Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Reálná spotřeba paliva aut v USA je dnes jen o málo menší než před 90 léty
22.8.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Současná průměrná spotřeba aut, motorek a trucků v USA je 13,36 litru na sto km. V roce 1923 to nebylo o mnoho méně, vývoj ale nebyl lineární.
Celková spotřeba paliva automobilů ve Spojených státech neklesá tak rychle, jak by se mohlo z klesající tabulkové spotřeby či zintezivňujících se regulací zdát. Vyplývá to ze studie Michiganské univerzity, podle které se za posledních 92 let snížila reálná průměrná spotřeba paliva všech aut jen o 3,44 litru na 100 km. V průběhu let navíc její vývoj nebyl lineární, v 60. letech byla průměrná spotřeba větší.
V roce 1923, kde výzkumníci začali bádat, byla průměrná spotřeba automobilů, motorek a všech druhů pick-up trucků v průměru 16,8 litru na 100 km. S levným benzínem se postupně zvyšovala na 19,8 litru v roce 1973, kdy svět zasáhla ropná krize. Až po ní se spotřeba začala snižovat, nejrychlejší pokrok byl do roku 1991, kdy činil průměr 13,9 l/100 km. Od té doby je zlepšení jen pomalé, v roce 2013, posledním započteným do výzkumů, byla spotřeba 13,36 litru na 100 km.
Tento výsledek může být šokující, ale není to úplně černobílé. V průběhu let se výpočet spotřeby měnil - do roku 1935 byly pick-up trucky sloučeny s automobily a motorkami, což mělo na průměr pochopitelně vliv. Pak byla auta a motorky v jedné skupině a náklaďáky v druhé a až od roku 1966 je rozlišováno mezi jednotlivými velikostmi trucků; počítají se sem i heavy-duty pick-up trucky, takže třeba Chevrolet Silverado 3500 nebo Ford F-350.
Číslo roku 2013 je výsledek spojení všech kategorií dohromady jako v roce 1923. Pokud bychom měli oddělit pouze automobily, ty byly v roce 1973 na hodnotě 17,55 l/100 km, zatímco v roce 2013 to bylo už 10,1 litru, zlepšení je tedy o víc než sedm litrů na sto za těchto 40 let. V případě heavy-duty pick-up trucků je zlepšení nejmenší, z 42 l/100 km v roce 1966 na 36,8 l/100 km v roce 2013. To je stále spousta paliva, očima Evropana, jenže je potřeba podotknout, že za posledních pět dekád se schopnosti těchto aut výrazně zlepšovaly; zvládnou nyní mnohem těžší náklady či návěsy, a tak se tímto způsobem i používají.
Jako v případě podobných výsledků z Německa, o kterých jsme informovali nedávno, ovšem nestačí ani takovéto vysvětlení statistiky. Auta postupně zlepšují svou výbavu, aktivní i pasivní bezpečnost, v mnoha případech se zvětšují a těžknou. Pravda, v případě Ameriky je potřeba myslet na to, že v 60. a 70. letech tam jezdila auta ohromných velikostí a hmotností a jejich výbava byla všechno, jen ne chudá. Dnešní auta však jsou ve většině případů výkonnější, přesto ale průměrná spotřeba klesá.
Podotknout je ale znovu třeba i jiný aspekt. Zákazníci si nekupují auta pouze podle toho, jaká potřebují, důležitá je i finanční stránka. A zde není podstatná jen pořizovací cena, nýbrž i spotřeba paliva. To, že auta snižují spotřebu tedy automaticky neznamená, že si zákazníci v příští generaci koupí automaticky stejný vůz a budou s ním jezdit za méně - zjistí-li, že je pro ně i z hlediska provozních nákladů únosný koupit větší, mohou si jej koupit, i když to původně neměli v úmyslu. A nebo si koupí vůz stejný a objektivně úspornější, ale jezdí s ním dynamičtěji, protože si to najednou mohou dovolit. Samotný tlak regulátorů na snižování spotřeby, někdy i skutečné, tak nemusí nutně přinést méně spotřebovaného paliva. A jak vidno, nepřináší, alespoň ne takový, jaký si tvůrci regulační opatření vysnili.
My jsme pochopitelně ti poslední, kteří by se zlobili na to, že dnes máme auta, která s podobnou spotřebou zvládnou něco docela jiného než před stoletím. Ekoaktivisté si samozřejmě můžou stěžovat, že statistické zlepšení není dost velké, reálná změna je ale velká. A nakonec ani rozdíl tří a půl litru paliva na každé stovce kilometrů není málo, pokud toho ročně najezdíte nad průměr...



Benzinky se mění hodně, spotřeba benzínu méně






Heavy-duty pick-up trucky mají spotřebu vážně velkou, také toho ale hodně zvládnou (zde Chevrolet Silverado 2500 HD)
Zdroj: UMTRI (PDF)
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
včera
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
10.12.2025
Toyota předvedla jízdu a zvuk svého nového sporťáku po boku jeho příbuzných, absurdního nástupce LFA raději nechala doma
9.12.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Rozlitá voda se stává postrachem elektrických aut, další majitel na ni doplatil opravou za stovky tisíc
před 11 hodinami
Korejci pořádně ukázali svou neobvyklou novinku pro Evropany, která má jít po krku těm nejlepším Audi, BMW a Mercedesům
včera
Prodeje Tesly musely jít do kopru, před koncem roku prodává svá auta tak výhodně, že je pomalu rozdává
včera
Fešný čínský soupeř Škody Superb se začal prodávat na prvním západním trhu, z jeho ceny jde hlava kolem
včera
Finanční situace Audi musí být zoufalá, své „rodinné stříbro” prodala neznámé firmě s nejasnými zkušenostmi v oboru
včera
Živá témata na fóru
- IT poradna 12.11. 23:09 - petr_riha
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.11. 20:24 - řidičBOB
- BMW Divize 12.11. 13:47 - pavproch
- Onboard videa 12.10. 21:11 - M.Z.
- Politický koutek 12.10. 18:54 - Stepan
- Lampárna (stěžovatelna) 12.10. 11:16 - jerry
- Policejní kontroly a měření 12.09. 18:17 - řidičBOB
- SUV / Terénní vůz se sv. výškou 200mm+ k prodeji 12.09. 09:27 - Snowman000
