Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Šéf vývoje se zlobí, jak draho se prodávají 911 R. Porsche si za to ale může samo
19.2.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Andreas Preuninger se rozčiluje nad spekulanty, kteří si „eRko“ pořídili jen kvůli následnému prodeji. Ve výsledku ale učinili jen to, co sama značka.
Když Porsche usoudilo, že nové generace modelů GT3 a GT3 RS začne prodávat pouze s automaty PDK, vzbudilo tím u řady zákazníků značnou nevoli. Jakkoliv lze totiž u těchto převodovek očekávat rychlejší změnu rychlostních stupňů a tedy lepší časy na okruhu, ztrátu interakce mezi člověkem a strojem to nenahradí. Nebylo proto překvapením, že každý hltal byť sebemenší zmínku o limitované edici 911 R, která manuálem disponovala.
Všech 991 vyrobených kusů tedy logicky zmizelo rychleji než pára nad hrncem, už v době loňské ženevské premiéry tak nebyl k mání jediný. A to i přes opravdu vysokou cenu ve výši 190 000 Eur (cca 5,13 milionu korun). Mezi majitele se přitom zařadila různorodá sorta lidí, od pravověrných řidičů přes sběratele až po spekulanty, kteří nyní vydělávají ještě větší sumy na dalším prodeji tohoto žádaného stroje. Právě tyto zákazníky ovšem šéf divize GT Andreas Preuninger v lásce nemá.
„Nejsme hedgeový fond. Jsme automobilkou, která vyrábí automobily, žijeme proto, abychom je prodávali, měli z nich zisk a mohli takto pokračovat v existenci. Nemůžeme proto nabízet vozy se zabudovaným příslibem jen velmi omezené skupině vyvolených, že si tyto modely udrží svou hodnotu. To by nebylo fér,“ uvedl na adresu Porsche 911 R jeho duchovní otec.
Jeho slova jsou překvapivá, neboť spíše než klientelu kritizují samo Porsche. Fakt, že se 911 R dnes vůbec mohou prodávat tak draho, je dán jen tím, že poptávka převyšuje nabídku. A tento stav není vyvolán nekonečnou poptávkou, ale omezenou nabídkou, o kterou se postaral výrobce, který se ke svým zákazníkům rozhodl „nebýt fér” a nabídnou eRko „omezené skupině vyvolených”. Kdyby Porsche nabízelo 911 R jako běžně dostupný model bez jakéhokoli omezení, jeho ceny by nikam nevyletěly, každý by si ho mohl i dnes koupit přímo od výrobce. A automobilka by jej prodala i za oněch 5 milion korun více, takže by i více vydělala.
Tato strategie Porsche je trochu nepochopitelná, podobně jako Preuningerova kritika. Nikdo přece automobilku nenutil nevyrábět žádanou GT3 s manuálu a nikdo ji přece nenutil vyrobit jakousi náhradu v necelé tisícovce kusů. A že Porsche od začátku přesně ví, co dělá, potvrzují i jeho další slova, dle kterých si Porsche 911 R bude navždy držet určitou hodnotu.
„Verze R bude stát navždy na piedestalu, stejně jako 997 GT3 RS 4.0. Tomuto vozu neublížil ani následný příchod nové generace 991 GT3, ani 991 RS, a neublížilo mu ani R s manuální převodovkou - hodnota RS 4.0 je nebesky vysoko. A stejné je to i s verzí R,“ potvrzuje Preuninger skutečnost, kterou ve výsledku pomohl zapřičinit.
Jinými slovy - nic nenasvědčuje tomu, že by Porsche auru extrémní vzácnosti tomuto a dalším podobným modelům nedodávalo zcela záměrně, podobně jako Ferrari. Asi by se o 911 R tolik nemluvilo, možná by o ni ani nebyl takový zájem, kdyby se netvářila jako něco naprosto výjimečného. Přitom je to v podstatě „jen” GT3 s manuálem a bez obřího křídla. Je pochopitelně možné, že šéf vývoje by byl raději, kdyby se tento model dostal k většímu množství klientů, kteří s ním budou více jezdit, tomu docela rozumíme. On s tím ale může udělat jen jediné - přimět svého chlebodárce, aby limitované edice vyráběl ve větším množství. Jinak pláče na špatném hrobě, zákazníci z řad spekulantů se při nakládání s 911 R chovají stejně jako Porsche - vydělávají na uměle omezené dostupnosti...
O Porsche 911 R byl enormní zájem, značka však vyrobila jen 991 kusů. Není proto překvapivé, že se nyní prodávají dráže než jako nové. Jejich duchovní otec to ale nevidí rád
Zdroj: Pistonheads
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejčtenější články
- Aston Martin vrátil do kabin svých aut tlačítka. Pozoruhodnou cestou zjistil, jak moc lidem vadí je nemít
27.3.2024 - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
27.3.2024 - Zbytečný a takřka neprodejný: Klon Škody Enyaq s logem Fordu neřeší vůbec nic, přesto se začíná prodávat v Česku
27.3.2024 - Číňané začali prodávat své nové luxusní monstrum. Nabušené SUV větší než Kodiaq stojí jen 413 tisíc Kč
27.3.2024 - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Onboard videa 04.25. 23:07 - Lachende Bestien
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB