Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Škoda a VW si znovu vjíždí do vlasů. Češi jsou moc drazí a je třeba nové továrny
29.11.2018 | Petr Prokopec
Koncern VW rozjel výrobní škatulata, která dostanou výrobu německých aut do ČR a ta česká se budou muset vyrábět jinde, protože se u nás vyrábí moc draze. Kdo ale bude nové továrně vládnout?
Uvnitř koncernu VW Group to opět vře. A vlastně není překvapivé, že do vlasů si vjeli titíž kohouti jako v minulých letech, tedy Volkswagen (jakožto značka) a Škoda. Tentokrát však nejde o to, že by německá strana záviděla té české ziskovost nebo lepší využití továren. Místo toho je ve hře nadvláda nad novým podnikem, který bude tak trochu český, u nás ale stát nemůže.
Abychom vše osvětlili, je třeba se nejprve vypravit do německého Emdenu. Tam se již velmi dlouho vyrábí VW Passat, zájem o něj však není takový jako v dobách jeho největší slávy a továrna tedy nejede na plnou kapacitu. Volkswagen se proto rozhodl, že ji překonvertuje na podnik zaměřený na výrobu elektromobilů. Passat pak zamíří na montážní linky do východočeských Kvasin, kde bude vyráběn vedle spřízněné Škody Superb.
To však zcela vytíží českou továrnu, proto koncern naplánoval přestěhování produkce Škody Karoq a Seatu Ateca do nového podniku. Člověk by mohl čekat, že vyroste v České republice, ale to se rozhodně nestane - vzniknout by měl v Bulharsku či Rumunsku, Česko kvůli vysokým platům už vůbec nepřipadá v úvahu. Vzniklo by tak čtyři až pět tisíc nových pracovních míst a vedení Volkswagenu jako značky již nadřízenému koncernovému managementu oznámilo, že je chce mít na povel.
Logika věci přitom velí, že by se ke kormidlu měli postavit Češi. Jakkoliv totiž nová továrna nemá být zasvěcena pouze jedné značce, vyrábět se tu bude hlavně Karoq. Opomíjet pak nesmíme ani Seat, nicméně jeho centrála je od zemí východní Evropy daleko a bude to zkrátka hlavně továrna na škodovky. Rozhodnutí ale zatím nepadlo a předseda dozorčí rady VW Group Hans Dieter Pötsch oznámil jen tolik, že věc není uzavřena a „Škoda je jednou z možností“.
Uvidíme tedy, jak se situace dále vyvrbí, výsledkem ale může být i to, že se dva budou prát a třetí se bude sám. Jsou tu totiž i další možnosti než jen výstavba ryze nové továrny, a to konverze těch stávajících. Přebudován by tak mohl být podnik v polských Polkowicích, kde Volkswagen vyrábí motory, či v maďarském Györu, jenž se specializuje na značku Audi. Ať ovšem již situace dopadne jakkoliv, s výrobou by se mělo v nové lokaci začít v roce 2022, právě v době příchodu nového Passatu, který už jistojistě nebude „Made in Germany”, ale „Made in Czech Republic”.
Škoda a Volkswagen vedou spor o to, kdo bude vládnout nové továrně. Ta může vzniknout v Bulharsku či Rumunsku, zároveň však je ve hře i přebudování podniků v polských Pokowicích či maďarském Györu
Zdroj: Auto News
Bleskovky
- Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
včera - Muž ukázal, jak samořídicí taxíky Googlu ošálí tričko s nápisem Stop, tohle má být ta brzká budoucnost?
6.5.2024 - Majiteli jen dva roky starého auta odešel motor a Audi ho odmítlo opravit v záruce. Expert ukázal, co vedlo k neštěstí za 700 tisíc
6.5.2024
Nové na MotoForum.cz
- Nová pravidla od roku 2027 včera 17:19
- Petr Najman si ze Slováckého okruhu odváží dvě trofeje včera 09:45
- Zanáška si spravil chuť, ve Starém Městě si vyjel podium včera 09:21
- König v prvních závodech IDM nebodoval 6.5.2024
- Na Sachsenringu pokračovalo MS-Side 6.5.2024
Nejnovější články
- Němci vyzkoušeli auto od Xiaomi se vzhledem i dynamikou Porsche za cenu Škody. Je prý jen dobře, že se sem nedováží
před 8 hodinami - Oprava nepatrného ťukance na elektrickém Rivianu vyšla majitele tak draho, že místo ní mohl mít celé nové auto
před 10 hodinami - Němečtí rodiče odmítají domácí auta jako vozy pro rodinu, v anketě s 25 tisíci respondenty dali přednost Škodě
před 11 hodinami - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
včera - Ex-manažer Audi promluvil: Firma vsadila na špatného koně, ignoruje zákazníky, zabíjí klíčová auta a utápí se v byrokracii
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva