Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Šéf PSA otevřeně promluvil o elektrických vozech a emisích aut. Přijde o místo?
19.11.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Pokud jde o elektromobily a to, jakou hrozbou jsou dnešní auta pro životní prostředí, táhnou šéfové firem skoro za jeden provaz. Šéf PSA už nikoli.
Na automobilovou dopravu je v posledních letech pohlíženo jako na jednu velkou hrozbu. Spalovací motory jsou označovány za jeden z hlavních zdrojů skleníkových plynů i znečištění vůbec a regulátoři dělají první poslední, aby jim co nejvíce zkomplikovali existenci. Nebo je nejlépe zlikvidovali zcela.
Hlasy o tom, že toto není obraz skutečného světa, slýcháme pravidelně, nikoli však z úst kohokoli povolaného. Politici držící otěže moci v Evropě říkají všichni totéž, podřízení úředníci jim vesele přitakávají a z významnějších automobilek se staví na zadní snad jedině Mazda. Ostatní jen drží ústa a krok - downsizing, hybridizace, elektrifikace, krásný svět, tak nějak lze v kostce shrnout záměry prakticky všech velkých výrobců aut prezentované ústy jejich šéfů. Teď se ale zdá, že tahle podivná parta už netáhne tak úplně za jeden provaz.
Rozum do hrsti vzal šéf aliance Peugeot-Citroën (PSA) Carlos Tavares, který jako jeden z mála řekl nahlas to, co všichni dobře vědí - že auta se spalovacími motory nejsou zase takové zlo a že přepřáhnutí na elektromobily nepřinese dramatickou změnu. Kritika dnešních automobilů kvůli emisím podle něj není fér.
„Svoboda pohybu je s ohledem na vliv na životní prostředí nepochybně jednou z výzev,“ přiznává Tavares. Zároveň však dodává, že je třeba třeba o věcech uvažovat racionálně a nikoliv jen vykřikovat do světa právě se hodící fakta vytržená z kontextu. „Kvůli posunu k elektrifikaci bychom měli přemýšlet o emisní stopě související s výrobou baterií i jejich recyklací,“ říká.
Stejně jako ropu, i lithium je třeba těžit a zpracovávat, tento proces je ale jen začátek. Většina elektřiny se celosvětově pořád vyrábí spalováním fosilních paliv, takže fakt, že auta budou jezdit na elektřinu, jen přesune produkci emisí CO2 jinam, neeliminují ji zcela.
„Automobilového průmyslu jsou plné titulky navzdory vědeckým faktům demonstrujícím docela jinou realitu,” lamentuje Tavares s tím, že automobily se dle dat samotné EU starají o 13 procent celkových emisí CO2 v Evropě a 7 procent celosvětově. „To je řadí až za produkci energie s 31 procenty a průmysl s 22 procenty. Auta jsou tak na stejné úrovni jako třeba zemědělství,“ popisuje ničím nezkreslenou skutečnost Tavares.
Jinými slovy, proti autům se zde vede lítý boj, i když nejsou zdaleka největším zdrojem emisí CO2 a jejich „přehození” na elektrický pohon nic podstatného nezmění. Dá se předpokládat, že jeho slova budou blízká mnoha lidem, v těch majících moc něco změnit ale budou rezonovat jen stěží.
V této souvislosti se musíme ptát, jaký bude další Tavaresův osud ve vedení PSA. Není prvním „hlavounem”, kdo se podobným způsobem ozývá, nikdo z jeho předchůdců ale po pronesení podobných slov dobře nedopadlo. Takový šéf amerického BMW se za obdobná vyjádření svého času musel omluvit, pak byl propuštěn...



Zejména během svého působení u Renaultu byl Tavares s elektromobily spojován, možná proto dobře ví, že jejich emise optikou celého životního cyklu nejsou zdaleka nulové a že celkový podíl automobilové dopravy na znečišťování je relativně malý
Zdroj: Auto Express
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
před 3 hodinami
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu včera 17:04
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů včera 16:00
- Grand Prix se vrací do Evropy 4.11.2025
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada 4.11.2025
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
Nejnovější články
Původně jen elektrický silák se začal prodávat i ve spalovací verzi. A najednou je z něj nejlevnější takhle silné a rychlé auto
před hodinou
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
před 3 hodinami
Mercedes se zpožděním začal prodávat nové CLA i se spalovacími motory. Tristní techniku z Číny doprovází ještě tristnější ceny
před 4 hodinami
A tak se to prostě stane: Automobilka odpískala příchod hned dvou hotových elektrických modelů pro nezájem
před 5 hodinami
Nechvalně proslulý německý tuner se vyřádil na novém BMW M5, ale asi to vzal za špatný konec. Teď vypadá jako Honda Civic
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
