Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Šéf Porsche otevřeně řekl, co podle něj čeká spalovací motory
19.6.2019 | Petr Prokopec
Mnozí jim věstí brzký konec, jako by snad už za pár let neměly existovat. Je to nesmysl, říká Klaus Zellmer z Porsche, nikdo z nás se jejich úplného konce nedočká.
Pro Porsche je letošní rok zlomový, na trh přijde dlouho očekávaný elektromobil Taycan. Značka již v prosinci oznámila, že minimálně pro první rok musí zdvojnásobit výrobu z 20 tisíc na 40 tisíc vozů, neboť zájem je vskutku enormní. Třeba v Norsku, kde elektrifikace je dotována jako nikde ve světě, Porsche běžně prodá jen zhruba 600 aut za rok. V případě modelu Taycan však již automobilka má jen v této zemi 3 000 objednávek podpořených zálohami ve výši 50 000 Kč za každou z nich.
Zdá se tedy, že Porsche se svou novinkou trefilo střed terče. Dle Klause Zellmera, šéfa severoamerické divize značky, bychom ale neměli být příliš překvapeni. Současný elektrický boom přirovnává k době před sto lety, kdy první auta začala z ulic vytlačovat koně a kočáry. Především v Americe se do té doby jednalo o stěžejní dopravní prostředky, jejichž obliba se zdála být nepřekonatelná. Přesto však stačilo pouhých 15 let, aby se věci nenávratně změnily.
Můžeme ale nyní počítat s tímtéž časovým obdobím? Dle Zellmera nikoli. Elektrifikace sice získává na oblibě, což je patrné třeba na registracích, které se ve Státech meziročně zvedly o 81 %. Nicméně stále je řeč jen o 361 307 vozech, což je pouhý drobek v rámci celého koláče, který čítá přes 17 milionů nových aut. A jakkoliv se zlepšuje infrastruktura, nedůvěra většiny lidí v nedostatečný dojezd a praktičnost je vyšší než když auta nahrazovala koně, protože má své opodstatnění.
Zellmer si proto myslí, že spalovací motory nikam nezmizí. Budou je stále častěji doplňovat či nahrazovat elektrická jednotka, všechna tři řešení ale budou existovat vedle sebe. Existují způsoby využití aut, pro která se elektrický pohon z podstaty nehodí a zákazníkům jej těžko vnutíte, dokud nebude představovat stejně dobré či lepší řešení jako ta současná. A máme před sebou skutečně hodně dlouhou cestu k tomu, aby elektrické auto během pár minut stání dobíjecí stanice získalo dojezd mnoho set kilometrů rychlé nebo klidně i přes 1 500 kilometrů pomalé jízdy.
To je navíc pohled pouze nejcivilizovanějších zemí světa. Může se stát, že jednoho dne zejména z evropských silnic auta se spalovacími motory zmizí, je ale nepředstavitelné, že by se totéž kdykoli v dohledné budoucnosti stalo i celé Asii, Jižní Americe nebo Africe. Je tedy krajně nepravděpodobné, že by se kdokoli z nás, kteří jsme dnes naživu a umíme číst, dožili chvíle, kdy spalovací motory přestanou existovat.
Přesto je Zellmer směrem k rozvoji elektromobility pozitivní, a to z jednoho prostého důvodu. Necelá polovina lidí ve Státech, kteří si objednali Taycan, již patří mezi zákazníky Porsche. A většina z této klientely vlastní právě model 911. A právě tato skutečnost, že někdo, kdo se opájí zvukem šestiválce, je ochoten jít do tichého elektromobilu, utvrzuje Zellmera v tom, že elektromobily budou přijímány stále lépe.
Je přitom třeba dodat, že jakkoliv má Amerika benevolentnější emisní limity a prezident Donald Trump kope za zdravý rozum, infrastruktura je zde budována mnohem rychleji než v Evropě, která jde zaslepeně za elektromobilitou za každou cenu. Zellmer v tomto ohledu zmiňuje hlavně společnost Electrify America, se kterou Porsche spolupracuje, stavějící jednu dobíjecí stanici za druhou. Od 1. července tak bude možné přejet s elektrickým autem celé Spojené státy jen s podporou jejích stanic, podobně jako v případě Tesly.
Zdá se tedy, že rozjetý vlak již nic nezastaví, ačkoliv je evidentní, že zpočátku za sebou potáhne jen velmi málo vagónů. Souprava se ale postupně bude prodlužovat, byť minimálně po příštích 10 let ji podle Zelmera stále budeme moci titulovat jen jako alternativní. Pokud jste se tedy obávali toho, že si Porsche 911 se šestiválcem již nikdy nekoupíte, můžete si oddechnout, zrovna to bude k dispozici ještě hodně dlouho.
Porsche 911 se šestiválcem pod kapotou v nabídce značky setrvá minimálně po příštích 10 let a spalovací motory jako takové podle Zellmera nikam nezmizí...
...elektrifikace však bude stále výraznější
Zdroj: Motor Authority
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Hned tři oblíbené německé sporťáky končí bez nástupce. Lidé by je chtěli dál, prodávat se ale dál nesmí
26.3.2024 - Specifický přístup k elektromobilům se BMW bohatě vyplácí, pochybovači aspoň prozatím ostrouhali
26.3.2024 - Ojetá Škoda Karoq je oproti novému autu za babku, jako nejspolehlivější moderní škodovka dává smysl
26.3.2024 - Luxusní SUV jde i v roce 2024 pořídit s ručním řazením, relikt starých časů nepochopitelně zůstává v nabídce
26.3.2024 - Sexy nová Dacia Duster má konečně české ceny. Začínají ještě o dost níž, než se čekalo
27.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva