Ruský trh s luxusními auty kolabuje, úroveň si dokáže držet už jen jediný model

I když bylo automobilkám na ruském trhu hodně ouvej, jednu jistotu měly - že bohatí lidé budou dál kupovat luxusní modely. Teď už ji nemají, za první letošní kvartál se jejich odbyt propadl o pětinu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Ruský trh s luxusními auty kolabuje, úroveň si dokáže držet už jen jediný model

24.4.2019 | Petr Prokopec

Ruský trh s luxusními auty kolabuje, úroveň si dokáže držet už jen jediný model

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

I když bylo automobilkám na ruském trhu hodně ouvej, jednu jistotu měly - že bohatí lidé budou dál kupovat luxusní modely. Teď už ji nemají, za první letošní kvartál se jejich odbyt propadl o pětinu.

Jakým směrem se letos vydají prodeje nových automobilů? Na tom se experti nemohou shodnout, neboť zatímco někteří hovoří o stagnaci, jiní o propadech a další o růstu. Minimálně v případě Evropy to však po prvních třech měsících letošního roku vypadá spíše na to druhé. Navíc je ve hře stále více nejistot, počínaje možnou obchodní válkou se Spojenými státy a Brexitem konče. Zdá se tedy, že starý kontinent pro letošek spláče nad výdělkem, což není zrovna dobrá zpráva pro automobilové výrobce.

O poznání veselejší nepřichází z ruského trhu, a to přesto, že na konci března meziroční růst dosáhl 1,8 procenta. Tato statistika je však spojena s celkovými prodeji. Do černých čísel ovšem míří jen mainstreamové vozy, zájem o ty luxusní se naopak o propadl. Takových aut se prodalo méně o drtivých 18,7 procenta a není divu, že Rusové hovoří o kolapsu. Za první tři měsíce letošního roku bylo tedy v zemi prodáno jen 269 vozů luxusní kategorie, což je na Rusko s největším počtem dolarových milionářů na světě opravdu tristní výsledek.

Zároveň by mohlo jít o jednu z indicií blížících se problémů, a nikoliv jen těch ruských. Pokud se totiž ohlédneme za posledním desetiletím, zjistíme, že třeba u takové značky Rolls-Royce došlo za poslední desetiletí pouze jednou jedinkrát k poklesu, který nebyl zapříčiněn střídáním stráží v nabídce, a to v roce 2009. Tedy poté, co vypukla globální ekonomická krize. A když se podíváme na takový Mercedes třídy S, pak jediná „hubená“ léta jsou rovněž ta pokrizová.

Zrovna dvojité „R“ a třída S jsou přitom jedněmi z nejčastěji pořizovaných luxusních vozů na ruském trhu. Třícípou hvězdu jako jedinou výrazný pokles trhu míjí, a tak letos trhu dominuje drtivěji než kdy dříve. Z oněch 269 prodaných aut totiž 124 kusů neboli 46 procent připadá na německou značku. Na druhé příčce se s 59 vozy drží Bentley a na třetím s 29 Maserati. Lamborghini má na kontě registrace o jeden kus nižší, dále tu pak máme Rolls-Royce (24 aut), po kterém následují Ferrari (3 ks) a Aston Martin (2 ks).

Jak se přitom dá očekávat, téměř 70 procent všech luxusních vozů skončilo v moskevském regionu, na druhém místě se pak umístil Petrohrad. Právě zde je přitom alokován největší počet boháčů. Ti ale svým bankovním účtům přestávají pouštět žilou tak jako dříve, zčásti i kvůli ekonomickým sankcím. Ty ještě více posilují ekonomickou nejistotu země, která je pro změnu stěžejní pro řadu automobilek včetně Škody.

Jak tedy bylo řečeno, Evropě k okraji propasti možná mnoho nezbývá. Je přitom opravdu překvapivé, že přes hranu by mohla přepadnout i díky Rusku. Tedy zemi, vůči níž se právě oněmi sankcemi vyhradila.


Ruský trh s luxusními auty kolabuje, úroveň si dokáže držet už jen jediný model - 1 - Mercedes S 2017 facelift oficialni 01Ruský trh s luxusními auty kolabuje, úroveň si dokáže držet už jen jediný model - 2 - Mercedes S 2017 facelift oficialni 02Ruský trh s luxusními auty kolabuje, úroveň si dokáže držet už jen jediný model - 3 - Mercedes S 2017 facelift oficialni 03Ruský trh s luxusními auty kolabuje, úroveň si dokáže držet už jen jediný model - 4 - Mercedes S 2017 facelift oficialni 04Ruský trh s luxusními auty kolabuje, úroveň si dokáže držet už jen jediný model - 5 - Mercedes S 2017 facelift oficialni 05Ruský trh s luxusními auty kolabuje, úroveň si dokáže držet už jen jediný model - 6 - Mercedes S 2017 facelift oficialni 06Ruský trh s luxusními auty kolabuje, úroveň si dokáže držet už jen jediný model - 7 - Mercedes S 2017 facelift oficialni 07Ruský trh s luxusními auty kolabuje, úroveň si dokáže držet už jen jediný model - 8 - Mercedes S 2017 facelift oficialni 08Ruský trh s luxusními auty kolabuje, úroveň si dokáže držet už jen jediný model - 9 - Mercedes S 2017 facelift oficialni 09Ruský trh s luxusními auty kolabuje, úroveň si dokáže držet už jen jediný model - 10 - Mercedes S 2017 facelift oficialni 10Ruský trh s luxusními auty kolabuje, úroveň si dokáže držet už jen jediný model - 11 - Mercedes S 2017 facelift oficialni 11Ruský trh s luxusními auty kolabuje, úroveň si dokáže držet už jen jediný model - 12 - Mercedes S 2017 facelift oficialni 12Ruský trh s luxusními auty kolabuje, úroveň si dokáže držet už jen jediný model - 13 - Mercedes S 2017 facelift oficialni 13Ruský trh s luxusními auty kolabuje, úroveň si dokáže držet už jen jediný model - 14 - Mercedes S 2017 facelift oficialni 14Ruský trh s luxusními auty kolabuje, úroveň si dokáže držet už jen jediný model - 15 - Mercedes S 2017 facelift oficialni 15Ruský trh s luxusními auty kolabuje, úroveň si dokáže držet už jen jediný model - 16 - Mercedes S 2017 facelift oficialni 16Ruský trh s luxusními auty kolabuje, úroveň si dokáže držet už jen jediný model - 17 - Mercedes S 2017 facelift oficialni 17Ruský trh s luxusními auty kolabuje, úroveň si dokáže držet už jen jediný model - 18 - Mercedes S 2017 facelift oficialni 18
Zájem o luxusní vozy klesá, jedna jistota ale přesto existuje. Takřka polovina prodejů připadá na Mercedes-Benz třídy S, který si drží svou úroveň

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.