Renault má na krku vlastní Dieselgate, s emisemi prý podvádí už 25 let

Nejde tu jen o Captur či jiný moderní model, ale o mnohem rozsáhlejší podvod sahající do minulého století a až k nejvyššímu vedení firmy.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Renault má na krku vlastní Dieselgate, s emisemi prý podvádí už 25 let

16.3.2017 | Petr Prokopec | 9 příspěvků

Nejde tu jen o Captur či jiný moderní model, ale o mnohem rozsáhlejší podvod sahající do minulého století a až k nejvyššímu vedení firmy.

Již mnohokrát zaznělo, že Volkswagen není jedinou automobilkou přistupující k plnění emisních norem způsobem, za který by vyvolal obdiv Mirka Dušína. Přestože se testovací procedury snaží myslet na kde co, jsou plné děr, kterých výrobci využívají. Zejména pak tu, dle které je možné překračovat emisní limity v případě, že si to vyžaduje bezpečnost posádky nebo zachování životnosti pohonné jednotky. Právě v tomto ohledu měl hřešit Renault, a nikoliv jen v posledních několika málo letech.

Dle francouzské organizace DGCCRF měla největší domácí automobilka používat různé postupy obcházející emisní laboratorní testy po dlouhých 25 let. Vedení značky včetně jejího šéfa Carlose Ghosna o tom mělo být informováno a ať už přímo či nepřímo tento přístup podporovat. Ghosn sám by prý nyní měl být pohnán před soud, neboť nevyužil jediné příležitosti, aby uplatnil svůj vliv na schvalování strategií, jež se týkají pohonných jednotek.

Tak to alespoň píší francouzské noviny Liberation, které se dle vlastního tvrzení měly dostat k dokumentům z probíhajícího vyšetřování. Dle dat mají hned dva modely Renaultu - Captur a Clio čtvrté generace - produkovat v reálném prostředí o 300 % více emisí NOx, než je povoleno. Děje se tak proto, že recirkulace výfukových plynů EGR funguje pouze při určitých teplotních podmínkách.

Renault již vydal tiskové prohlášení, dle kterého si je francouzská automobilka „vědoma nevyváženého článku v národním tisku, jenž se vztahuje k „emisnímu případu“. Nicméně všechna obvinění považuje za vykonstruovaná a založená pouze na frázích vytržených z hovorů jednotlivých pracovníků DGCCRF. List Liberation se dle Renaultu nemohl reálně dostat k dokumentům mapujícím probíhající vyšetřování.

Kromě toho francouzská automobilka prohlašuje, že plně spolupracuje s vyšetřovateli a prokáže, že její modely vyhovují emisním normám. „Renault plně vyhovuje francouzským i evropským regulacím. Veškeré vozy Renaultu byly homologovány v souladu se zákony a regulacemi. Vozy Renaultu nejsou vybaveny podvodným softwarem, který by ovlivňoval protiemisní systémy.“

Bude tedy zajímavé sledovat, co se reálně stane. Renault ale nejspíše nebude moci využít „italskou cestu“ jako Fiat, který má zastání v domácí vládě. Na francouzskou automobilku útočí sama francouzská vláda, de facto zástupce hlavního akcionáře. Ta také souvislosti s emisním skandálem VW iniciovala nezávislý test 100 různých vozů - pětadvacet z nich přitom nese logo Renaultu.

V prvé fázi nebylo žádné podvodné zařízení objeveno, přesto francouzská ministryně Segolene Royal tvrdí, že emise CO2 i NOx Renaultu a ostatních výrobců překračují povolené limity. Je otázkou, co je podkladem tohoto tvrzení. Dojmy nebo nějaký částečný výsledek vyšetřování, které pokračuje a snaží se jít více do hloubky?

Presumpce neviny v tomto případě platí jen z právního hlediska, morálně se Renault bude muset hájit bez ohledu na formální vyšetřování a očistit své renomé. Možná kvůli tomu bude muset spáchat stejné pokání jako Volkswagen. Zatím udělal jen to, co opravdu musel. Předložil technickou dokumentaci, která má prokázat, že k vypínání EGR skutečně dochází pouze kvůli ochraně pohonné jednotky, nikoliv kvůli záměrnému překračování emisních limitů.

Je na každém, jestli to vyhodnotí ve smyslu rčení „není dýmu bez ohně” a Renault odsoudí nebo zda mu bude věřit. Z našeho pohledu je hlavní chyba na samotných dohlížejících úřadech, které se přes upozorňování ze strany odborné veřejnosti soustředily na emise CO2 a značně škodlivější NOx nechávaly být. Ať tak či jinak, Renault tato kauza poškodí ať už udělí cokoliv. Jen na základě zveřejnění informací klesla hodnota jeho akcií o 4,6 procenta. Od té doby se sice začala pozvolna vracet ke své původní úrovni, další novinky by ale mohly přinést ještě výraznější výkyv. Zvláště pokud se ukáže, že k podvodům skutečně dochází již 25 let.

Renault má na krku vlastní Dieselgate, s emisemi prý podvádí už 25 let - 1 - Test Renault Captur 15 dCi EDC 2014 01Renault má na krku vlastní Dieselgate, s emisemi prý podvádí už 25 let - 2 - Test Renault Captur 15 dCi EDC 2014 02Renault má na krku vlastní Dieselgate, s emisemi prý podvádí už 25 let - 3 - Test Renault Captur 15 dCi EDC 2014 03Renault má na krku vlastní Dieselgate, s emisemi prý podvádí už 25 let - 4 - Test Renault Captur 15 dCi EDC 2014 04Renault má na krku vlastní Dieselgate, s emisemi prý podvádí už 25 let - 5 - Test Renault Captur 15 dCi EDC 2014 05Renault má na krku vlastní Dieselgate, s emisemi prý podvádí už 25 let - 6 - Test Renault Captur 15 dCi EDC 2014 06Renault má na krku vlastní Dieselgate, s emisemi prý podvádí už 25 let - 7 - Test Renault Captur 15 dCi EDC 2014 07Renault má na krku vlastní Dieselgate, s emisemi prý podvádí už 25 let - 8 - Test Renault Captur 15 dCi EDC 2014 08Renault má na krku vlastní Dieselgate, s emisemi prý podvádí už 25 let - 9 - Test Renault Captur 15 dCi EDC 2014 09Renault má na krku vlastní Dieselgate, s emisemi prý podvádí už 25 let - 10 - Test Renault Captur 15 dCi EDC 2014 10Renault má na krku vlastní Dieselgate, s emisemi prý podvádí už 25 let - 11 - Test Renault Captur 15 dCi EDC 2014 11Renault má na krku vlastní Dieselgate, s emisemi prý podvádí už 25 let - 12 - Test Renault Captur 15 dCi EDC 2014 12Renault má na krku vlastní Dieselgate, s emisemi prý podvádí už 25 let - 13 - Test Renault Captur 15 dCi EDC 2014 13Renault má na krku vlastní Dieselgate, s emisemi prý podvádí už 25 let - 14 - Test Renault Captur 15 dCi EDC 2014 14Renault má na krku vlastní Dieselgate, s emisemi prý podvádí už 25 let - 15 - Test Renault Captur 15 dCi EDC 2014 15Renault má na krku vlastní Dieselgate, s emisemi prý podvádí už 25 let - 16 - Test Renault Captur 15 dCi EDC 2014 16Renault má na krku vlastní Dieselgate, s emisemi prý podvádí už 25 let - 17 - Test Renault Captur 15 dCi EDC 2014 17Renault má na krku vlastní Dieselgate, s emisemi prý podvádí už 25 let - 18 - Test Renault Captur 15 dCi EDC 2014 18Renault má na krku vlastní Dieselgate, s emisemi prý podvádí už 25 let - 19 - Test Renault Captur 15 dCi EDC 2014 19Renault má na krku vlastní Dieselgate, s emisemi prý podvádí už 25 let - 20 - Test Renault Captur 15 dCi EDC 2014 20Renault má na krku vlastní Dieselgate, s emisemi prý podvádí už 25 let - 21 - Test Renault Captur 15 dCi EDC 2014 21Renault má na krku vlastní Dieselgate, s emisemi prý podvádí už 25 let - 22 - Test Renault Captur 15 dCi EDC 2014 22Renault má na krku vlastní Dieselgate, s emisemi prý podvádí už 25 let - 23 - Test Renault Captur 15 dCi EDC 2014 23Renault má na krku vlastní Dieselgate, s emisemi prý podvádí už 25 let - 24 - Test Renault Captur 15 dCi EDC 2014 24Renault má na krku vlastní Dieselgate, s emisemi prý podvádí už 25 let - 25 - Test Renault Captur 15 dCi EDC 2014 25Renault má na krku vlastní Dieselgate, s emisemi prý podvádí už 25 let - 26 - Test Renault Captur 15 dCi EDC 2014 26Renault má na krku vlastní Dieselgate, s emisemi prý podvádí už 25 let - 27 - Test Renault Captur 15 dCi EDC 2014 27Renault má na krku vlastní Dieselgate, s emisemi prý podvádí už 25 let - 28 - Test Renault Captur 15 dCi EDC 2014 28Renault má na krku vlastní Dieselgate, s emisemi prý podvádí už 25 let - 29 - Test Renault Captur 15 dCi EDC 2014 29Renault má na krku vlastní Dieselgate, s emisemi prý podvádí už 25 let - 30 - Test Renault Captur 15 dCi EDC 2014 30Renault má na krku vlastní Dieselgate, s emisemi prý podvádí už 25 let - 31 - Test Renault Captur 15 dCi EDC 2014 31Renault má na krku vlastní Dieselgate, s emisemi prý podvádí už 25 let - 32 - Test Renault Captur 15 dCi EDC 2014 32Renault má na krku vlastní Dieselgate, s emisemi prý podvádí už 25 let - 33 - Test Renault Captur 15 dCi EDC 2014 33Renault má na krku vlastní Dieselgate, s emisemi prý podvádí už 25 let - 34 - Test Renault Captur 15 dCi EDC 2014 34Renault má na krku vlastní Dieselgate, s emisemi prý podvádí už 25 let - 35 - Test Renault Captur 15 dCi EDC 2014 35Renault má na krku vlastní Dieselgate, s emisemi prý podvádí už 25 let - 36 - Test Renault Captur 15 dCi EDC 2014 36Renault má na krku vlastní Dieselgate, s emisemi prý podvádí už 25 let - 37 - Test Renault Captur 15 dCi EDC 2014 37Renault má na krku vlastní Dieselgate, s emisemi prý podvádí už 25 let - 38 - Test Renault Captur 15 dCi EDC 2014 38Renault má na krku vlastní Dieselgate, s emisemi prý podvádí už 25 let - 39 - Test Renault Captur 15 dCi EDC 2014 39Renault má na krku vlastní Dieselgate, s emisemi prý podvádí už 25 let - 40 - Test Renault Captur 15 dCi EDC 2014 40Renault má na krku vlastní Dieselgate, s emisemi prý podvádí už 25 let - 41 - Test Renault Captur 15 dCi EDC 2014 41Renault má na krku vlastní Dieselgate, s emisemi prý podvádí už 25 let - 42 - Test Renault Captur 15 dCi EDC 2014 42Renault má na krku vlastní Dieselgate, s emisemi prý podvádí už 25 let - 43 - Test Renault Captur 15 dCi EDC 2014 43Renault má na krku vlastní Dieselgate, s emisemi prý podvádí už 25 let - 44 - Test Renault Captur 15 dCi EDC 2014 44Renault má na krku vlastní Dieselgate, s emisemi prý podvádí už 25 let - 45 - Test Renault Captur 15 dCi EDC 2014 45Renault má na krku vlastní Dieselgate, s emisemi prý podvádí už 25 let - 46 - Test Renault Captur 15 dCi EDC 2014 46Renault má na krku vlastní Dieselgate, s emisemi prý podvádí už 25 let - 47 - Test Renault Captur 15 dCi EDC 2014 47Renault má na krku vlastní Dieselgate, s emisemi prý podvádí už 25 let - 48 - Test Renault Captur 15 dCi EDC 2014 48Renault má na krku vlastní Dieselgate, s emisemi prý podvádí už 25 let - 49 - Test Renault Captur 15 dCi EDC 2014 49Renault má na krku vlastní Dieselgate, s emisemi prý podvádí už 25 let - 50 - Test Renault Captur 15 dCi EDC 2014 50Renault má na krku vlastní Dieselgate, s emisemi prý podvádí už 25 let - 51 - Test Renault Captur 15 dCi EDC 2014 51Renault má na krku vlastní Dieselgate, s emisemi prý podvádí už 25 let - 52 - Test Renault Captur 15 dCi EDC 2014 52Renault má na krku vlastní Dieselgate, s emisemi prý podvádí už 25 let - 53 - Test Renault Captur 15 dCi EDC 2014 53Renault má na krku vlastní Dieselgate, s emisemi prý podvádí už 25 let - 54 - Test Renault Captur 15 dCi EDC 2014 54Renault má na krku vlastní Dieselgate, s emisemi prý podvádí už 25 let - 55 - Test Renault Captur 15 dCi EDC 2014 55Renault má na krku vlastní Dieselgate, s emisemi prý podvádí už 25 let - 56 - Test Renault Captur 15 dCi EDC 2014 56Renault má na krku vlastní Dieselgate, s emisemi prý podvádí už 25 let - 57 - Test Renault Captur 15 dCi EDC 2014 57Renault má na krku vlastní Dieselgate, s emisemi prý podvádí už 25 let - 58 - Test Renault Captur 15 dCi EDC 2014 58Renault má na krku vlastní Dieselgate, s emisemi prý podvádí už 25 let - 59 - Test Renault Captur 15 dCi EDC 2014 59Renault má na krku vlastní Dieselgate, s emisemi prý podvádí už 25 let - 60 - Test Renault Captur 15 dCi EDC 2014 60Renault má na krku vlastní Dieselgate, s emisemi prý podvádí už 25 let - 61 - Test Renault Captur 15 dCi EDC 2014 61Renault má na krku vlastní Dieselgate, s emisemi prý podvádí už 25 let - 62 - Test Renault Captur 15 dCi EDC 2014 62Renault má na krku vlastní Dieselgate, s emisemi prý podvádí už 25 let - 63 - Test Renault Captur 15 dCi EDC 2014 63Renault má na krku vlastní Dieselgate, s emisemi prý podvádí už 25 let - 64 - Test Renault Captur 15 dCi EDC 2014 64Renault má na krku vlastní Dieselgate, s emisemi prý podvádí už 25 let - 65 - Test Renault Captur 15 dCi EDC 2014 65Renault má na krku vlastní Dieselgate, s emisemi prý podvádí už 25 let - 66 - Test Renault Captur 15 dCi EDC 2014 66Renault má na krku vlastní Dieselgate, s emisemi prý podvádí už 25 let - 67 - Test Renault Captur 15 dCi EDC 2014 67Renault má na krku vlastní Dieselgate, s emisemi prý podvádí už 25 let - 68 - Test Renault Captur 15 dCi EDC 2014 68Renault má na krku vlastní Dieselgate, s emisemi prý podvádí už 25 let - 69 - Test Renault Captur 15 dCi EDC 2014 69Renault má na krku vlastní Dieselgate, s emisemi prý podvádí už 25 let - 70 - Test Renault Captur 15 dCi EDC 2014 70Renault má na krku vlastní Dieselgate, s emisemi prý podvádí už 25 let - 71 - Test Renault Captur 15 dCi EDC 2014 71Renault má na krku vlastní Dieselgate, s emisemi prý podvádí už 25 let - 72 - Test Renault Captur 15 dCi EDC 2014 72Renault má na krku vlastní Dieselgate, s emisemi prý podvádí už 25 let - 73 - Test Renault Captur 15 dCi EDC 2014 73Renault má na krku vlastní Dieselgate, s emisemi prý podvádí už 25 let - 74 - Test Renault Captur 15 dCi EDC 2014 74Renault má na krku vlastní Dieselgate, s emisemi prý podvádí už 25 let - 75 - Test Renault Captur 15 dCi EDC 2014 75Renault má na krku vlastní Dieselgate, s emisemi prý podvádí už 25 let - 76 - Test Renault Captur 15 dCi EDC 2014 76Renault má na krku vlastní Dieselgate, s emisemi prý podvádí už 25 let - 77 - Test Renault Captur 15 dCi EDC 2014 77Renault má na krku vlastní Dieselgate, s emisemi prý podvádí už 25 let - 78 - Test Renault Captur 15 dCi EDC 2014 78Renault má na krku vlastní Dieselgate, s emisemi prý podvádí už 25 let - 79 - Test Renault Captur 15 dCi EDC 2014 79Renault má na krku vlastní Dieselgate, s emisemi prý podvádí už 25 let - 80 - Test Renault Captur 15 dCi EDC 2014 80Renault má na krku vlastní Dieselgate, s emisemi prý podvádí už 25 let - 81 - Test Renault Captur 15 dCi EDC 2014 81Renault má na krku vlastní Dieselgate, s emisemi prý podvádí už 25 let - 82 - Test Renault Captur 15 dCi EDC 2014 82Renault má na krku vlastní Dieselgate, s emisemi prý podvádí už 25 let - 83 - Test Renault Captur 15 dCi EDC 2014 83Renault má na krku vlastní Dieselgate, s emisemi prý podvádí už 25 let - 84 - Test Renault Captur 15 dCi EDC 2014 84Renault má na krku vlastní Dieselgate, s emisemi prý podvádí už 25 let - 85 - Test Renault Captur 15 dCi EDC 2014 85Renault má na krku vlastní Dieselgate, s emisemi prý podvádí už 25 let - 86 - Test Renault Captur 15 dCi EDC 2014 86Renault má na krku vlastní Dieselgate, s emisemi prý podvádí už 25 let - 87 - Test Renault Captur 15 dCi EDC 2014 87Renault má na krku vlastní Dieselgate, s emisemi prý podvádí už 25 let - 88 - Test Renault Captur 15 dCi EDC 2014 88Renault má na krku vlastní Dieselgate, s emisemi prý podvádí už 25 let - 89 - Test Renault Captur 15 dCi EDC 2014 89Renault má na krku vlastní Dieselgate, s emisemi prý podvádí už 25 let - 90 - Test Renault Captur 15 dCi EDC 2014 90Renault má na krku vlastní Dieselgate, s emisemi prý podvádí už 25 let - 91 - Test Renault Captur 15 dCi EDC 2014 91Renault má na krku vlastní Dieselgate, s emisemi prý podvádí už 25 let - 92 - Test Renault Captur 15 dCi EDC 2014 92Renault má na krku vlastní Dieselgate, s emisemi prý podvádí už 25 let - 93 - Test Renault Captur 15 dCi EDC 2014 93Renault má na krku vlastní Dieselgate, s emisemi prý podvádí už 25 let - 94 - Test Renault Captur 15 dCi EDC 2014 94Renault má na krku vlastní Dieselgate, s emisemi prý podvádí už 25 let - 95 - Test Renault Captur 15 dCi EDC 2014 95Renault má na krku vlastní Dieselgate, s emisemi prý podvádí už 25 let - 96 - Test Renault Captur 15 dCi EDC 2014 96Renault má na krku vlastní Dieselgate, s emisemi prý podvádí už 25 let - 97 - Test Renault Captur 15 dCi EDC 2014 97
Renault Captur sice má plnit emisní normy Euro 6, ovšem prý pouze v laboratořích. V reálném prostředí emituje o 300 procent více NOx, než je povoleno

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Diskuze 9 příspěvků

Autobazar

zobrazit vše