Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Seat Ibiza Cupra TDI s 200 koňmi: vítězit v rallye jde i s naftou
3.2.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ videa) Tato Ibiza není čtyřkolka s nápravou z BMW, úspěchy v rallye však sklízí. Pomáhá 200 koní z dieselové 1,9 upravené českou firmou.
Dieselových závodních aut na světě není moc a ve světě závodů do vrchu či rallye už vůbec ne. Nedávno jsme tu měli třísetkoňovou Fabii RS TDI, která se z auta na denní potřebu postupně změnila ve stroj určený čistě pro závodění do vrchu. Dnes tu máme rallyový stroj, který má pod kapotou také vznětový motor. Je to dvousetkoňová turbodieselová Ibiza.
Po technické stránce tu je čtyřválec 1,9 TDI PD s kódovým označením ARL, nejsilnější diesel, který se ve své době pod kapotu koncernových vozů montoval. Od ostatních TDI se liší např. větším mezichladičem přes celou šíři chladičové stěny a některými dalšími detaily. V Golfu a Leonu tento motor dával až 150 koní, Seat pro Ibizu nainstaloval nové sání včetně mezichladiče a také upravil řídící elektroniku, takže z motoru dostal 160 koní. Tento konkrétní stroj pak upravila česká firma Dieselpower pro závodní použití.
Na přední kola nyní proudí rovných 200 koní. Nehledejte tu složité úpravy typu zadní nápravy z BMW, změny na závodní stroj se nesly v duchu odlehčení a vyztužení a samozřejmě také nutných úprav podvozku, jako např. závodní tlumiče, stabilizátory apod. Sériová, 160koňová varianta údajně zrychlila na stovku za 7,6 vteřiny, závodní úprava jistě bude výrazně rychlejší.
Tato Ibiza sice neprošla tak ohromujícím množstvím úprav jako zmíněná Fabia, ale závodními úspěchy se jí může směle rovnat. Jezdí s ní duo Peter Haluška a Pavol Kocík a k jejich nejčerstvějšímu vítězství patří obnovený Liqui Moly Winter Cup 2015 ve slovenském Prešově. Ve své třídě vyhráli také Rallye Tatry 2014 a Rallye Prešov 2014. Pod obrázky najdete onboard videa z Liqui Moly Winter Cupu a Rallye Prešov 2014.
Zmíněným pochopitelně neříkáme, že malý dieselový hatchback je pro závodění to pravé, není. Ale úspěšně závodit s ním lze a ani nemusíte mít k dispozici prostředky na složité úpravy. Už z tohoto pohledu je to zajímavý stroj...
Dvousetkoňová Ibiza ve slovenské rallye sklízí úspěchy
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Němci vyzkoušeli Škodu Octavia IV jako ojetinu, smysl dává hlavně s démonizovaným motorem
před 2 hodinami - Dodge se znovu pokouší ukončit výrobu auta kvůli jeho obřímu motoru V8, i když si ho loňský rok koupil rekordní počet lidí
před 3 hodinami - Škoda chystá závodní elektrický Enyaq, to už je opravdu tragédie v přímém přenosu
před 5 hodinami - Fisker padá stále níž, poškozená auta má opravovat díly z vraků a vyřazených vývojových vozů
před 6 hodinami - Nové Ferrari zaskočilo jménem i vzhledem, jeho motor ale stačí k tomu, aby se vyprodalo na léta dopředu
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Volkswagen obecne 05.03. 16:58 - denis
- Rychlodotazy 05.03. 16:32 - pavproch
- Onboard videa 05.03. 12:52 - řidičBOB
- BMW Divize 05.03. 08:37 - pavproch
- Octavia 3, golf, passat, leon, focus - benzín, cca 2016 05.03. 07:26 - petr_riha
- Elektromobily a vse kolem nich 05.03. 06:53 - honziss
- Dříve M135i, nyní ///M2 05.02. 22:38 - Eda
- S větrem ve vlasech.... 05.02. 18:50 - Brus