Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Proč měly Škody a další auta v 90. letech jedno zrcátko menší? O peníze prý nešlo
13.11.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Je to jedna z nejbizarnějších věcí, co se na škodovkách kdy objevily. Vypadá to jako nedodělek, optický klam, jenže to byl fakt a záměr, prý dobře míněný.
Pokud zavzpomínáte na léta dávno minulá, vybaví se vám v případě české kotliny země plná škodovek. Sem tam bylo možné zaregistrovat Žigulík, Moskvič, Tatru či dokonce nějakou tu „exotiku“, nicméně produkce mladoboleslavské automobilky dominovala. V té době mělo málokteré z nich zrcátka na obou stranách vozu, řidiči si museli vystačit s vnitřním zrcátkem a pak tím na řidičových dveřích. Navíc žádné z nich samozřejmě nebylo ovládané elektricky, dokonce ani páčkou zevnitř. Po usednutí do auta tak následoval rituál sestávající ze stáhnutí okénka, kličkou samozřejmě, a nastavení zrcátka.
To se původně týkalo všech vozů na světě. Jako první přídavek přišlo zrcátko na straně spolujezdce, pak další finesy v podobě elektrického ovládání, sklápění či dokonce stmívání. To už jsme se ale dostali příliš blízko do současnosti, na cestě vývojem vnějších zrcátek se musíme zastavit v období zhruba před 20 léty.
V té době se auta koncernu VW (někteří říkají, že něco podobného používaly i vozy BMW a Mercedesu, ale nejsme si toho vědomi - pokud vy ano, osvěžte nám prosím paměť v diskuzi) vyznačovala už tehdy obtížně pochopitelnou „finesou” v podobě menšího zpětného zrcátka na straně spolujezdce. Byla to od pohledu velmi bizarní věc, auta působila jako nebohé děti s vrozenou vadou, kterým jedna ruka nenarostla celá. Vizuální dojem ale nebyl hlavní problém, v menším zpětném zrcátku toho nebylo tolik vidět a zorientovat se v prostoru bylo složitější.
VW byl v použití menšího zrcátka neobyčejně důsledný, nasadil jej prakticky do všech alespoň trochu masové vyráběných aut. U nás to byly hlavně Škody Fabia a Octavia, měl to ale i Golf nebo Passat (dokonce i ve verzi W8, na tom to bylo obzvlášť bizarní) či rozličná Audi, nevyjímaje ta s písmeny S či RS ve jméně. Člověk se tehdy i kdykoli musel ptát: Proboha, proč?
Nejčastěji se mluvilo o tom, že jde o úsporu nákladů. Však si představte, že sedíte ve vedení koncernu VW a někdo vám navrhne, že z milionů zrcátek každý rok můžete odstranit trochu plastu a skla a ušetřit obrovské peníze. To je lákavé, však je to pravé zrcátko, „nedávno” tam nebylo žádné... Mluvilo se také o úspoře paliva, nějaký decilitr na 10 000 km by to možná dalo.
Bradley Brownell z Jalopniku, majitel Audi S6 z té doby, byl zaskočen tímtéž a začal se ptát nyní, s odstupem dvou dekád. A bylo mu to oficiální cestou vysvětleno docela jinak. Prý šlo o pokus o řešení problému způsobeného úzkými uličkami evropských měst v kombinaci s rostoucí velikostí samotných aut. Nebyla to ani tak jízda jako paralelní parkování u chodníku, které si vynutilo zmenšení velikosti zrcátka, což mělo v době, kdy automaticky sklopná zrcátka byla něčím naprosto výjimečným, mělo řešit spoustu nepříjemností.
Však si představte řadu vozů zaparkovaných u chodníku někde v centru města, kde často mají chodníky minimální šířku. Jak dlouho bude trvat, než o zrcátko někdo zavadí a ulomí jej? Právě proto prý byla menší, kvůli snížení rizika, že je někdo poškodí. Tahle praxe pak měla skončit v okamžiku, kdy se elektrické sklápění začalo stávat dostupným a i širší auta rázem neměla problém. A také v momentě, kdy zákazníci začali moc křičet, že to jako výhodu nevnímají.
Tato teorie dává smysl, jenže my o ní dost pochybujeme. Stačí si vzpomenout na první generace Octavie a Fabie. Když v roce 1996 přišla na svět Octavia, měla velké pravé zrcátko. V roce 1999 přišla Fabia, jenže s malým zrcátkem. A v roce 2000 proběhl facelift Octavie, který mimo jiné přinesl, jak jste již jistě uhodli, malé zrcátko na straně spolujezdce. Kdyby šlo o evoluci „žádné zrcátko-malé zrcátko-velké zrcátko”, proč ne, takhle to ale neprobíhalo. Octavia jej neměla, pak měla a pak zase neměla.
Co nám z toho vychází? Že šlo hlavně o peníze, muselo jít o ně, zvlášť když stejná zrcátka tehdy VW používal na různých modelech. Jen se mu to dnes prostě špatně přiznává...
Na první generaci Octavie bylo menší pravé zrcátko jak pěst na oko
Na Fabii bylo patrné méně, ale bylo tam
Tato bizarnost se dostala třeba i na prestižní Passat W8
Vidět ale jinak byla i na Golfu, Audi a dalších modelech koncernu
Pravda, Škoda v minulosti nepoužívala zrcátka na pravé straně vůbec, stejně jako jiní výrobci. Malé zrcátko ale prostě nebylo přechodem od žádného k normálnímu, třebaže taková teorie dává smysl
Zdroj: Jalopnik
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla Cybertruck byla nafocena v Moskvě, její majitel se sankcím jen směje
2.5.2024 - Fisker oznámil, že koncem června zahájí masivní propouštění. Budete se divit, ale je to projev optimismu
1.5.2024 - Takhle by to dopadlo, kdyby se Škoda odvázala a pod hlavičkou RS nabídla skutečné sportovní auto
29.4.2024
Nejnovější články
- Aston Martin otevřel svou první rezidenční budovu, úchvatná stavba je prý téměř úplně rozprodaná
před 7 hodinami - Náklady na provoz elektromobilů dramaticky převyšují ty spojené s provozem spalovacích aut, říká konečně komplexní studie
před 9 hodinami - Zapomenutá silniční stíhačka od Peugeotu se ze z nouze ctnosti stala cenností, dodnes krásné kusy stojí majlant
před 10 hodinami - Vlastnictví vzácného Mercedesu ze začátku milénia ruinuje i boháče, jen výměna brzd je stojí miliony
dnes - Američané chystají opulentní tank pro civilisty, do pancíře z kompozitu zabalí oázu luxusu
dnes
Živá témata na fóru
- audi A4 2023 2.0 tfsi 110kw , automat 05.04. 17:59 - Filip
- S větrem ve vlasech.... 05.04. 15:12 - pavproch
- Rychlodotazy 05.04. 15:07 - pavproch
- Politický koutek 05.04. 13:36 - řidičBOB
- Volkswagen obecne 05.04. 00:53 - mattonecz
- Onboard videa 05.03. 12:52 - řidičBOB
- BMW Divize 05.03. 08:37 - pavproch
- Octavia 3, golf, passat, leon, focus - benzín, cca 2016 05.03. 07:26 - petr_riha