Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Prezidentovi Ukrajiny asi nestačil vládní Mercedes, pořídil si „vesmírnou loď”
19.1.2019 | Petr Prokopec
Pokud se chystáte na návštěvu Kyjeva, můžete od nynějška na silnicích narazit na opravdu extravagantní autobus. Patří „Čokoládovému králi“ Petru Porošenkovi a vozí děti, které za ním míří.
Není tomu dlouho, co ukrajinský prezident Petro Porošenko zamířil na nákupy k Mercedesu, u kterého pořídil flotilu nových aut pro sebe i celou svou družinu. Autobusem tedy vrcholný politik cestovat muset nebude, ačkoliv k dispozici má speciál, za který by se nejspíše nestyděla žádná hlava státu. Je sice trochu extravagantní a mnozí by jej mohli považovat za vesmírnou loď, přesto jde o exkluzivní záležitost. Svou životní pouť odstartoval v roce 2016 ve zcela klasickém hávu pod názvem Ataman A096.
V uplynulých dvou letech však došlo na opravdu rozsáhlou konverzi, která postihla hlavně exteriér. Ten byl osazen novými sklolaminátovými panely a dekorativním LEDkovým osvětlením. Zatímco čelní partie se drží relativně při zemi, záď skutečně již působí kosmicky. A s ohledem na některé detaily možná i nebezpečně pro chodce, takže by se dalo ptát, jak takto stylizovaný autobus vůbec získal homologaci a požehnání úřadů.
Stačí si však povšimnout, že bok autobusu zdobí nápis Roshen, a rázem je vše jasné, že cesta z rýsovacích prken na silnice tady strastiplná být nemusela. Pod tímto názvem se skrývají největší ukrajinské cukrářské závody, které s obratem jedné miliardy dolarů (cca 22,4 mld. Kč) ročně patří k největším na světě. V roce 1996 je založil tehdy neznámý podnikatel, který záhy získal přezdívku „Čokoládový král“. Jinak se ale jmenuje Porošenko.
Patrně víte, že nejde o shodu jmen, majitel cukrářských závodů je ukrajinským prezidentem. Ten nechal autobus vyrobit speciálně pro děti, nikoliv však kvůli odvozu do školy. Místo toho vesmírná loď slouží pro turné v kyjevské centrále společnosti. Uvnitř se vůči výchozímu autobusu v podstatě vůbec nezměnila, i nadále zde tedy najdete 34 sedadel pro cestující a jedno pro řidiče, přičemž všechna mají bezpečnostní pásy.
Nezměněný zůstává i motorový prostor, stejně jako zbývající technika od Isuzu. Pracuje zde turbodiesel o výkonu 190 koní, jenž má na starosti šestistupňový manuál. Běžně si autobus řekne o 18,5 litrů paliva na sto kilometrů, nová karoserie ale se spotřebou mohla trochu hýbnout. Stejně jako s hmotností, která u standardního provedení činí 7 300 kg a může vystoupat na 10,2 tuny při plném zatížení.
Nic bližšího již nemůžeme dodat, snad kromě skutečnosti, že základní Ataman A096 disponuje klasickými středovými dveřmi otevíranými do boku. Vesmírná loď místo toho dostala elektricky ovládaný systém, jenž zvedá menší horní část a spodní větší spouští jako nástupní můstek. Ovládán může být dálkově, jak je to ostatně patrné na přiložených záběrech.














Ukrajinský prezident Petro Porošenko nechal kvůli prohlídkám svých cukrářských závodů Roshen postavit tento extravagantní autobus

Základem je přitom běžně vypadající Isuzu Ataman A096
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
včera
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
5.11.2025
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nejnovější články
Audi chce svůj postupující rozklad zachránit „modelovou ofenzívou”. Tohle má vážně být ta spása?
před hodinou
Nový Renault Twingo je zklamání. Jinak hezký a prostorný vůz nabízí míň než 6 let stará Škoda
před 3 hodinami
Honda zabila možná poslední šanci zachránit image nového Preludu, navíc sama sebe usvědčuje ze lži
před 4 hodinami
Další na odstřel: Ford má po letech ztrát a trápení bez náhrady ukončit výrobu svého klíčového elektromobilu
před 6 hodinami
Původně jen elektrický silák se začal prodávat i ve spalovací verzi. A najednou je z něj nejlevnější takhle silné a rychlé auto
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
