Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Kolaps je nejspíš tady, prodeje nových aut v USA se dramaticky propadají
3.10.2019 | Petr Prokopec
Automobilové firmy se s ohledem na to, co všechno se v poslední době ve světě událo a co se udát má, už chvíli připravují na světový kolaps. Ten je nejspíš tady a jako nezřídka začíná v USA.
Krátce po zahájení letošního frankfurtského autosalonu jsme psali o tom, jaká nálada na stáncích automobilek panuje. Zvěsti o tom, že se jim hroutí svět a že jsou náhle v pasti mohly s ohledem na veškeré aktuální ekonomické ukazatele působit přehnaně, jenže přehnané nebyly. Hlavně probíhající obchodní válka USA s Čínou a nástup drastických nových limitů spotřeby paliva u nových aut v EU se postaraly o to, že se výrobci rázem nemají čeho chytit - v Evropě bude brzy těžké cokoli vydělat, prodeje aut v Číně už chvíli razantně klesají a očekáván byl i propad v USA.
Ten podle všeho právě přišel a je opravdu razantní - v případě některých výrobců dokonce přerušil několik let trvající konstantní růst. Nebudeme dlouho chodit okolo horké kaše, prodeje Fordu za třetí letošní kvartál poklesly o 4,9 procenta, což ještě nezní dramaticky. Toyota je ale dole o 17 procent, Honda o 14,1 procenta a Nissan o 17,6 procenta. To jsou obrovské, dvouciferné poklesy a náladu příliš nezlepšují ani další výsledky.
Subaru totiž zaznamenalo 9,4procentní pokles, což je horší výsledek, než se na první pohled může zdát. V případě této značky totiž nejde ani tak o míru propadu registrací, nýbrž o skutečnost, že k němu vůbec došlo. Subaru totiž ve Státech rostlo soustavně 93 měsíců, tedy skoro 8 let v řadě. A najednou skoro o 10 procent klesá. Ani to však není veškerý výčet negativ, navštívit totiž musíme ještě korejské automobilky. Hyundai klesalo 8,8procentním tempem, Kia pak dokonce 13procentním. A byť třeba Tesla se pochlubila rekordním kvartálním prodejem 97 tisíc aut, očekává se, že poprvé od odhalení Modelu S zaznamená pokles obratu.
Pozitivnější zprávy přichází od GM a FCA, ale nejsou zase tak pozitivní. První jmenovaný koncern sice během třetího čtvrtletí prodal o 6,3 procenta více než loni, očekáván byl ale 7,8procentní růst. Druhý jmenovaný se pak držel svého s 0,1 procenta v plusu, ani to ale není vleký důvod k radosti. Navíc je třeba dodat, že tento vývoj přichází za situace, kdy jsou nové vozy prodávány s bezprecedentně vysokými slevami, které v průměru přesahují 4 100 USD (cca 96 tisíc Kč).
Na tento vývoj již zareagovali analytici, dle kterých letošní registrace ani zdaleka nedosáhnou loňské úrovně, kdy bylo napříč celými Státy prodáno 17,27 milionu aut. Ještě v srpnu se přitom předpovídalo, že letos dojde na vyexpedování 17 milionů aut, momentálně však již prognózy končí na 16,8 milionech a skutečný výsledek může být snadno ještě horší - ani aktuální strmý propad se nečekal.
Ve Státech se tedy klesá, a to měrou nemalou. Pokud si k tomu přidáme výše zmíněné, tedy že podobná situace panuje už chvíli v Číně a v Evropě jsou očekávány velké problémy, nelze tvrzení analytiků, že jsme se právě ocitli na prahu recese, hodnotit jako přehnaná, bohužel.
GM sice ve třetím čtvrtletí v USA zamířilo vzhůru, ovšem méně, než se čekalo
...Ford však již výrazně klesá...
...Nissan a spousta dalších značek. Podle analytiků je to jasný znak začátku oćekávaného kolapsu
Zdroje: Bloomberg, Automobilky
Bleskovky
- Tesla Cybertruck byla nafocena v Moskvě, její majitel se sankcím jen směje
2.5.2024 - Fisker oznámil, že koncem června zahájí masivní propouštění. Budete se divit, ale je to projev optimismu
1.5.2024 - Takhle by to dopadlo, kdyby se Škoda odvázala a pod hlavičkou RS nabídla skutečné sportovní auto
29.4.2024
Nejčtenější články
- Porsche nečekaně žaluje firmu Singer, která dělá z jeho aut ještě úžasnější stroje. Proč, když ho to 15 let nechávalo chladným?
4.4.2024 - Divoký růst prodejů elektromobilů je skutečně minulostí, v USA za první kvartál dokonce ztratily podíl na trhu
4.4.2024 - Zemřel nejslavnější fanoušek Hondy NSX. Muž, který si z druhé NSX udělal přívěs, se zabil v jiném sporťáku značky
4.4.2024 - Nejvzácnější a nejpodivnější moderní Lamborghini nikdo nechce. Zámožný majitel se ho 2 roky neumí zbavit, zkouší to zas
4.4.2024 - Nemoc doby: Audi se rozhodlo odpravit stále žádaný model, jeho prodeje najednou vzrostly skoro dvojnásobně
4.4.2024
Živá témata na fóru
- audi A4 2023 2.0 tfsi 110kw , automat 05.04. 17:59 - Filip
- S větrem ve vlasech.... 05.04. 15:12 - pavproch
- Rychlodotazy 05.04. 15:07 - pavproch
- Politický koutek 05.04. 13:36 - řidičBOB
- Volkswagen obecne 05.04. 00:53 - mattonecz
- Onboard videa 05.03. 12:52 - řidičBOB
- BMW Divize 05.03. 08:37 - pavproch
- Octavia 3, golf, passat, leon, focus - benzín, cca 2016 05.03. 07:26 - petr_riha