Prodeje dieselu v Holandsku se propadají, mohou za to vyšší daně

Vyšší daně neznamenají vyšší výběr, zjišťuje nyní Holandsko. Zvýšení spotřební daně u nafty změnilo chování zákazníků, příhraniční pumpaři strádají.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Prodeje dieselu v Holandsku se propadají, mohou za to vyšší daně

27.6.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Prodeje dieselu v Holandsku se propadají, mohou za to vyšší daně

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Vyšší daně neznamenají vyšší výběr, zjišťuje nyní Holandsko. Zvýšení spotřební daně u nafty změnilo chování zákazníků, příhraniční pumpaři strádají.

Vliv výše daní na množství vybraných peněz je velmi často nepřímo úměrný, jak se letos dozvídá holandská vláda. Ne nepodobně té české. I vládu tohoto přímořského státu napadlo zvýšit spotřební daň na naftu v očekávání, že tak do státní kasy poteče více peněz.

Konkrétní zvýšení bylo o tři centy na litr, z 45 centů na 48, tedy zhruba z 12,10 na 12,90 Kč. DPH je v Holandsku na paliva ve výši 21 %, jako u nás, a počítá se tam úplně stejně nehorázně - z ceny paliva plus spotřební daně. Ceny se tedy nezvýšily o ony tři centy, ale o trochu více. Kromě dieselu se spotřební daň zvýšila také u LPG, a to o 7 centů (1,88 Kč) na litr.

Výsledek na sebe nenechal dlouho čekat - prodeje nafty meziročně klesají, a stále rychleji. Únor zaznamenal tříprocentní pokles, v březnu už to bylo 7,7 % a v dubnu 8 %. Takový pokles znamená ve výsledku o 400 tisíc Eur (10,75 milionu korun) menší výběr na daních z nafty, tedy čistou ztrátu. Souvisejícím efektem je i pokles registrací naftou poháněných vozů - už tak relativně malé procento dieselových aut (v Holandsku dlouhodobě pod jednou třetinou celkových registrací) s postupujícími měsíci letošního roku klesá o další procentní body. To nemusíme vnímat jako negativum, pro státní rozpočet je ale menší prodej daňově více zatížených naftových aut další ránou.

Státní kasu ale bolí máloco, ostatně nikomu nepatří, stěžují si ovšem také pumpaři v příhraničních oblastech. Okolní státy totiž svou daň nezměnily a nafta se tam tedy stala levnější. Lidé tedy jezdí tankovat přes hranice, kteroužto činnost jim usnadňuje společná měna. Kromě toho kamiony po cestách z nebo do přístavů na pobřeží také radši natankují mimo Holandsko, protože na tisícilitrové nádrži se rozdíl tři nebo čtyři centy na litru ukáže už docela hodně.

Někteří příhraniční pumpaři se kvůli navýšení spotřební daně údajně dostali do problémů, jiní museli dokonce zavřít krám. Holandská vláda o tomto kroku znovu jedná, protože efekt byl přesně opačný, než si určitě přála. Že by se ale tamní občané mohli dočkat vrácení daní na původní úroveň, to bohužel moc nadějně nevidíme.


Prodeje dieselu v Holandsku se propadají, mohou za to vyšší daně - 1 - benzinka euro 01Prodeje dieselu v Holandsku se propadají, mohou za to vyšší daně - 2 - biopaliva
Vyšší spotřební daň z dieselu stojí v Holandsku za nižšími výběry daní i za problémy příhraničních čerpacích stanic

Zdroje: Autoweek.nl, Europa.eu

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše