Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Škoda a VW si znovu vjíždí do vlasů. Češi jsou moc drazí a je třeba nové továrny
29.11.2018 | Petr Prokopec
Koncern VW rozjel výrobní škatulata, která dostanou výrobu německých aut do ČR a ta česká se budou muset vyrábět jinde, protože se u nás vyrábí moc draze. Kdo ale bude nové továrně vládnout?
Uvnitř koncernu VW Group to opět vře. A vlastně není překvapivé, že do vlasů si vjeli titíž kohouti jako v minulých letech, tedy Volkswagen (jakožto značka) a Škoda. Tentokrát však nejde o to, že by německá strana záviděla té české ziskovost nebo lepší využití továren. Místo toho je ve hře nadvláda nad novým podnikem, který bude tak trochu český, u nás ale stát nemůže.
Abychom vše osvětlili, je třeba se nejprve vypravit do německého Emdenu. Tam se již velmi dlouho vyrábí VW Passat, zájem o něj však není takový jako v dobách jeho největší slávy a továrna tedy nejede na plnou kapacitu. Volkswagen se proto rozhodl, že ji překonvertuje na podnik zaměřený na výrobu elektromobilů. Passat pak zamíří na montážní linky do východočeských Kvasin, kde bude vyráběn vedle spřízněné Škody Superb.
To však zcela vytíží českou továrnu, proto koncern naplánoval přestěhování produkce Škody Karoq a Seatu Ateca do nového podniku. Člověk by mohl čekat, že vyroste v České republice, ale to se rozhodně nestane - vzniknout by měl v Bulharsku či Rumunsku, Česko kvůli vysokým platům už vůbec nepřipadá v úvahu. Vzniklo by tak čtyři až pět tisíc nových pracovních míst a vedení Volkswagenu jako značky již nadřízenému koncernovému managementu oznámilo, že je chce mít na povel.
Logika věci přitom velí, že by se ke kormidlu měli postavit Češi. Jakkoliv totiž nová továrna nemá být zasvěcena pouze jedné značce, vyrábět se tu bude hlavně Karoq. Opomíjet pak nesmíme ani Seat, nicméně jeho centrála je od zemí východní Evropy daleko a bude to zkrátka hlavně továrna na škodovky. Rozhodnutí ale zatím nepadlo a předseda dozorčí rady VW Group Hans Dieter Pötsch oznámil jen tolik, že věc není uzavřena a „Škoda je jednou z možností“.
Uvidíme tedy, jak se situace dále vyvrbí, výsledkem ale může být i to, že se dva budou prát a třetí se bude sám. Jsou tu totiž i další možnosti než jen výstavba ryze nové továrny, a to konverze těch stávajících. Přebudován by tak mohl být podnik v polských Polkowicích, kde Volkswagen vyrábí motory, či v maďarském Györu, jenž se specializuje na značku Audi. Ať ovšem již situace dopadne jakkoliv, s výrobou by se mělo v nové lokaci začít v roce 2022, právě v době příchodu nového Passatu, který už jistojistě nebude „Made in Germany”, ale „Made in Czech Republic”.






Škoda a Volkswagen vedou spor o to, kdo bude vládnout nové továrně. Ta může vzniknout v Bulharsku či Rumunsku, zároveň však je ve hře i přebudování podniků v polských Pokowicích či maďarském Györu
Zdroj: Auto News
Bleskovky
Nástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
před hodinou1914koňový elektromobil ohromil při pohodové jízdě po nejnáročnějším okruhu světa leda tím, kolik při ní ztratil kapacity baterií
včeraPřímé klání dvou dvanáctiválcových italských klenotů je jako z jiné doby, majitele vyšly na 240 milionů korun
24.6.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Kia v Evropě začala testovat nový velký spalovací kombík, poprvé ho nafotili. Pokud Škoda odpíská stejnou Octavii, má problém
26.5.2025Největší evropský výrobce motorek definitivně padl, veškerá zbývající aktiva přechází do rukou Indů
26.5.2025BMW pořád dokáže udělat atraktivní, elegantní auto, ze kterého nebolí oči, vám ho ale nejspíš neprodá
26.5.2025Fernando Alonso se po trati GP Monaka prohnal v tisícikoňovém silničním Astonu, zabodoval tak víc než v samotné Velké ceně
26.5.2025V Evropě se začalo prodávat levné čínské rodinné auto. I když cestou k nám citelně zdražilo, pořád stojí relativně málo
26.5.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva