Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Šéftechnik několika týmů F1 konečně řekl aspoň něco o stavu Michaela Schumachera
9.1.2019 | Petr Prokopec
Vyhrál s ním všech sedm titulů mistra světa F1 a dnes platí za jednoho z jeho nejbližších přátel. Jistě i proto si Ross Brawn mohl dovolit říci alespoň něco o stavu „božského Michaela“.
Třetího ledna oslavil Michael Schumacher své padesáté narozeniny. Tak trochu jsme přitom doufali, že se poprvé po pěti letech od své nehody na lyžích ukáže na veřejnosti či alespoň zamává z televizních obrazovek, na takovou senzaci ale nedošlo. Místo toho byla média doslova zaplavena komentáři Schumiho přátel, spolupracovníků i soupeřů. Mezi nimi nechyběl ani Ross Brawn, který Michaelovi pomohl se ziskem všech sedmi titulů. Tyto dvě legendy se totiž neznají pouze z dob Ferrari.
V roce 1989 Brawn zamířil k Jaguaru, kde se jako designér podílel na stavbě závodního speciálu XJR-14. Ten se ukázal být neskutečně úspěšným, neboť v devatenácti závodech, jenž absolvoval v roce 1991, dosáhl na 11 vítězství v kvalifikaci, 11 nejrychlejších kol a 6 zlatých vavřínů. V době, kdy spolehlivost byla skoro až zakázaným slovem, šlo o něco neuvěřitelného. Brawn přitom nově uvedl, že nadvláda vozu mohla být ještě dominantnější, kdyby mu ovšem v cestě nestál jeden německý mladík.
„Řeknu vám to velmi upřímně, v roce 1991 měl náš mistrovský Jaguar pouze jedinou konkurenci, a to Michaela v Mercedesu, protože ostatní jezdci nebyli ani náhodou tak dobří,“ zavzpomínal Brawn na Schumiho počátky. Ty přitom neodpovídaly klasickému scénáři, kdy jezdci z nižších divizí mířili do F1 skrze Formuli 3000. Závodníkův manažer Willy Weber byl totiž toho názoru, že Michaela nejlépe připraví na budoucnost vytrvalostní závody, které se tehdy těšily nemalé mediální pozornosti.
Že se tento krok skutečně vyplatil, netřeba dodávat. Zejména i proto, že svými výkony v Mercedesu zaujal právě Brawna. „Sportovní vozy té doby byly sice rychlé, ale také nadmíru žíznivé - během závodu tak došlo na fáze, při kterých se šetřilo palivo. Jenže Michael dokázal jezdit úsporněji než všichni ostatní, a přitom jim ujížděl o parník. Naším jediným štěstím tak bylo, že Mercedes trval na stejných stintech všech jezdců. A díky tomu, že byl vystřídán, jsme dostali prostor k životu.“
Vlastně by nás proto nemělo překvapit, že jen pár týdnů poté, co Schumi absolvoval svůj první závod v F1 v barvách Jordanu, se s Brawnem sešel v jednom týmu. Tím byl Benetton, za který německý pilot stihl odjet ještě v roce 1991 pět závodů. Ani jeden sice nevyhrál, o sezónu později ale již všemu bylo jinak. V letech 1994 a 1995 pak rovnou dosáhl na titul, následně však přešel do Ferrari. Tam jej jen s několikaměsíčním zpožděním následoval Brawn. Oba se pak následně sešli v Mercedesu.
Kromě dlouholeté spolupráce ovšem Brawna se Schumacherem pojí i blízké přátelství. I z toho důvodu má Ross Brawn jako jeden z mála povolen přístup do Michaelova sídla ve švýcarském Glandu, které se po jeho nehodě změnilo pomalu v nedobytnou pevnost. Na rozdíl od Schumiho rodiny se pak o jeho zdravotním stavu rozhodl zcela nemlčet a konečně řekl alespoň něco.
Nečekejte žádné detailní informace, jeho odpověď na otázku týkající se kondice slavného jezdce ale bezesporu vlije fanouškům pořádnou porci naděje do žil. „Jsme optimističtí, že se v budoucnu najde řešení. Přijde čas, kdy se věci v případě Michaela pohnou kupředu,“ řekl Brawn v rozhovoru pro rádiovou stanici BBC 5. To není přehnané interpretovat jako informaci, že Schumi se skutečně uzdravuje a dříve nebo později se dostane do stavu, kdy se bude moci ukázat i na veřejnosti.
Více optimismu vám naservírovat bohužel nemůžeme, ještě jednou se tak vrátíme do minulosti. Konkrétně k určité formě psychologické války, jíž Schumi se svými soupeři hrál. Na další závod se totiž začal připravovat už ve chvíli, kdy dokončil ten předchozí. „Michael stál na pódiu s dalšími dvěma jezdci, kteří stěží zvládali stát. On tam ale křepčil energií, díky čemuž si ostatní začali myslet, že mají co do činění s nějakým monstrem,“ vzpomíná Brawn.
Sebedůvěra konkurence tím byla narušena již v zárodku, o víkend či dva později s ní tak Schumacher měl o poznání méně práce. I díky tomu je nadále držitelem celé řady rekordů, nikoliv jen v počtu titulů. Kupříkladu v roce 2002 se stal mistrem světa hned šest závodů před koncem sezóny. A o dvě léta později opanoval třináct z osmnácti závodů, stejně jako se dočkal pěti hattricků (vítězství v kvalifikaci, závodě a nejrychlejší kolo). Žádný z těchto zápisů - stejně jako mnoho dalších - dosud nikdo nevyrovnal.






Ross Brawn prošel se Schumacherem týmy Benetton, Ferrari i Mercedes. Poprvé se však setkali ještě předtím, než Michael vůbec zamířil do Formule 1
Zdroj: BBC 5
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejčtenější články
Nová vrcholná Škoda Fabia si na speciál pro Monte Carlo jen hraje, i tak je to nejvíc, co si dnes můžeme přát
8.10.2025
Stellantis dokončil obrat jako nikdo jiný. Roky bazíroval na elektromobilech, teď nacpal přes 100 miliard do nové spalovací techniky
8.10.2025
Mitsubishi Colt po velkém návratu končí po pouhých dvou letech na trhu, je to zvláštní
8.10.2025
Šéfka EU navrhla nové řešení pro evropské výrobce aut, lidé v sále zůstali sedět v němém úžasu
9.10.2025
Poslední BMW 3 s šestiválcem bez turba a manuálem je k mání nejeté po 1. majiteli, o skoro dokonalou specifikaci se fandové poperou
9.10.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
