Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Reakce trhu na první dostupné SUV-kupé ukazuje, jakou chybu výrobci už léta dělají
27.5.2019 | Petr Prokopec
Všichni ví, že lidé dnes touží po SUV jako po máločem jiném a automobilky jim vychází vstříc. Ty maistreamové ale nabízí jen klasiku, nikoliv stylové verze. Přitom právě ty zákazníci chtějí a přijetí Renaultu Arkana v Rusku to jasně potvrzuje.
Průměrná měsíční mzda v Rusku v loňském roce vystoupala na 42 213 rublů (cca 15 175 Kč). To oproti roku 2016 představuje více než 50procentní nárůst, dle kterého by mělo být nad slunce jasné, že tamní ekonomika navzdory sankcím míří vzhůru. Nicméně realita je o trochu složitější. Moskvu a Petrohrad je i udávaný průměr bohatstvím - většina lidí bere platy okolo 19 tisíc rublů (6 830 Kč).
Důvod, proč o tom vůbec hovoříme, je samozřejmě spojen s automobilovým sektorem. Konkrétně pak s pořízením nového vozu, tedy něčím, co si dovolit jen omezené množství lidí. Třeba taková Lada Granta, tedy jeden z vůbec nejlevnějších vozů na trhu, startuje na 434 900 rublech (156 340 Kč). Rusové tedy musí chodit minimálně 11 měsíců do práce, aby si ji mohli pořídit. A to samozřejmě jen za předpokladu, že v mezičase zůstanou o hladu.
V takovém Česku vám za podobných podmínek postačí pouze pětiměsíční docházka do zaměstnání, a přesto nakonec budete mít k dispozici vyšší rozpočet než Rusové. Vlastně tedy není překvapivé, že do země míří stále více čínských automobilek. Jejich vozy jsou nabízeny za hubičku, přitom již disponují působivým designem a mají ve vínku i relativně moderní techniku. Stejně tak lze ovšem pochopit i skutečnost, že řada evropských či amerických značek se z Ruska stahuje - pro jejich relativně drahá auta tu není mnoho prostoru.
Renault je jednou z mála automobilek, jež ruskému trhu zůstávají věrné. Dokonce na něm neváhá experimentovat a zkoušet, s čím by mohl uspět i jinde. Právě jen Rusům tak v prvé řadě nabídl model Arkana, který jsme si mohli představit minulý týden. Upozorňovali jsme tehdy, že jde o první dostupné SUV-kupé, tedy první vůz mainstreamové značky, který se v Evropě pokouší prorazit s karosářským stylem, s nímž už léta bodují „prémiovky”. Byli jsme tehdy přesvědčeni, že takové auto by si rádi koupili i lidé s menším rozpočtem, jenže zatím neměli od koho. A že Renault míří do černého, desítku, když tuto tradici mění.
Jak vidno, nemýlili jsme se, neboť úvodní edice Arkany byla vyprodána během pouhých tří hodin od premiéry. Pravda, ve hře bylo pouze 100 exemplářů s výbavou Edition 1, která startuje na 1 419 990 rublech (510 460 Kč), nicméně i na nižší varianty byl již zřízen pořadník. A v něm už podle informací Renaultu figuruje 10 tisíc lidí. Je tedy zjevné, že stylové SUV-kupé dokázalo Rusy pobláznit, a to se jedná o zemi, kde šílenství spojené SUV není takové jako v Evropě a jak jsme si řekli, pro Rusy je to drahé auto.
Je proto otázkou, proč jakýkoli vůz tohoto řazení nikdy nebyl a stále není k dispozici ve zbytku Evropy. Automobilky zjevně už léta marní šanci v přesvědčení, že cosi jako SUV-kupé je auto oslovující jen poněkud rozmařilejší zákazníky BMW, Mercedesu a dalších dražších značek. Zjevně se mýlí třeba i stejným směrem mířící Škoda Kodiaq GT by jistě učarovala také zdejšímu publiku. Renault si to nyní ověřil a je velmi pravděpodobné, že něco jako model Arkana nabídne i jinde. A ostatní by se měli přidat, pokud nechtějí Francouzům vyklidit pole.
Renault Arkana je prvním dostupným SUV-kupé, které je k mání v Evropě. V Rusku je velkým hitem navzdory tomu, že je na tamní poměry vlastně docela drahým zbožím, na západ od ruských hranic by byl jistě ještě úspěšnější
Zdroj: Renault
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
před 3 hodinami - První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
před 4 hodinami - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
před 5 hodinami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
před 7 hodinami - Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva