Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
S Nissanem je to zlé, po zatčení šéfa neví kudy kam, zkouší prodat obě továrny v EU
26.10.2019 | Petr Miler
Ať už měl zbytek vedení Nissanu prsty v zatčení Carlose Ghosna nebo ne, z dotyčných jistě nikdo nečekal, že by jeho odchod z vedení mohl mít na fungování celé firmy tak rychlý a drastický dopad. Ale má ho.
Pro automobilku Nissan Motor pracuje po celém světě skoro 140 tisíc lidí. Jak velký vliv tedy může mít jediný člověk na celé fungování tak obří společnosti? Zdánlivě žádný, pokud je ale tím dotyčným Carlos Ghosn, pak zjevně nekonečný.
Nissan byl v troskách, než do firmy nastoupil, až zázračně rychle ji postavil na nohy a skoro dvě dekády ji držel mezi velmi úspěšnými a velmi ziskovými automobilkami. Principy jeho řízení nejsou nijak převratné, přesto vlastně nikdo neuměl říci, jak to Ghosn dokázal. Produkty firmy často nejsou ohromující, řada z nich je přestárlá, mnohé dobové bašty firma dobrovolně opustila. Přesto měla dobré výsledky po tolik let, že to nemohla být náhoda.
Po zatčení a vyhazovu dlouholetého šéfa ale pohádka rychle skončila a zbytek vedení opět nemá tušení, jak se jim firma tak rychle rozkládá pod rukama. Ghosn dokázal Nissan držet vysoko v zisku přesto, že se s ním pouštěl do řady drahých eskapád a v podstatě permanentně usiloval o růst (snaha prorazit s elektrickým Leafem, rozmach Infiniti, návrat Datsunu atp.). S novým vedení firma nevykazuje téměř žádný zisk, i když dělá pravý opak - propouští lidi, Inifiniti stahuje z Evropy, končí s Datsunem atp.
Jak to Ghosn dokázal, opravdu netušíme, jedno ale víme jistě - bez něj je Nissanu stále hůř. Ačkoli v oficiální rovině automobilka mlčí, agentura Bloomberg s odvoláním na své zdroje uvnitř managementu firmy informuje o tom, že Nissan začal potají hledat kupce pro obě své evropské továrny. Jestli se chce zbavit obou, nebo jen jedné a čeká, kterou „udá” dříve, zdroje neupřesňují, s ohledem na aktuální situaci bychom se ale nedivili první možnosti.
Nissan totiž kolabuje všude a Evropa není výjimkou. Její tržní podíl s poledních letech stabilně atakoval hranici 4 %, letos v září spadl k pouhým 2,5 %. To je razantní sešup, firma jen v červenci a srpnu prodala o více jak 20 tisíc méně aut než loni. Její odbyt navíc skoro z poloviny stál na SUV Qashqai, jehož popularita letos též klesá.
Auomobilka tak v Evropě skoro nemá důvod cokoli vyrábět - dovoz z Japonska dnes není zatížen žádným clem, menší továrna v Barceloně jede na půl plynu a 600 z 3 000 lidí už dostalo padáka. Ta v Sunderlandu je vytíženější, pokud ale dojde na Brexit za jiných než ideálních podmínek, firma ani nebude mít možnost efektivně pokračovat v tamní výrobě.
Automobilka se navíc v už tak špatné situaci musí více orientovat na dražší a méně žádané elektromobily, jejichž výroba je obecně snazší a v případě jejich rozmachu by současné továrny nevyužila tak či onak. Vypadá to tedy, že vedení firmy čekají další nepříjemné kroky a spousta myšlenek na to, kam se podělo Ghosnovo kouzlo.
V továrně Nissanu v britském Sunderlandu se teprve nedávno začal vyrábět nový Juke, přesto může být rychle prodána, Japonci i pro ni poticjhu hledají kupce
Zdroje: Bloomberg, Nissan
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 5 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 7 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera
Nejčtenější články
- Asi nejpovedenější čínský soupeř Škody Octavia se ukázal v novém, při cenách od 350 tisíc Kč to bude megahit
27.2.2024 - Skoro polovina majitelů elektromobilů zvažuje návrat ke spalovacím autům, říká studie, spokojenost s nabíjením dál klesá
28.2.2024 - Auto roku 1988, legendární Peugeot 405 definitivně končí. Do poslední chvíle prodejně válel i díky pohádkovým cenám
28.2.2024 - Toyota ukázala nové řešení, které má zachránit spalovací motory, vzduch od CO2 dokonce čistí
28.2.2024 - Ruská Volha se skutečně vrátí, toto bude její první nový model
28.2.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva