Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Proč si některá otevřená auta říkají Spider a jiná Spyder? Má to logické vysvětlení
22.9.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Patrně jste si všimli, že otevřené verze některých vozů nesou označení Spider jako pavouk, jiná ale Spyder jako... nic. Proč je to tak a které je přesnější?
Otevřeným autům se říká Spyder docela často. Za příklad vezměme Audi R8 Spyder nebo třeba Porsche 918 Spyder. Obecně značka Porsche používá označení Spyder docela často - kromě hybridního hypersportu 918 člověka napadne třeba 550 Spyder nebo, z novějších aut, Boxster Spyder.
Pak tu ale jsou vozy, kterým výrobce říká Spider - Alfa Romeo Spider, Fiat 124 Spider, Ferrari 458 Spider. Pokud nejste zcela neteční ke světu kolem vás, museli jste se ptát, proč někteří výrobci říkají svým kabrioletům Spyder s Y a jiný Spider s I? A vůbec, proč se vůbec používá slovo „spider”, tedy v angličtině „pavouk”? Popravdě řečeno, nevěděli jsme to ani my, americký Autoweek ale nyní přišel s vysvětlením. A je tak zajímavé, že si ho nemůžeme nechat pro sebe.
Začněme od začátku. Označení „spider” pro vozy bez střechy je starší než automobil sám - označovaly se tak vozy tažené koňmi, které neměly žádnou střechu - ani pevnou, ani permanentně uchycenou skládací, a také žádná permanentní boční okna. Jediné, co mohla mít, byl „deštník”, který se v případě deště manuálně uchytil nad prostor pro cestující. Vůz pak vizuálně připomínal pavouka, odtud anglické „spider”. Dobrou ochranou před silným deštěm toto řešení pochopitelně nebylo, spidery také nebyly určeny k dlouhým cestám. Jejich cílem bylo nabídnout spíš potěšení z jízdy než spolehlivou přepravu přes celou zemi za každého počasí.
V začátcích automobilismu byla většina aut bez střechy nebo se skládací střechou, až později začaly být populární vozy s pevnou střechou a z otevřených nebo takových, které měly vlastní skládací plnohodnotnou střechu, tj. „konvertibilních” - odtud anglické označení dnešních kabrioletů jako „convertibles” - se stalo luxusní zboží.
A právě tehdy začali někteří výrobci používat označení Spider pro auta bez pevné střechy. A někteří se rozhodli pro drobnou úpravu slova na „Spyder”, což je de facto chybný zápis, ale po stránce marketingu dokázal přilákat pozornost. A uchytil se tak, že je v současnosti častější než „Spider”.
Některá auta ale stále zůstávají u původního Spider. Někdy z úcty k tradici, ve většině případů je ale důvod mnohem jednodušší - v naprosté většině jsou to auta italská, i výše jsme zmiňovali Ferrari, Alfu a Fiat, a italská abeceda nezná písmeno Y, podobně jako K, W, X a Y. Přesto některé italské značky „mezinárodnější” Spyder používají, třeba Lamborghini (existuje ale třeba i Ferrari 250 GT California Spyder, aby se to nepletolo). Jde ale v tom případě o slovo přejaté z cizího jazyka, nakonec třeba u jména fotbalového klubu Juventus Turín je tomu stejně.
A proč je jeden Boxster prostě Boxster a další je Boxster Spyder, když jsou oba kabriolety? Podívejte se, jak vypadají střechy - tu u Spyderu musíte natahovat ručně, byť je permanentní součástí auta, a je to docela dost práce a obíhání auta. U normálního Boxsteru prostě zmáčknete tlačítko, nic víc. U většiny jiných aut je ale Spyder nebo Spider prostě roadster s hezčím jménem...
Původní správné označení je „Spider”, neboť má jít skutečně o připodobnění k pavoukovi. Italové jej používají i dnes, protože nemají Y
Většina zbytku světa ale přešla na „Spyder”
Jaký je rozdíl mezi Boxsterem a Boxsterem Spyder? Kromě váhy a ceny také to...
...kolik práce máte s natahováním střechy
Zdroj: Autoweek
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Firma, která předělává spalovací auta na elektrický pohon, je na hranici bankrotu, bez peněz zastavila činnost
27.3.2024 - Krachující Fisker se pokouší zachránit zoufalým výprodejem. Auta zlevnil skoro o polovinu, stojí míň než základní Octavie
28.3.2024 - Ford si nechal patentovat chytré řešení převozu větších věcí, bude mu ho závidět i Škoda se svým Simply Clever
28.3.2024 - Volvo se rozhodlo odpravit polovinu svých českých prodejů. Skončilo s diesely, i když jde o jeho jasně nejžádanější motory
28.3.2024 - Levná kopie kultovního Mercedesu G dostane novou verzi s motorem přímo od Mercedesu, bude ještě blíž originálu
28.3.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.26. 16:17 - řidičBOB
- VZKAZY 04.26. 14:59 - petr_riha
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 14:36 - Stepan
- Audi A6 C7 převodovky 04.26. 14:28 - Arkis
- S větrem ve vlasech.... 04.26. 14:16 - pavproch
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz