Reklama

Škoda a VW si znovu vjíždí do vlasů. Češi jsou moc drazí a je třeba nové továrny

Koncern VW rozjel výrobní škatulata, která dostanou výrobu německých aut do ČR a ta česká se budou muset vyrábět jinde, protože se u nás vyrábí moc draze. Kdo ale bude nové továrně vládnout?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Škoda a VW si znovu vjíždí do vlasů. Češi jsou moc drazí a je třeba nové továrny

29.11.2018 | Petr Prokopec

Koncern VW rozjel výrobní škatulata, která dostanou výrobu německých aut do ČR a ta česká se budou muset vyrábět jinde, protože se u nás vyrábí moc draze. Kdo ale bude nové továrně vládnout?

Uvnitř koncernu VW Group to opět vře. A vlastně není překvapivé, že do vlasů si vjeli titíž kohouti jako v minulých letech, tedy Volkswagen (jakožto značka) a Škoda. Tentokrát však nejde o to, že by německá strana záviděla té české ziskovost nebo lepší využití továren. Místo toho je ve hře nadvláda nad novým podnikem, který bude tak trochu český, u nás ale stát nemůže.

Abychom vše osvětlili, je třeba se nejprve vypravit do německého Emdenu. Tam se již velmi dlouho vyrábí VW Passat, zájem o něj však není takový jako v dobách jeho největší slávy a továrna tedy nejede na plnou kapacitu. Volkswagen se proto rozhodl, že ji překonvertuje na podnik zaměřený na výrobu elektromobilů. Passat pak zamíří na montážní linky do východočeských Kvasin, kde bude vyráběn vedle spřízněné Škody Superb.

To však zcela vytíží českou továrnu, proto koncern naplánoval přestěhování produkce Škody Karoq a Seatu Ateca do nového podniku. Člověk by mohl čekat, že vyroste v České republice, ale to se rozhodně nestane - vzniknout by měl v Bulharsku či Rumunsku, Česko kvůli vysokým platům už vůbec nepřipadá v úvahu. Vzniklo by tak čtyři až pět tisíc nových pracovních míst a vedení Volkswagenu jako značky již nadřízenému koncernovému managementu oznámilo, že je chce mít na povel.

Logika věci přitom velí, že by se ke kormidlu měli postavit Češi. Jakkoliv totiž nová továrna nemá být zasvěcena pouze jedné značce, vyrábět se tu bude hlavně Karoq. Opomíjet pak nesmíme ani Seat, nicméně jeho centrála je od zemí východní Evropy daleko a bude to zkrátka hlavně továrna na škodovky. Rozhodnutí ale zatím nepadlo a předseda dozorčí rady VW Group Hans Dieter Pötsch oznámil jen tolik, že věc není uzavřena a „Škoda je jednou z možností“.

Uvidíme tedy, jak se situace dále vyvrbí, výsledkem ale může být i to, že se dva budou prát a třetí se bude sám. Jsou tu totiž i další možnosti než jen výstavba ryze nové továrny, a to konverze těch stávajících. Přebudován by tak mohl být podnik v polských Polkowicích, kde Volkswagen vyrábí motory, či v maďarském Györu, jenž se specializuje na značku Audi. Ať ovšem již situace dopadne jakkoliv, s výrobou by se mělo v nové lokaci začít v roce 2022, právě v době příchodu nového Passatu, který už jistojistě nebude „Made in Germany”, ale „Made in Czech Republic”.

Škoda a VW si znovu vjíždí do vlasů. Češi jsou moc drazí a je třeba nové továrny - 1 - VW Group tovarny Polkowice a Gyor 01Škoda a VW si znovu vjíždí do vlasů. Češi jsou moc drazí a je třeba nové továrny - 2 - VW Group tovarny Polkowice a Gyor 02Škoda a VW si znovu vjíždí do vlasů. Češi jsou moc drazí a je třeba nové továrny - 3 - VW Group tovarny Polkowice a Gyor 03Škoda a VW si znovu vjíždí do vlasů. Češi jsou moc drazí a je třeba nové továrny - 4 - VW Group tovarny Polkowice a Gyor 04Škoda a VW si znovu vjíždí do vlasů. Češi jsou moc drazí a je třeba nové továrny - 5 - VW Group tovarny Polkowice a Gyor 05Škoda a VW si znovu vjíždí do vlasů. Češi jsou moc drazí a je třeba nové továrny - 6 - VW Group tovarny Polkowice a Gyor 06
Škoda a Volkswagen vedou spor o to, kdo bude vládnout nové továrně. Ta může vzniknout v Bulharsku či Rumunsku, zároveň však je ve hře i přebudování podniků v polských Pokowicích či maďarském Györu

Zdroj: Auto News

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama