Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Šéf Renaultu byl formálně obviněn. Příčina jeho pádu je podle všeho ještě banálnější
10.12.2018 | Petr Prokopec
Už to není jen zatčení, po více jak třech týdnech zadržování se Japonci odhodlali Carlose Ghosna obvinit. Roznětkou celé situace byl podle všeho jen pokus dnešního ředitele zabránit svému odvolání.
Dnes uplynulo 22 dní od zatčení Carlose Ghosna. Všeobecně se očekávalo, že japonští vyšetřovatelé překvalifikují vyšetřované skutky, aby mohli Ghosna propustit a hned zase zatknout a tím prodloužit jeho pobyt v chladné, malé a nehostinné cele předběžného zadržení, realita je ale nakonec jiná. Ghosn byl formálně obviněn z falšování finančních výkazů automobilky. Stejné obvinění si pak vyslechl i šéf lidských zdrojů značky Greg Kelly, který byl zatčen společně s ním.
Aktuálně je otázkou, co se bude dít v příštích dnech a týdnech. Nicméně se zdá, že šéf aliance Renault-Nissan na svátky skutečně doma nebude. Nobuo Gohara, bývalý vyšetřovatel zvláštní jednotky, která má Ghosna na starosti, uvedl, že v případech, kdy obvinění trvají na své nevinně, obvykle není povolena kauce. Za tento postup, stejně jako další metody, mezi něž patří třeba i osmihodinový výslech bez přítomnosti advokáta, se Japonci již častokrát dostali pod kritiku mezinárodních společenství. Zatím se ale systém nezměnil.
Dá se tedy předpokládat, že Ghosn a Kelly zůstanou v celách, tedy pokud se kupříkladu jeden nerozhodne potopit druhého výměnou za shovívavost soudu. Tato možnost je součástí japonské legislativy teprve od června a zatím byla použita pouze jednou. Nikdo však netvrdí, že se tak nestane znovu. Dost možná ale soud nastaví vlídnou tvář spíše Nissanu, který Ghosnův pád přímo zařídil. Automobilka odstartovala interní vyšetřování, jehož závěry následně předala policii. Ta pak šéfa aliance zatkla 19. listopadu jen pár minut po přistání na letišti v Tokiu.
Proč by ale za této situace měl být soud vůči Nissanu shovívavý? Především kvůli auditům z let minulých, ve kterých automobilka několikráte potvrdila, že Ghosnův plat a způsob, jakým je o něm reportováno, jsou zcela v souladu se zákony. Značka sice dnes tvrdí, že Kelly je autorem plánu, jak rozdělit kompenzaci šéfa aliance na několik složek, aby žádná nevyvolala negativní reakce investorů a japonského lidu, přesto o něm stoprocentně musela vědět. Zvláště když nejde o jednorázovou záležitost, ale takřka desetiletý proces.
Že nejde pouze o spekulaci, naznačuje skutečnost, že Nissan byl spolu s Ghosnem a Kellym obviněn rovněž. V jeho případě má jít o porušení japonského finančního práva. To asi nepřidá na klidném spaní šéfovi automobilky Hiroto Saikawovi, který byl dosud po velkým tlakem. A ten se dál stupňuje.
Saikawovo vystupování směrem ke Carlosi Ghosnovi je od vypuknutí kauzy podezřelé, dosud se ale zdálo, že takto bojuje jen proti jeho snaze spojit Nissan s Renaultem. Příčina je ale podle všeho banálnější a hlavně osobnější - podle zdrojů zevnitř automobilky byl Ghosn v poslední době nespokojen s tím, jak Saikawa firmu řídí. Po první polovině současného fiskálního roku, který končí 31. března 2019, se provozní zisk Nissanu meziročně snížil o 17 procent. Ghosn tak hodlal při svém výletu do Japonska promluvit s členy představenstva automobilky a s jejich souhlasem následně na jaře příštího roku Saikawu odvolat. Ten se ale o tom dozvěděl a spustil vlastní protiakci.
Je otázkou, zda si stávající šéf Nissanu pomohl. Automobilka byla obviněna a bude to právě on, kdo se bude muset justici zodpovídat. Navíc jeho podpis nechybí na dokumentech o Ghosnových příjmech. A jakkoliv zatím vyšetřovatelé prý věří, že nevěděl, co podepisuje, reálně je poněkud nevěrohodné, aby šéf značky netušil, že právě schvaluje plat svého nadřízeného. Je tak možné, že zakrátko skončí v cele vedle Ghosna. Ostatně v Japonsku se již mluví o tom, proč za skandál celé značky sedí jen dva lidé, navíc cizinci.
Jak jsme zmínili výše, další vývoj je nejasný. Tedy až na fakt, že 17. prosince se sejde vedení Nissanu, aby jmenovalo Ghosnova nástupce v roli prezidenta automobilky. Kromě toho se prý značka zuby nehty snaží, aby zabránila šéfovi aliance ve vstupu do rezidencí, které si měl pořídit za její peníze a následně využívat pro soukromé účely. Japonci mají dojem, že by zde Ghosn mohl zničit důkazy. Tyto obavy jsou však s ohledem na jeho aktuální pobyt i vyhlídky na kauci poněkud liché.
Carlos Ghosn byl dnes formálně obviněn
Problémy ale čekají i šéfa Nissanu Hiroto Saikawu, neboť další žaloba míří i na automobilku a je to podle všeho jen jeho snaha zabránit svému odvolání, která za odstartováním celé kauzy stála
Zdroje: Reuters, Auto News
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejčtenější články
- Nejlevnější Mercedes-AMG GT v prodeji stojí míň než lepší škodovky, dojem s ním uděláte milionový
26.3.2024 - Oblíbené Hyundai i30 dostalo místo nové generace druhý facelift, i Korejci radši přešlapují na místě
26.3.2024 - Stellantis propustil dalších 400 lidí, otevřeně říká, že je to kvůli elektromobilům
26.3.2024 - Hned tři oblíbené německé sporťáky končí bez nástupce. Lidé by je chtěli dál, prodávat se ale dál nesmí
26.3.2024 - Specifický přístup k elektromobilům se BMW bohatě vyplácí, pochybovači aspoň prozatím ostrouhali
26.3.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.26. 16:17 - řidičBOB
- VZKAZY 04.26. 14:59 - petr_riha
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 14:36 - Stepan
- Audi A6 C7 převodovky 04.26. 14:28 - Arkis
- S větrem ve vlasech.... 04.26. 14:16 - pavproch
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz