Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Škoda dělá daleko nejspolehlivější auta, říká J.D. Power. Kdo dál uspěl a kdo ne?
14.7.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Česká automobilka se Britům dostala pod kůži. Nacházejí u ní totiž takřka třikrát méně problémů než u letošního propadlíka, u Audi.
Každý kupec by při pořízení nového vozu rád věděl, nakolik bude zrovna jeho auto spolehlivé. V tomto ohledu bohužel žádná konkrétní odpověď neexistuje, přeci jen u masové i malosériové výroby existují jisté fluktuace. Jistou nápovědou ovšem mohou být různé studie společností jako Dekra či J.D. Power, které spolehlivost sledují v trochu větším měřítku. My se dnes zastavíme u té druhé zmiňované, která každoročně sestavuje žebříček nejspolehlivějších nových vozů VDS (Vehicle Dependability Study).
Pro letošek jsme se v jejím rámci již podívali do Spojených států, nyní tu máme zemi nám mnohem bližší, a sice Velkou Británii. V ostrovním království prodávané vozy plně odpovídají těm, jenž naleznete v českých showroomech. Tedy až na volant posazený na opačné straně. Lehce se pak liší i výbavy, nicméně pohonné jednotky, komponenty podvozku či multimédia jsou již identická. Kromě toho kvalita tamních silnic v mnoha ohledech připomíná tu českou.
Dosti ale již o zemi Brexitu, nyní se pojďme věnovat samotné studii. Ta je zaměřena na vozy staré 12 až 36 měsíců, přičemž sleduje problémy, se kterými se majitelé museli potýkat v průběhu posledního roku. Zúčastnilo se jí přitom více než 13 tisíc motoristů, kteří v období od letošního února do dubna hodnotili své vozy v osmi kategoriích (motor a převodovka, exteriér, zkušenosti s jízdou, doplňky/ovládání/displeje, audio/komunikace/multimédia/navigace, sedadla, vyhřívání/ventilace/klimatizace a interiér).
Zjištěné informace pak reflektují počet problémů na sto vozů (PP100), kdy nižší skóre je znakem vyšší kvality. Stejně jako ve Státech mají přitom i ve Velké Británii navrch mainstreamové značky, které v průměru dosáhly 99 problémů na sto vozů, zatímco ty prémiové opravdu výrazně zaostávají (161 PP100). Je ovšem třeba si uvědomit, že zrovna tyto vozy obvykle jsou vybaveny mnohem větším počtem elektronických systémů, které jsou jednou v posledních letech z nejkritizovanějších oblastí v celém automobilovém odvětví.
V tomto ohledu studie poukazuje na fakt, že pět z deseti nejčastějších problémů je spojeno s kategorií audio/komunikace/multimédia/navigace. Častou závadou je nadále špatné spárování mobilního telefonu s vozem, a to již bez ohledu na rozhraní. S tím pak samozřejmě souvisí i loajalita řidičů, kdy 46 procent lidí by po té samé značce sáhlo napříště, pokud by nezaznamenalo jediný problém. Pokud by se ovšem vyskytla jedna nebo více závad, pak by danému výrobci zůstalo věrno jen 38 respondentů.
Škoda vládne všem, s náskokem
Toliko ale pro osvětlení zákulisí, nyní již pojďme ke konkrétním výsledkům. Pokud přitom patříte mezi odpůrce koncernu VW Group a především mladoboleslavské značky, možná raději již nečtěte dále, neboť vám hrozí minimálně srdeční kolaps. Škoda totiž letošní anketu VDS opanovala, a to se značným náskokem vůči zbytku startovního pole. Jako automobilka dosáhla skóre 66 PP100, zatímco druhé Suzuki 79 PP100 a třetí Kia 80 PP100.
Na daném výsledku má jistě podíl i to, že Škoda je stále považována za levné zboží. Kupříkladu Fabii v základní výbavě si tamní občané pobírající průměrnou mzdu mohou pořídit již za pouhé čtyři měsíce, zatímco v České republice potřebujete dvojnásobně dlouhou dobu. Asi by proto nemělo překvapit, že na tuzemské modely jsou kladeny nižší nároky a lidé jim odpustí mnohem více než třeba takovému Audi, které musí zaostávat i fakticky. To dokazuje umístění značky se čtyřmi kruhy ve znaku, jež spadla takřka na chvost pelotonu (174 PP100).
Konkrétní výsledky všech hodnocených značek naleznete v níže přiloženém grafu, my ovšem musíme „vypíchnout“ ještě propastný rozdíl mezi zmiňovanou Kiou a sesterským Hyundai. Druhá korejská značka totiž skončila výrazně v podprůměru (130 PP100), což je opravdu překvapivé, neboť obě značky patřící pod jeden koncern se prezentují spíše tak, že Hyundai by mělo být něčím více.
Značky nejspolehlivějších aut dle J.D. Power VDS pro rok 2016
Fabia na vrcholu, Yeti tamtéž
Přesunout se můžeme k jednotlivým obchodním třídám, kde se opětovně projevuje dominance Škody. Jako jediná značka letošní studie dokázala opanovat hned dva segmenty - nejlepším kompaktním SUV je Yeti, Fabia pro změnu vede ve třídě malých vozů. Úspěch značky pak ještě podtrhuje druhé místo Škody Octavia mezi vozy nižší střední třídy, hned za Toyotou Auris. Třetí je pak v této části trhu i30, což je nejlepší výsledek Hyundai. Kia oproti tomu zvítězila mezi městskými vozy s modelem Picanto.
Zmínit musíme také úspěch Fordu B-Max mezi malými MPV, neboť tento vůz dosud figuroval v médiích především kvůli nezájmu kupujících. Ukazuje se však, že ti, kteří se ke koupi nakonec rozhodli, toho nelitují. Závěrem pak jen podotkneme, že nejúspěšnější prémiovou značkou v jednotlivých segmentech je Mercedes-Benz, který s třídou E zvítězil mezi velkými a luxusními vozy a s třídou C dosáhl druhého místa mezi středně velkými automobily.
Pokud se ovšem vrátíme ještě na moment zpátky mezi samotné značky, pak ani třícípá hvězda mezi motoristy příliš nezáří. Evidováno je v jejím případě 154 problémů na sto vozů, tedy více závad než u Jaguaru nebo Volva (obě automobilky mají shodné hodnocení 123 PP100). Na druhou stranu však Mercedes-Benz překonal jak BMW (156 PP100), tak již zmiňované Audi (170 PP100).
Nejspolehlivější nové vozy dle obchodních tříd
Škoda Fabia je dle studie J.D. Power aktuálně nejspolehlivějším malým vozem, samotná značka pak nejlépe hodnocenou automobilkou
Zdroj: J.D. Power
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- Další nová Mazda dostala obří šestiválcový diesel, který prodejně válcuje všechny ostatní motory, je to soupeř Škody Kodiaq
před 41 minutami - „Nikomu nic necpeme do chřtánu,” říká dědic Fordu o elektromobilech. Asi zapomněl, co firma poslední roky dělala
před 2 hodinami - Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před 3 hodinami - Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před 5 hodinami - V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 05:12 - Truck Daškam
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch