pouhých pět let staré. Nicméně nyní v Berlíně hrozí zavedení zákazu vjezdu aut, jimž nebudou vyhovovat dokonce ani Euro-šestky. V podstatě tak pomalu jedinými vozy, které se stopky nemusí obávat, jsou ty odpovídající normám Euro6d-TEMP a Euro 6d. První přitom začíná platit až letos v září, druhá pak o několik měsíců později. Zákaz se tedy může dotknout i loni homologovaných vozů.
Pokud v tento moment doufáte, že řešením bude retrospektivní osazení dieselů novými anti-emisními systémy, doufáte marně. Ministerstvo dopravy totiž již potvrdilo, že jakkoliv budou osazeny novým softwarem i hardwarem, stále budou odpovídat původní certifikaci Euro 4 či Euro 5. To ovšem znamená, že do řady měst stále nebudou moci vjet. I proto ve výsledku takové systémy stále nejsou na trhu.
Situace je o to tristnější, že již nejde o ryze německou aktivitu. Právě onen přelomový bruselský rozsudek znamená, že měřicí zařízení mohou být instalována v každém evropském městě - a stejně tak i navazující zákazy vjezdu. V ohrožení jsou hlavně chudší oblasti, kde lidé nemají dostatek peněz na modernizaci svých vozových parků, ani na pořízení moderních dieselů, natož pak hybridů či elektromobilů.
Třetí generaci Škody Superb s dvoulitrovým dieselem rozhodně nelze považovat za vůz, kvůli kterému by vymírali lední medvědi. Přesto se to může dle rozhodnutí EU stát
Zdroj: Focus
Bleskovky
- Tesla Cybertruck byla nafocena v Moskvě, její majitel se sankcím jen směje
2.5.2024 - Fisker oznámil, že koncem června zahájí masivní propouštění. Budete se divit, ale je to projev optimismu
1.5.2024 - Takhle by to dopadlo, kdyby se Škoda odvázala a pod hlavičkou RS nabídla skutečné sportovní auto
29.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Konkurence Dacie od Stellantisu už je hotová věc, levná auta začne ještě letos sekat jako Baťa cvičky
před 6 hodinami - Kupec kýčovitého Mercedesu za rok a půl vlastnictví prodělal kalhoty, každý ujetý kilometr ho stál přes 374 Kč
před 8 hodinami - „Bezemisní nafta” prolomila klíčovou cenovou hranici, elektromobily dávají ještě menší smysl
před 9 hodinami - Údajně revoluční čínské baterie pro elektromobily až tak revoluční nejsou, i proto je Nio nikomu neprodá
před 11 hodinami - Uctívaný nezničitelný kombík Mercedesu se dá koupit skoro nejetý po 1. majiteli, stojí pakatel díky kosmetické vadě
dnes
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 05.05. 19:12 - Brus
- Elektromobily a vse kolem nich 05.05. 17:33 - řidičBOB
- Onboard videa 05.05. 14:41 - brnenska.odchytova
- audi A4 2023 2.0 tfsi 110kw , automat 05.05. 14:30 - mattonecz
- Politický koutek 05.05. 08:48 - jerry
- S větrem ve vlasech.... 05.04. 15:12 - pavproch
- Volkswagen obecne 05.04. 00:53 - mattonecz
- BMW Divize 05.03. 08:37 - pavproch