Propadly v crash testu: Tata Nano, VW Polo i Hyundai i10 pro Indii

(+ videa) Euro NCAP rozšiřuje svá chapadla i do zemí třetího světa. Kritizuje hlavně nedostatek airbagů.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Propadly v crash testu: Tata Nano, VW Polo i Hyundai i10 pro Indii

31.1.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Propadly v crash testu: Tata Nano, VW Polo i Hyundai i10 pro Indii

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ videa) Euro NCAP rozšiřuje svá chapadla i do zemí třetího světa. Kritizuje hlavně nedostatek airbagů.

Bezpečnosti automobilů se na stránkách Autoforum.cz věnujeme poměrně často. Tomu se ale nelze divit, neboť dostatečné deformační zóny a tuhá karoserie mohou v mnoha případech stát mezi pozdějším návratem domů a brzkým svezením funebráckým vozem. Dosud jsme přitom představovali hlavně nárazové testy amerického institutu IIHS a evropské organizace Euro NCAP. Druhá zmíněná má ovšem také své pobočky určené pro země „třetího světa” a právě těm se budeme věnovat nyní.

Než se ovšem pustíme do samotných výsledků, je třeba téma bezpečnosti trochu rozvést. Ačkoliv je totiž jakákoliv snaha v tomto směru chvályhodná, každý další povinný nebo nepřímo vynucený bezpečnostní prvek nutně zvyšuje cenu každého automobilu. Zvláště u levnějších vozů se pak může stát, že ji vyšroubuje až na neúnosnou míru. Automobilka tak nabízí sice relativně velmi bezpečný vůz, který si ale kvůli vyšší ceně nemůže část jinak potenciálních zákazníků pořídit. Ti si namísto něj koupí ojetinu a ta je vzhledem ke svému stáří ochrání hůře než nový vůz třeba jen s o něco méně „vypiplanou” pasivní bezpečností.

Navíc jsou tu samotné aspekty testování, které mnohdy kladou důraz na naprosto nesmyslné prvky na úkor těch důležitých. Snadno se pak může stát, že některé modely totálně propadnou, přestože při srážce s těmi „bezpečnými“ byste spíše přežili v jejich kabině. V tomto ohledu jen stačí vzpomenout na simulovanou nehodu čtyřhvězdičkového Audi Q7 a pětihvězdičkového Fiatu 500.

Ano, jistě, oba vozy nejsou ve stejné kategorii, jenže realita se vás asi nikdy nebude ptát, čím že to právě jedete a co proti vám má poslat. Proto je třeba v daných výsledcích mnohdy číst spíše mezi řádky než sledovat to, co nám zejména organizace Euro NCAP podává za směrodatné (od letoška to platí více než kdy předtím, neboť elektronické berličky získávají na větší váze).

Vraťme se ale zpátky do Indie, kde odnož Euro NCAP (nazvaná Global NCAP) otestovala pět vozů, které si mezi sebe rozebraly rovnou pětinu trhu. Pokaždé bylo přitom sáhnuto po základním modelu, který více než co jiného útočí na tamní obyvatelstvo nízkou cenou. Té je ovšem dosaženo hlavně absencí některých prvků, bez nichž by se daný vůz v Evropě ani nemohl prodávat.

Řeč je o bezpečnostních airbazích, které u modelů Ford Figo, Hyundai i10, Suzuki Maruti Alto, Tata Nano a Volkswagen Polo přicházejí až s vyšší úrovní výbavy. Jak se totiž dalo čekat, při jejich absenci byly výsledky docela tristní. Takové Nano totiž nedostalo od organizace vedené Maxem Mosleyem (ano, je to ten pán z FIA) jedinou hvězdičku.

Tím bychom vůz značky Tata Motors mohli považovat za naprosto nebezpečný, to je ovšem jen polovina pravdy. Samozřejmě, pokud dojde k nehodě a airbagy chybí, pak vám hrozí velké poranění hlavy. Klidně ovšem můžete mít štěstí a nic se nestane. Nebo vaše horní část těla jednoduše mine tvrdé materiály a vy skončíte jen s pohmožděním.

Říkat tedy daným automobilům nebezpečné je sporné. O tom ostatně svědčí druhé výsledky Volkswagenu Polo. Automobilka totiž byla z těch prvních natolik zhrozena, že model bez airbagů vyřadila v Indii z prodeje. Do opakovaného testu tak následně zamířila verze, která je již má. A díky tomu hodnocení radikálně stouplo.

Německou automobilku přitom v tomto směru rozhodně nemůžeme vinit z nějakého podvádění, neboť danou možnost dostaly všechny značky. Tím by ovšem musely dané vozy rovněž vyřadit z prodeje, což by se již rovnalo snížení zisku. A to si kvůli dvěma „pytlům“, jež vás třeba před výbuchem mnoho neochrání, nikdo nelajsnul.

Zanechme ale již těchto úvah a pojďme se podívat na samotné modely a jejich výsledky. Přičemž, jak je naším zvykem, vše projdeme v abecedním pořádku.

Stručný přehled výsledků crash testů Global NCAP


Propadly v crash testu: Tata Nano, VW Polo i Hyundai i10 pro Indii - 1 - Global NCAP 2014 Ford Hyundai Suzuki Tata VW

Ford Figo

Začínáme tedy s modrým oválem, který v rámci ochrany dospělých získal nula bodů ze 17 možných, a to právě kvůli absenci bezpečnostních airbagů. Samotnou karoserii a konstrukci automobilu ovšem organizace Global NCAP již shledala stabilní. Je tak zřejmé, že nějakou tu ochranu řidiči a spolujezdci Ford Figo určitě nabízí.

Druhou oblastí, kterou komisaři u testované pětky prověřovali, byla ochrana dětí. Zde Figo dostalo 20,75 bodů ze 49, přičemž problémy nastaly hlavně u tříletých dětí, které setrvačnost po nárazu hnala výrazně kupředu a tím hrozilo poranění vnitřních orgánů. Další body pak organizace strhla za špatné vylepení správného postupu upevnění autosedačky. Na kategorii nálepek je tedy očividně kladen velký důraz i v Indii, kde mnoho lidí ani neumí číst a psát.

Záběry s následky a výsledky jednotlivých testů

Propadly v crash testu: Tata Nano, VW Polo i Hyundai i10 pro Indii - 2 - Global NCAP 2014 Ford Figo 01Propadly v crash testu: Tata Nano, VW Polo i Hyundai i10 pro Indii - 3 - Global NCAP 2014 Ford Figo 02

Hyundai i10

Ohodnocení korejského hatchbacku by mohlo na první pohled působit hrozivě, přeci jen v Evropě dostal tento model v roce 2008 hvězdy čtyři. I v tomto případě však uškodila absence bezpečnostních pásů. Mimo to pak byla shledána nestabilní samotná konstrukce, díky čemuž je výsledkem opětovně nula v rámci ochrany dospělých. U dětí pak Hyundai i10 získalo jen 6,97 bodu, neboť kromě chybějících nálepek byl zjištěn nesoulad mezi bezpečnostními pásy a dětskými autosedačkami.

Záběry s následky a výsledky jednotlivých testů

Propadly v crash testu: Tata Nano, VW Polo i Hyundai i10 pro Indii - 4 - Global NCAP 2014 Hyundai i10 01Propadly v crash testu: Tata Nano, VW Polo i Hyundai i10 pro Indii - 5 - Global NCAP 2014 Hyundai i10 02

Suzuki Maruti Alto

V případě Suzuki bychom pak výše uvedené výsledky mohli psát přes kopírák, neboť opětovně chyběly nálepky a airbagy. Mimo to pak karoserie rovněž vykazovala po nárazu nestabilitu. Je ovšem nutné říci, že ve srovnání s korejským modelem se u Maruti Alto dočkáte o trochu vyšší ochrany. Zvláště v oblasti nohou. Úroveň ochrany dětí pak navíc byla ohodnocena mnohem větším počtem bodů (17,57).

Záběry s následky a výsledky jednotlivých testů

Propadly v crash testu: Tata Nano, VW Polo i Hyundai i10 pro Indii - 6 - Global NCAP 2014 Suzuki Maruti Alto 01Propadly v crash testu: Tata Nano, VW Polo i Hyundai i10 pro Indii - 7 - Global NCAP 2014 Suzuki Maruti Alto 02

Tata Nano

Po ne zrovna úspěšném Suzuki se dostáváme k nejhoršímu účastníkovi testu. Tata Nano bylo totiž ohodnoceno nulou v obou kategoriích, přičemž v rámci ochrany dospělých testovací figurína po nárazu celá zrudla. Navíc zde hrozilo i poranění od úchytu tlumičů. U ochrany dětí pak nastal problém hlavně v absenci tříbodových pásů - vůz je totiž vybaven pouze dvoubodovými. S takovými však není kompatibilní žádná z dětských autosedaček, jež jsou v Indii nabízeny. A proto vlastně tento model nemůže být k transportu vašich ratolestí vůbec doporučen.

Záběry s následky a výsledky jednotlivých testů

Propadly v crash testu: Tata Nano, VW Polo i Hyundai i10 pro Indii - 8 - Global NCAP 2014 Tata Nano 01Propadly v crash testu: Tata Nano, VW Polo i Hyundai i10 pro Indii - 9 - Global NCAP 2014 Tata Nano 02

Volkswagen Polo

Od nejhoršího můžeme zamířit k nejlepšímu. Tedy k Volkswagenu Polo, který si testy prošel dvakrát. Bez airbagů přitom nezískal jediný bod za ochranu dospělých, ačkoliv jeho konstrukce byla shledána stabilní. S bezpečnostními pytli si ovšem připsal 12,54 bodů ze 17 možných. Je tedy zjevné, na jaký prvek klade organizace Global NCAP ve svém testu největší důraz. Zajímavé pak je, že figurína spolujezdce vykazovala po nárazu naprosto stejné „oděrky“, ať již airbag ve voze byl či nikoliv.

Rozdílné jsou oproti tomu výsledky v rámci ochrany dětí. Bez airbagů totiž vůz získal 26,97 bodů, jejich přítomnost však hodnocení zvedla na 29,91 bodu, a to hlavně díky možnosti jízdy vpředu, kde lze airbag deaktivovat. Naneštěstí však je tato technologie špatně značena a proto nemohlo být uděleno hodnocení ještě vyšší. Opravdu zajímavé, co říkáte?

Záběry s následky a výsledky jednotlivých testů

Propadly v crash testu: Tata Nano, VW Polo i Hyundai i10 pro Indii - 10 - Global NCAP 2014 Volkswagen Polo bez airbagu 01Propadly v crash testu: Tata Nano, VW Polo i Hyundai i10 pro Indii - 11 - Global NCAP 2014 Volkswagen Polo bez airbagu 02Propadly v crash testu: Tata Nano, VW Polo i Hyundai i10 pro Indii - 12 - Global NCAP 2014 Volkswagen Polo s airbagy

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše