Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Prodělky automobilek z prodeje elektrických aut se firmám vrátí jinak, říká studie
26.12.2019 | Petr Prokopec
Na elektrických autech dnes není možné vydělat, pokud je kdokoli chce prodávat za konkurenceschopnou cenu. Automobilky se tak obvykle smiřují se ztrátami výměnou za eliminaci pokut od EU, podle skupiny PRI přijde ale i jiný pozitivní dopad.
Svět se mění a stejně jako vždy bude mít tento proces své vítěze i poražené. Nová zpráva skupiny PRI (Principles of Responsible Investing neboli Zásady zodpovědného investování), které je podporována OSN a reprezentuje investory ovládající majetek ve výši 86 bilionů dolarů (cca 1 982,11 bilionů korun) pak definuje, kdo bude kým. Jak asi již tušíte, ti, kdo jdou elektrickým směrem, mohou podle ní skončit v plusu. Naopak lpění na fosilních palivech zavání prohrou.
Zpráva vychází z nedávného setkání světových lídrů v Madridu, kde se hojně diskutovalo o změnách klimatu a boji, který jim má zamezit. Skupina PRI naznačuje, že kvůli vládním regulacím by firmy navázané na fosilní paliva, tedy nejen automobilky, ale třeba i zemědělské společnosti, mohly do roku 2025 přijít na hodnotě o 2,3 bilionu dolarů (53,01 bil. Kč). Očekává se totiž, že již nyní přísné limity budou v příštích letech dále sníženy, aby došlo k naplnění závazků vyplývajících z Pařížské dohody.
Výkonná ředitelka PRI Fiona Reynolds uvedla, že čím více technologie redukující naši uhlíkovou stopu zlevňují, tím větší měrou budou vyžadovány. „To ovšem představuje velkou hrozbu pro mnohé firmy i pro celý systém.“ Očekává se totiž, že segment fosilních paliv přijde o rovnou třetinu své současné hodnoty. Uhelné společnosti mají tratit 44 procent, ropné a olejné pak 31, přičemž vrchol poptávky po jejich produktech má přijít v roce 2027.
Z výše zmíněného kromě propadu hodnot vyplývá jediné - tedy že minimálně po příštích osm let svět stále ještě pojede na uhlí a ropě, jež budou stěžejním způsobem přispívat k výrobě elektřiny. Mluvit tedy o elektromobilech jako o spáse bude v této době spíše pokrytecké, neboť emise se skutečně jen přesunou z jednoho místa na druhé. Tedy hypoteticky, v ovzduší budou přítomné nadále, všude a zjevně ve větší míře než dosud.
Na změnu trendu ve stavu životního prostředí tak alespoň v nejbližší budoucnosti musíme zapomenout, investice do elektrifikace se ale mají firmám vyplatit, i když na nich budou ještě dlouho prodělávat. Stejný report PRI totiž uvádí, že hodnota automobilek, které se budou chlubit bezemisními či nízkoemisními prostředky, jakkoliv jen na papíře, oproti současnosti vzroste na dvojnásobek. Potvrzeno tak vlastně je jediné - že stejně jako ve všem jde jen o peníze a tedy o souboj ropné a elektrické lobby. Která má aktuálně navrch, je asi jasné.
Investice do elektrifikace se dle nové zprávy skupiny PRI má více než vyplatit, firmám na ni sázejícím má stoupnout hodnota oproti současnosti na dvojnásobek. A to přesto, že přírodu to k lepšímu nezmění
Zdroj: Reuters
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejčtenější články
- Oblíbené Hyundai i30 dostalo místo nové generace druhý facelift, i Korejci radši přešlapují na místě
26.3.2024 - Stellantis propustil dalších 400 lidí, otevřeně říká, že je to kvůli elektromobilům
26.3.2024 - Hned tři oblíbené německé sporťáky končí bez nástupce. Lidé by je chtěli dál, prodávat se ale dál nesmí
26.3.2024 - Specifický přístup k elektromobilům se BMW bohatě vyplácí, pochybovači aspoň prozatím ostrouhali
26.3.2024 - Ojetá Škoda Karoq je oproti novému autu za babku, jako nejspolehlivější moderní škodovka dává smysl
26.3.2024