Šéf říká, že Peugeot plní nové drsné limity spotřeby EU již nyní, ale za jakou cenu?

S ohledem na fungování současného světa je to vlastně dobrá zpráva, přesto je otázkou, zda je z čeho se radovat. Francouzi tohoto výsledku dosáhli jen za cenu eliminace zajímavých motorů a nečekanému zájmu o diesely.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Šéf říká, že Peugeot plní nové drsné limity spotřeby EU již nyní, ale za jakou cenu?

10.10.2019 | Petr Prokopec

S ohledem na fungování současného světa je to vlastně dobrá zpráva, přesto je otázkou, zda je z čeho se radovat. Francouzi tohoto výsledku dosáhli jen za cenu eliminace zajímavých motorů a nečekanému zájmu o diesely.

Ačkoli tomu v tuto chvíli máloco nasvědčuje, příští rok bude v dějinách evropského automobilismu přelomovým. Přirozeným vývojem k ničemu převratnému nedošlo, od 1. ledna ale začne Evropská unie vymáhat nové limity spotřeby aut, které otiskla do přímo úměrných emisí CO2 ve výši 95 gramů na kilometr na každý prodaný vůz. To v případě benzinových aut odpovídá spotřebě 4,1 l/100 km, u dieselů jde dokonce o spotřebu 3,6 l/100 km. To jsou tak nízká a pro většinu automobilek tak nedosažitelná čísla, že firmy ani teď neví, co přesně bude následovat.

Některé to ale nechává chladnými a jednou z nich je francouzský Peugeot. Ten ústy svého šéfa Jeana-Philippa Imparata oznámil, že Peugeot se pokut bát nemusí, neboť budoucí emisní cíl plní již nyní. „Naše říjnová produkce, která vyústí v lednové prodeje, již nyní dosahuje průměru 93 gramů CO2 na kilometr, jehož Peugeot musí dosáhnout příští rok.“ Podle Imparata budou od příštího roku průměrné emise kontrolovány každý týden, aby bylo zajištěno, že k překročení limitů nedojde.

To může působit jako dobrá zpráva, je ale třeba si uvědomit, co všechno museli Francouzi na oltář takového stavu položit. Peugeot už dávno neprodává objemnější benzinové motory než 1,6, což je pro atraktivitu jeho portfolia nepochybně limitující. A před pár dny jsme se dozvěděli, že uzavře celou kapitolu zvanou GTi, třebaže zákazníci po jejich konci nevolají a také tyto stroje dosud používaly nanejvýš motor 1,6 turbo.

Přesto se u Peugeotu rozhodli, že GTi zamíří přes palubu, respektive v rámci nové generace modelu 208 již takové provedení nebude vyvinuto. Aktuálně poslední model 308 GTi v české nebo německé nabídce ještě figuruje, z té francouzské ale již definitivně zmizel. A je jisté, že v ryze benzinové formě se již nevrátí. Místo toho Francouzi koketují s hybridizací, kterou navíc hodlají uvést pod novým názvem, aby vozy nezatížilo „břímě minulosti“.

Dalším důvodem, proč se Peugeotu daří limity plnit, jsou dieselové motory. Ty celý koncern PSA před pár léty posílal do důchodu, teď jej ale drží nad vodou. Minulý měsíc šéf PSA Carlos Tavares přiznal, že jejich propad není až tak drastický, jak se původně domníval. Zatímco tedy dle jeho loňských slov měly mít v příštím roce na prodejích Peugeotu jen 10procentní podíl, nyní se počítá s 20 až 25 procenty. Neříkáme, že to je špatně, je to ale spíše dílo náhody než strategie automobilky.

Je tak skutečně otázkou, zda se Francouzi mají z čeho radovat - pro některé zákazníky se kvůli postupné redukci nabídky motorů staly jejich vozy nežádoucími. Z dnešního pohledu zní až neuvěřitelně, že ještě před pár léty jste si do jejich vozů mohli koupit hned několik šestiválců. Dnes není k dispozici ani benzinový dvoulitr.

Sama automobilka je ale ráda přinejmenším za to, že nemusí tlačit na pilu elektromobility, nebo alespoň ne více než sama chce. Právě to je za současného stavu vysokých cen elektrických aut a jejich omezené použitelnosti pro výrobce největší strašák - mohli by skončit u toho, že budou úspěšně vyrábět něco, co se nedá prodat...


Šéf říká, že Peugeot plní nové drsné limity spotřeby EU již nyní, ale za jakou cenu? - 1 - Peugeot 2008 elektricka verze 2019 nove foto 04Šéf říká, že Peugeot plní nové drsné limity spotřeby EU již nyní, ale za jakou cenu? - 2 - Peugeot 2008 elektricka verze 2019 nove foto 05
Peugeot již nyní plní emisní limity pro příští rok, a to díky nižšímu než očekávanému pádu dieselů

Šéf říká, že Peugeot plní nové drsné limity spotřeby EU již nyní, ale za jakou cenu? - 3 - Peugeot 2008 elektricka verze 2019 nove foto 01Šéf říká, že Peugeot plní nové drsné limity spotřeby EU již nyní, ale za jakou cenu? - 4 - Peugeot 2008 elektricka verze 2019 nove foto 02Šéf říká, že Peugeot plní nové drsné limity spotřeby EU již nyní, ale za jakou cenu? - 5 - Peugeot 2008 elektricka verze 2019 nove foto 03
Elektrifikace s tím nemá mnoho společného

Šéf říká, že Peugeot plní nové drsné limity spotřeby EU již nyní, ale za jakou cenu? - 6 - Peugeot 308 GTI 2019 nova sada 05Šéf říká, že Peugeot plní nové drsné limity spotřeby EU již nyní, ale za jakou cenu? - 7 - Peugeot 308 GTI 2019 nova sada 11Šéf říká, že Peugeot plní nové drsné limity spotřeby EU již nyní, ale za jakou cenu? - 8 - Peugeot 308 GTI 2019 nova sada 14
Realizovaný či plánovaný konec jakýchkoli výkonných modelů včetně verzí GTi ale ano

Zdroj: Auto News

Petr Prokopec

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama