Dění v Nizozemsku ukazuje, co nastane v celé Evropě, až EU přitlačí na elektromobily

Nizozemsko je po Norsku druhou zemí Evropy, která enormním způsobem tlačí na rozvoj elektrické mobility. Výsledek? Prodeje nových aut letí dolů, zatímco odbyt ojetin rychle stoupá, jak varovali experti.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Dění v Nizozemsku ukazuje, co nastane v celé Evropě, až EU přitlačí na elektromobily

9.10.2019 | Petr Prokopec

Nizozemsko je po Norsku druhou zemí Evropy, která enormním způsobem tlačí na rozvoj elektrické mobility. Výsledek? Prodeje nových aut letí dolů, zatímco odbyt ojetin rychle stoupá, jak varovali experti.

Už mnohokrát jsme zmínili, že elektrifikace aut bez bez masivních dotací nemá v tuto chvíli šanci prorazit. Příkladem jdou Norsko a Nizozemsko, kde jsou dotace a další výhody opravdu velkorysé. Neberou se ovšem z ničeho, obě země nemalou měrou penalizují ostatní motoristy za nákup a používání aut se spalovacími motory. V zemi tulipánů jsou nové vozy zatíženy vysokou daní, která se ale elektromobilů netýká.

Situaci si můžeme přiblížit příkladu Volkswagenu Golf. Ten startuje v Nizozemsku na 28 775 Eurech (cca 742 tisíc Kč), což je již sama o sobě poměrně vysoká suma, kterou neospravedlňuje ani 1,5litrový čtyřválec TSI se 130 koňmi pod kapotou. Pohonná jednotka přitom produkuje 115 gramů CO2 na kilometr, asi jen stěží bychom ji nazvali neekologickou. Nicméně i tak je třeba na základě emisí zaplatit při zapsání do registru daň ve výši 4 440 Eur (asi 115 tisíc Kč).

V případě koupě Volkswagenu e-Golf, který je k dispozici od 34 296 Eur (884 900 Kč), jsou daně odpuštěny. Jeho majitelé neplatí ani registrační zvanou BPM, ani silniční daň. Pokud se k tomu navíc přidá nějaká pobídka od výrobce, je e-Golf levnější jak na pořízení, tak zejména při provozování. Naskočit do elektrického vlaku se tedy zdá být výhodné, ovšem i tak zůstávají prodeje elektromobilů v Holandsku omezené.

Co za tím stojí, není třeba dlouze zkoumat. Jakkoliv je Nizozemsko jedním z rájů elektromobilů, místní infrastruktura stále není dokonalá. A i přes výrazné zvýhodnění jsou tato auta pro většinu lidí stále příliš drahá. Co si tedy lidé koupí, když nové auto se spalovacím motorem je uměle drahé a nové auto s elektrickým motorem přes dotace pořád nedostupné? No přece ojetinu.

Děje se tak přesně to, co pro budoucí vývoj v celé Evropě věští slavný motorář Audi. Ten říká, že elektromobily nejsou z praktického ani ekonomického hlediska přijatelné pro spoustu lidí, kteří si prostě budou chtít nechat současné vozy, protože jim vyhovují. A tak si budou nechávat svá konvenční auta déle, nebo budou sahat po ojetinách. V Nizozemsku se děje obojí.

Zatímco tedy dle dat asociace výrobců ACEA letos prodeje nových aut v Nizozemsku klesají skoro o 11 procent (což je jeden z nejhorších výsledků v celé Evropě), dle dat nizozemského BOVAGu naopak prodeje ojetých vozů prudce rostou a letos by měly dosáhnout rekordních 1 250 000 vozů. Tomu nahrává již stávající statistika, dle které bylo od ledna do září prodáno rekordních 955 958 ojetých vozů. Výše zmíněné potvrzují i další detaily - jen 512 032 aut připadá na soukromé prodeje, což meziročně představuje 10,9procentní propad. Současní majitelé si svá auta zkrátka nechávají a více se daří firmám s prodejem hlavně dovezených ojetých vozů z Německa.

Po této zkušenosti je prakticky jisté, že to samé se bude dít napříč Evropou, jakmile EU začne od příštího resp. přespříštího roku tlačit na rozvoj elektromobility napříč kontinentem. Už citovaný Fritz Indra říká, ze takové zpomalení odbytu nových vozů přinese krizi.

„Pokud nám politici chtějí vnutit elektromobily, povede to k ekonomické krizi. Zákazníci jsou jednoduše spokojeni se svými současnými vozy a mohou prodloužit jejich životnost, pokud budou mít k dispozici dostatek náhradních dílů. Pokud ovšem bude tradiční šestiletý cyklus obměny vozových parků pozdržen byť jen o rok, dva nebo tři, pak má ekonomika opravdu velký problém,“ upozorňuje Indra. Je otázkou, jestli se kvůli pochybné motivaci pro rozvoj elektrické mobility něco takového opravdu musí stát, EU si ale takové zjevně nepokládá.

Nizozemské prodeje ojetin dealery od ledna do září 2019 dle značek

1. Volkwagen - 110 511 ks
2. Peugeot - 80 497 ks
3. Opel - 78 313 ks
4. Renault - 74 126 ks
5. Ford - 67 909 ks
6. Toyota - 48 116 ks
7. BMW - 46 985 ks
8. Citroën - 44 064 ks
9. Volvo - 39 604 ks
10. Mercedes-Benz - 39 027 ks

Nizozemské prodeje ojetin dealery od ledna do září 2019 dle modelů

1. Volkswagen Golf - 33 165 ks
2. Volkswagen Polo - 30 851 ks
3. Opel Corsa - 23 689 ks
4. Renault Clio - 20 596 ks
5. Ford Focus - 19 831 ks
6. Ford Fiesta - 18 930 ks
7. Opel Astra - 17 491 ks
8. BMW řady 3 - 15 539 ks
9. Peugeot 206 - 15 254 ks
10. Toyota Aygo - 13 562 ks

Nizozemské prodeje ojetin soukromými osobami od ledna do září 2019 dle značek

1. Volkswagen - 77 931 ks
2. Opel - 40 738 ks
3. Peugeot - 39 466 ks
4. Renault - 33 562 ks
5. Ford - 31 278 ks
6. Mercedes-Benz - 26 580 ks
7. BMW - 25 983 ks
8. Toyota - 24 143 ks
9. Fiat - 22 796 ks
10. Citroën - 20 076 ks

Nizozemské prodeje ojetin soukromými osobami od ledna do září 2019 dle modelů

1. Volkswagen Golf - 26 604 ks
2. Volkswagen Polo - 23 075 ks
3. Opel Corsa - 16 295 ks
4. Peugeot 206 - 13 173 ks
5. BMW řady 3 - 10 736 ks
6. Opel Astra - 9 597 ks
7. Renault Clio - 9 293 ks
8. Ford Fiesta - 8 382 ks
9. Renault Twingo - 8 191 ks
10. Ford Focus - 8 142 ks


Dění v Nizozemsku ukazuje, co nastane v celé Evropě, až EU přitlačí na elektromobily - 1 - VW Golf versus Tesla Model 3 01Dění v Nizozemsku ukazuje, co nastane v celé Evropě, až EU přitlačí na elektromobily - 2 - VW Golf versus Tesla Model 3 02Dění v Nizozemsku ukazuje, co nastane v celé Evropě, až EU přitlačí na elektromobily - 3 - VW Golf versus Tesla Model 3 03
Ojetého Volkswagenu Golf bylo v Nizozemsku jen za letošek prodáno čtyřikrát více...

Dění v Nizozemsku ukazuje, co nastane v celé Evropě, až EU přitlačí na elektromobily - 4 - VW Golf versus Tesla Model 3 04Dění v Nizozemsku ukazuje, co nastane v celé Evropě, až EU přitlačí na elektromobily - 5 - VW Golf versus Tesla Model 3 05Dění v Nizozemsku ukazuje, co nastane v celé Evropě, až EU přitlačí na elektromobily - 6 - VW Golf versus Tesla Model 3 06
...než nové Tesly Model 3, která je aktuálně v zemi tulipánů nejžádanějším elektromobilem. Celkové prodeje nových aut ale letí prudce

Zdroje: BOVAG, RDC

Petr Prokopec

Živá témata na fóru

zobrazit vše