Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Šéf VW se neudržel, na okrajovém diskuzním fóru tvrdě setřel Teslu
23.10.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Skoro máme pocit, že si šéf VW musel myslet, že jeho slova svět neuslyší. V dnešní době je ale jedno, kde co pronesete, internet to nerozlišuje.
Na počátku 30. let minulého století se německý automobilový průmysl soustředil hlavně na luxusní modely. Ty si ovšem mohla dovolit pouze smetánka, i jinak průměrný Němec měl maximálně na motocykl. Výsledkem toho nebyla zrovna lichotivá bilance, neboť novým vozem disponoval pouze jeden člověk z padesáti. Proto odstartovala řada projektů, jejichž výsledkem měl být „lidový vůz“. Ten měl přitom být k mání za 990 říšských marek, tedy právě za cenu motocyklu.
Jakkoliv byl ovšem do projektu Volksauto zaháčkován i geniální Ferdinand Porsche a přestože se o program „Ušetři pět marek týdně a můžeš si nový vůz dovolit“ zajímalo takřka půl milionu lidí, celý projekt málem dojel na špatné financování. Dostatečnou vzpruhou bylo až zapojení Adolfa Hitlera a jeho strany, jenž byla jedinou s dostatečným množstvím peněz, které mohly „lidový vůz“ udržet naživu. Krom toho pomohl i příchod války a levné pracovní síly z okupovaných států.
Proč zde ale tuto historii připomínáme? Především kvůli slovům Matthiase Müllera, šéfa koncernu VW Group. Ten se v minulém týdnu zúčastnil v německém Pasově diskuzního fóra Menschen in Europa. Co na tomto místě kdo řekl, by normálně nikoho nezajímalo, bylo to okrajové setkání zajímající nanejvýš německou veřejnost. Jenže právě tady Müller utrousil pár slov na adresu Tesly a jeho vyjádření se pak objevilo na Youtube. A rázem jde o vyjádření, které si může poslechnout celý svět.
Müller se jedním slovem s Teslou nemazal. Z jeho úst nezazněla ani špetka chvály, místo toho Müller kritizoval firmu Elona Muska kvůli tomu, že pořád prodává minimum aut, není schopna dosáhnout ani po více jak 10 letech existence zisku a navíc nemá žádnou sociální odpovědnost, když si dovolí jen tak pro nic za nic vyhodit řadu zaměstnanců bez jakéhokoli varování. Toto Müller doslova řekl:
„A teď musím říci pár slov o Tesle. S veškerou úctou, na tomto světě dnes existují šampioni velkých prohlášení - nechci nikoho konkrétně jmenovat. Jsou tu společnosti, které jen stěží prodají 80 000 aut ročně. A poté jsou tu společnosti jako Volkswagen, které letos prodají 11 milionů aut a vykáží zisk okolo 13 nebo 14 miliard euro (cca 335 až 360 mld. Kč). Pokud jsem přitom správně informován, Tesla každoročně spálí miliony dolarů a jen tak vyhodí své zaměstnance. Sociální odpovědnost? Prosím... Myslím, že bychom se neměli nechat zmást a míchat hrušky s jablky.“
Na jedné straně má Müller samozřejmě pravdu. Tesla zejména vzhledem k tomu, kolik pozornosti se jí dostává, nemá výsledky, které by stály za řeč. Její prodeje jsou mizivé i z hlediska menších značek, natož pak Volkswagenu. Její ekonomické výsledky znamenající dokola ztráty v řádu desítek miliard korun ročně by jakoukoli jinou automobilku poslaly ke dnu a informace o propuštění zhruba 400 lidí (nakonec jich prý bude až 700) zrovna ve chvíli, kdy má značka velký problém se zahájením výroby nového sedanu Model 3, Tesle též neprospěla. Model 3 by přitom automobilku měl po letech konečně přivést k zisku, podle analytiků však bude ještě léta znamenat jen ztráty.
Zároveň je ale nutné dodat, že Tesla je na poměry automobilek stále relativně mladou firmou a zaměřila se na specifický typ aut. A jako nastavenou laťku bere její produkty v určitých ohledech i koncern VW. Sám Volkswagen pak ve svých počátcích také neměl na růžích ustláno, jak jsme popsali výše. Ohrazoval-li se Müller proti srovnávání Tesly s VW, je to pochopitelné, dnes jde o zcela nesrovnatelné firmy. Pokud bychom ale vedle sebe postavili začátky „lidových aut” a začátky Tesly, zase tak jiná písnička by to nebyla...






Šéf koncernu VW Group Matthias Müller na nedávném diskuzním fóru zkritizoval Teslu. A odmítl jakékoli poměřování VW s ní
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
před 9 hodinamiČíňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
včeraSlovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
30.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Lahůdka z dob lehkých lidových sporťáků je nedraze k mání dodnes skoro nejetá. Dostane každého, kdo o ní svého času snil
před 2 hodinamiNěmci srovnali Škody Elroq a Karoq. Elektromobilu nadržují, přesto neumí zastřít, že je skoro ve všem horší než dožívající spalovák
před 3 hodinamiČíňané mají převzít zavírané továrny VW a rozjet v nich vlastní výrobu, nic jiného o úpadku Evropy neříká víc
před 5 hodinamiŠéf Toyoty elektrickým autům dál nevěří. Odpískal plány na sportovní modely a řekl, proč nedávají smysl
před 6 hodinamiNový Jeep Compass předčasně odhalil únik. Vypadá o hodně líp než doteď, ze všeho nejdřív je venku ve verzi pro nás
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva