-

Ruský trh s luxusními auty kolabuje, úroveň si dokáže držet už jen jediný model

I když bylo automobilkám na ruském trhu hodně ouvej, jednu jistotu měly - že bohatí lidé budou dál kupovat luxusní modely. Teď už ji nemají, za první letošní kvartál se jejich odbyt propadl o pětinu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Ruský trh s luxusními auty kolabuje, úroveň si dokáže držet už jen jediný model

24.4.2019 | Petr Prokopec

I když bylo automobilkám na ruském trhu hodně ouvej, jednu jistotu měly - že bohatí lidé budou dál kupovat luxusní modely. Teď už ji nemají, za první letošní kvartál se jejich odbyt propadl o pětinu.

Jakým směrem se letos vydají prodeje nových automobilů? Na tom se experti nemohou shodnout, neboť zatímco někteří hovoří o stagnaci, jiní o propadech a další o růstu. Minimálně v případě Evropy to však po prvních třech měsících letošního roku vypadá spíše na to druhé. Navíc je ve hře stále více nejistot, počínaje možnou obchodní válkou se Spojenými státy a Brexitem konče. Zdá se tedy, že starý kontinent pro letošek spláče nad výdělkem, což není zrovna dobrá zpráva pro automobilové výrobce.

O poznání veselejší nepřichází z ruského trhu, a to přesto, že na konci března meziroční růst dosáhl 1,8 procenta. Tato statistika je však spojena s celkovými prodeji. Do černých čísel ovšem míří jen mainstreamové vozy, zájem o ty luxusní se naopak o propadl. Takových aut se prodalo méně o drtivých 18,7 procenta a není divu, že Rusové hovoří o kolapsu. Za první tři měsíce letošního roku bylo tedy v zemi prodáno jen 269 vozů luxusní kategorie, což je na Rusko s největším počtem dolarových milionářů na světě opravdu tristní výsledek.

Zároveň by mohlo jít o jednu z indicií blížících se problémů, a nikoliv jen těch ruských. Pokud se totiž ohlédneme za posledním desetiletím, zjistíme, že třeba u takové značky Rolls-Royce došlo za poslední desetiletí pouze jednou jedinkrát k poklesu, který nebyl zapříčiněn střídáním stráží v nabídce, a to v roce 2009. Tedy poté, co vypukla globální ekonomická krize. A když se podíváme na takový Mercedes třídy S, pak jediná „hubená“ léta jsou rovněž ta pokrizová.

Zrovna dvojité „R“ a třída S jsou přitom jedněmi z nejčastěji pořizovaných luxusních vozů na ruském trhu. Třícípou hvězdu jako jedinou výrazný pokles trhu míjí, a tak letos trhu dominuje drtivěji než kdy dříve. Z oněch 269 prodaných aut totiž 124 kusů neboli 46 procent připadá na německou značku. Na druhé příčce se s 59 vozy drží Bentley a na třetím s 29 Maserati. Lamborghini má na kontě registrace o jeden kus nižší, dále tu pak máme Rolls-Royce (24 aut), po kterém následují Ferrari (3 ks) a Aston Martin (2 ks).

Jak se přitom dá očekávat, téměř 70 procent všech luxusních vozů skončilo v moskevském regionu, na druhém místě se pak umístil Petrohrad. Právě zde je přitom alokován největší počet boháčů. Ti ale svým bankovním účtům přestávají pouštět žilou tak jako dříve, zčásti i kvůli ekonomickým sankcím. Ty ještě více posilují ekonomickou nejistotu země, která je pro změnu stěžejní pro řadu automobilek včetně Škody.

Jak tedy bylo řečeno, Evropě k okraji propasti možná mnoho nezbývá. Je přitom opravdu překvapivé, že přes hranu by mohla přepadnout i díky Rusku. Tedy zemi, vůči níž se právě oněmi sankcemi vyhradila.


Ruský trh s luxusními auty kolabuje, úroveň si dokáže držet už jen jediný model - 1 - Mercedes S 2017 facelift oficialni 01Ruský trh s luxusními auty kolabuje, úroveň si dokáže držet už jen jediný model - 2 - Mercedes S 2017 facelift oficialni 02Ruský trh s luxusními auty kolabuje, úroveň si dokáže držet už jen jediný model - 3 - Mercedes S 2017 facelift oficialni 03Ruský trh s luxusními auty kolabuje, úroveň si dokáže držet už jen jediný model - 4 - Mercedes S 2017 facelift oficialni 04Ruský trh s luxusními auty kolabuje, úroveň si dokáže držet už jen jediný model - 5 - Mercedes S 2017 facelift oficialni 05Ruský trh s luxusními auty kolabuje, úroveň si dokáže držet už jen jediný model - 6 - Mercedes S 2017 facelift oficialni 06Ruský trh s luxusními auty kolabuje, úroveň si dokáže držet už jen jediný model - 7 - Mercedes S 2017 facelift oficialni 07Ruský trh s luxusními auty kolabuje, úroveň si dokáže držet už jen jediný model - 8 - Mercedes S 2017 facelift oficialni 08Ruský trh s luxusními auty kolabuje, úroveň si dokáže držet už jen jediný model - 9 - Mercedes S 2017 facelift oficialni 09Ruský trh s luxusními auty kolabuje, úroveň si dokáže držet už jen jediný model - 10 - Mercedes S 2017 facelift oficialni 10Ruský trh s luxusními auty kolabuje, úroveň si dokáže držet už jen jediný model - 11 - Mercedes S 2017 facelift oficialni 11Ruský trh s luxusními auty kolabuje, úroveň si dokáže držet už jen jediný model - 12 - Mercedes S 2017 facelift oficialni 12Ruský trh s luxusními auty kolabuje, úroveň si dokáže držet už jen jediný model - 13 - Mercedes S 2017 facelift oficialni 13Ruský trh s luxusními auty kolabuje, úroveň si dokáže držet už jen jediný model - 14 - Mercedes S 2017 facelift oficialni 14Ruský trh s luxusními auty kolabuje, úroveň si dokáže držet už jen jediný model - 15 - Mercedes S 2017 facelift oficialni 15Ruský trh s luxusními auty kolabuje, úroveň si dokáže držet už jen jediný model - 16 - Mercedes S 2017 facelift oficialni 16Ruský trh s luxusními auty kolabuje, úroveň si dokáže držet už jen jediný model - 17 - Mercedes S 2017 facelift oficialni 17Ruský trh s luxusními auty kolabuje, úroveň si dokáže držet už jen jediný model - 18 - Mercedes S 2017 facelift oficialni 18
Zájem o luxusní vozy klesá, jedna jistota ale přesto existuje. Takřka polovina prodejů připadá na Mercedes-Benz třídy S, který si drží svou úroveň

Petr Prokopec

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

zobrazit vše

Reklama