Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Rusové nadělili staré Ladě uchycení kol z Formule 1, výsledek je kupodivu funkční
31.12.2019 | Mirek Mazal
Samotné auto tato úprava asi moc nezrychlí, třebaže jistý dynamický potenciál se v ní také skrývá. Zcela jistě ale dokáže zrychlit pravidelné přezouvání kol, to je rázem otázkou chvíle.
Na konec roku 2019 si Rusové z Garage 54 připravili konverzi starého sovětského žigulíku v závodní stroj, tedy alespoň jednom ohledu. Proměna se tentokrát dotklo uchycení disků kol, díky němuž si symbol sovětského automobilismu konečně může připadat jako Formule 1.
Technologie středového uchycení jedinou maticí či šroubem se obvykle používá na okruhových vozech, třebaže silniční homologaci mít mohou. Konstrukce s jednou větší maticí usnadňuje výměnu kol a lehce snižuje neodpruženou hmotnost, je ale také velmi náročná na přesnost. Zatímco precizně uchytit kolo pomocí čtyř nebo pěti šroubů je relativně snadné, jediný centrální úchyt bývá velkou výzvou.
Ani snaha o lehkost, ani bůhvíjaká přesnost ale nejdou doménou svérázného Vlada, hlavy ruských „garážistů”. Starý známý kutil se svým týmem vyrobil nástavce nábojů kol Lady, přivařené kusy železa opatřil závity, přes které nasadil ocelové disky zajištěné velkými maticemi a podložkami. Provizorní mechanismus byl dotažen šestihranným utahovákem jako ve Formuli 1.
Pánové si v garáži dokonce vyzkoušeli jeden pit stop po vzoru F1, hned první pokus nedopadl kvůli rozdílným rozměrům u přední a zadní nápravy. Opakovaná zkouška servisní zastávky skončila úspěšně v čase výměny kol 36 sekund, což je velmi slušný výsledek a asi o třetinu lepší čas než se sériovými šrouby okolo středového náboje.
Člověk by čekal, že tady výhody skončí a při jízdě bude centrální uchycení spíše pro zlost, mýlil by se. I poslední část ruského experimentu spočívající ve zkušební jízdě plné smyků a protáčení zadních kol na místě dopadla překvapivě dobře. Utažené matice vydržely tlaky ze všech směrů, i po dlouhém trápení zůstalo provizorní uchycení kol na svém místě. Amatérská modifikace se povedla, aspoň malým detailem se starý vrak může cítit jako hvězda závodních tratí, třebaže si nejsme jisti, jak moc dobře vyvážená mohou kola ve výsledku být.
















Lada dostala kutilské centrální uchycení kol, pokus inspirovaný Formulí 1 se tentokrát nad očekávání povedl
Zdroj: Garage 54@Youtube
Bleskovky
Nejmíň oblíbené Porsche 911 v té správné verzi na Autobahnu ukázalo, že i na něm je co milovat a obdivovat
včeraIlustrace ukazují, jak by nová Škoda Octavia Combi mohla vypadat ještě před jejím zářijovým odhalením
20.8.2025Dosud neznámý sporťák zajel 5 rekordů 5 okruhů během 5 dnů, navíc mezi nimi přejížděl po vlastní ose
19.8.2025
Nové na MotoForum.cz
- Petr Najman a jeho tým se rozešli včera 23:09
- Big Coffee Boxer od BMW Motorrad: stylový kávovar včera 12:15
- Jako lídři cestují k Balatonu Marquez, Gonzalez a Rueda včera 10:00
- Moreira v roce 2026 do MotoGP: Honda nebo Yamaha? včera 08:47
- Časový program na Balatonu 20.8.2025
Nejnovější články
Muž najel se Škodou Octavia I přes 1 milion km, zvládl to s původním motorem i spojkou. To se asi podiví tomu, co si teď koupil
před 8 hodinamiStudie ukázala, že se dobíjecí stanice elektromobilů starají o větší emise než čerpací stanice s naftou a benzinem
před 10 hodinamiNejméně jeden miliardář vlastnící extrémní Bugatti s akcelerací na 500 km/h za 20 sekund si vymínil, že s ním bude jezdit po silnici
před 11 hodinamiTesla odhalila nový Model YL a nezůstala jen u toho. Vyslechla přání zákazníků a i starším autům vrací páčky pod volantem
včeraBugatti zjevně neodhadlo zájem o svá auta, do roku 2029 může zabalit krám
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 08.21. 21:10 - řidičBOB
- Onboard videa 08.21. 17:47 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 08.21. 14:31 - pavproch
- Volkswagen obecne 08.21. 12:31 - abgx1
- Dříve M135i, nyní ///M2 08.20. 20:18 - Spectral
- BMW Divize 08.20. 12:06 - pavproch
- Škoda Auto obecně 08.20. 08:36 - pavproch
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 08.19. 16:20 - Předseda