Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Rusové nadělili staré Ladě uchycení kol z Formule 1, výsledek je kupodivu funkční
31.12.2019 | Mirek Mazal
Samotné auto tato úprava asi moc nezrychlí, třebaže jistý dynamický potenciál se v ní také skrývá. Zcela jistě ale dokáže zrychlit pravidelné přezouvání kol, to je rázem otázkou chvíle.
Na konec roku 2019 si Rusové z Garage 54 připravili konverzi starého sovětského žigulíku v závodní stroj, tedy alespoň jednom ohledu. Proměna se tentokrát dotklo uchycení disků kol, díky němuž si symbol sovětského automobilismu konečně může připadat jako Formule 1.
Technologie středového uchycení jedinou maticí či šroubem se obvykle používá na okruhových vozech, třebaže silniční homologaci mít mohou. Konstrukce s jednou větší maticí usnadňuje výměnu kol a lehce snižuje neodpruženou hmotnost, je ale také velmi náročná na přesnost. Zatímco precizně uchytit kolo pomocí čtyř nebo pěti šroubů je relativně snadné, jediný centrální úchyt bývá velkou výzvou.
Ani snaha o lehkost, ani bůhvíjaká přesnost ale nejdou doménou svérázného Vlada, hlavy ruských „garážistů”. Starý známý kutil se svým týmem vyrobil nástavce nábojů kol Lady, přivařené kusy železa opatřil závity, přes které nasadil ocelové disky zajištěné velkými maticemi a podložkami. Provizorní mechanismus byl dotažen šestihranným utahovákem jako ve Formuli 1.
Pánové si v garáži dokonce vyzkoušeli jeden pit stop po vzoru F1, hned první pokus nedopadl kvůli rozdílným rozměrům u přední a zadní nápravy. Opakovaná zkouška servisní zastávky skončila úspěšně v čase výměny kol 36 sekund, což je velmi slušný výsledek a asi o třetinu lepší čas než se sériovými šrouby okolo středového náboje.
Člověk by čekal, že tady výhody skončí a při jízdě bude centrální uchycení spíše pro zlost, mýlil by se. I poslední část ruského experimentu spočívající ve zkušební jízdě plné smyků a protáčení zadních kol na místě dopadla překvapivě dobře. Utažené matice vydržely tlaky ze všech směrů, i po dlouhém trápení zůstalo provizorní uchycení kol na svém místě. Amatérská modifikace se povedla, aspoň malým detailem se starý vrak může cítit jako hvězda závodních tratí, třebaže si nejsme jisti, jak moc dobře vyvážená mohou kola ve výsledku být.
















Lada dostala kutilské centrální uchycení kol, pokus inspirovaný Formulí 1 se tentokrát nad očekávání povedl
Zdroj: Garage 54@Youtube
Bleskovky
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
včera
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Nejnovější články
BMW M3 kombi, které se automobilka bála pustit do výroby, teď může být vaše v téměř dokonalém stavu
před hodinou
Čína má od nového roku skončit s podporou elektromobilů a nechat je na pospas trhu. To by se začaly dít věci
před 3 hodinami
Přechod Volva na elektrická auta „bez jakýchkoli kdyby a ale” končí totálním fiaskem. Prodeje kolabují, firma už ví, že „to nemůže diktovat”
před 4 hodinami
Bývalí technici Tesly přišli s vlastním sporťákem dřív, než Musk dokončil svůj nový Roadster, o kterém už 8 let básní
před 6 hodinami
V dalším státě po sérii útoků zrušili všechna pevná měření rychlosti, přiznali, že jimi jen dojí řidiče
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.03. 10:12 - M.Z.
- Rychlodotazy 11.03. 08:35 - HondaMan
- BMW Divize 11.03. 08:33 - pavproch
- Jednostopé okénko 11.02. 22:21 - M.Z.
- Pneu koutek 11.02. 17:48 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 11.02. 17:10 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 11.01. 21:57 - Truck Daškam
