Reklama

Škoda řekla, jak chce už za pár let prodat o tolik víc aut. Realita její ambice zrazuje

Na světě není jiné tak velké automobilky, která by během pár let chtěla zvýšit své prodeje o více jak 60 procent. Jak toho lze za možné stagnace v Číně vůbec dosáhnout?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Škoda řekla, jak chce už za pár let prodat o tolik víc aut. Realita její ambice zrazuje

23.11.2018 | Petr Prokopec

Na světě není jiné tak velké automobilky, která by během pár let chtěla zvýšit své prodeje o více jak 60 procent. Jak toho lze za možné stagnace v Číně vůbec dosáhnout?

Co jsme včera nakousli, dnes dojíme. Řeč je o mladoboleslavské automobilce, jejíž chystaná Škoda Scala je prvním vozem vyvedeným v novém designovém jazyce. Stejný dostanou i další novinky, kterých se na trh chystá opravdová přehršel. Značka přitom doufá, že za pomoci této expanze i emotivnější stylizace výrazným způsobem zvedne registrace. Zatímco loni prodala po celém světě přes 1,2 milionu aut, nejpozději v roce 2025 by již mělo dojít na pokoření dvoumilionové laťky.

Takový záměr je velmi ambiciózní, na světě neexistuje jiná značka srovnatelné velikosti, která by plánovala tak masivní růst v tak krátkém čase. Škodě navíc hází klacky pod nohy aktuální vývoj v Číně, která je pro ni jasně největším trhem, na kterém jako jediném nabízí již čtyři SUV. Nicméně celkový růst se zde zastavil, v případě segmentu SUV pro změnu mělo dojít k dosažení vrcholu, dokonce přímo z pohledu Škody. Očekávat lze tedy spíše stagnaci či pád, než aby se kdokoliv mohl pochlubit dvouciferným růstem. Přitom právě ten Škoda ke splnění svých plánů potřebuje.

Automobilka tedy začne tlačit na pilu i v jiných, menších zemích, kde chce dosáhnout ještě rychlejšího růstu. Mezi ně patří Austrálie, kde by Škoda v roce 2023 velmi ráda prodávala minimálně 12 tisíc aut ročně. To v porovnání s českými registracemi nezní jako nereálný úkol, dané množství se u nás prodá za necelé dva měsíce. Nicméně je třeba si uvědomit, že značka za prvních deset měsíců letošního roku překročila „jen“ pětitisícovou laťku. K 31. prosinci tak pravděpodobně bude mít na kontě 6 000 prodaných aut.

Ve srovnání s loňskem, kdy od ledna do října bylo prodáno méně než 4 500 aut, tu máme 12procentní růst. To rozhodně není špatné, zvláště když velkou měrou se na růstu podílí Kodiaq, který značce generuje nemalý obrat i zisk. Do konce října jej bylo prodáno 1 187 kusů, tedy třikrát více než Škody Karoq. S úspěchem lze ale nadále spojovat hlavně Octavii, která zatím dosáhla na 1 609 registrací. Meziročně se tak jedná o více než šestiprocentní posun k lepšímu, navíc nejprodávanější verzí je provedení RS.

Jakkoliv ale tato data vyznívají pozitivně, k naplnění zmíněného cíle nestačí a v celosvětovém měřítku jde o kapku v moři. Pokud by totiž Škoda zůstala u současného růstu, v roce 2023 nebude prodávat ani 10 tisíc aut ročně. Prodejní a marketingový šéf Alain Favey ale má v menší zastoupení důvěru a věří, že cíl se povede naplnit. „Naše strategie není raketová věda. Na jedné straně je třeba zapracovat na produktu, souběžně pak na druhé na image značky, a to v souladu s požadavky zákazníků.“

Australané si přitom žádají hlavně SUV, stejně jako výkonné vozy. Šéf tamního zastoupení Škody Michael Irmer proto vidí velkou příležitost v chystané produkční variantě elektrického konceptu Vision E. „Víme, že trh s elektromobily není v Austrálii tak rozvinutý jako jinde ve světě. Ale jsem přesvědčen, že s láskou k technologii a k designu se do nich Australané nakonec zamilují a přijmou je. Elektrifikace se musí stát mainstreamem.“

S ohledem na tato slova je ovšem jisté, že produkční Vision E registracím značky vládnout rozhodně nebude, i když napomoci jim zvládne. Favey proto vyzdvihuje ještě příchod dalších novinek, kterými jsou sériová verze konceptu Vision X a již zmiňovaná Scala. První ale do Austrálie dorazí až na konci roku 2020, druhý pak na jeho začátku. Doba potřebná k opravdu razantnímu růstu se tak Škodě zkrátí na pouhé tři roky, do té doby bude oporou jen Kodiaq.

Pochopitelně, svět je velký, poskládat ale zmíněný obří růst s pomocí rychlých vzepětí na relativně malých trzích za současné stagnace největšího odbytiště bude ale složité. U nás nakonec Škoda také dávno dosáhla stropu a nezbude jí zřejmě nic než expandovat do nových zemí. Jinak svůj plán splní jen stěží.

Škoda řekla, jak chce už za pár let prodat o tolik víc aut. Realita její ambice zrazuje - 1 - Skoda Kodiaq Scout prvni 05Škoda řekla, jak chce už za pár let prodat o tolik víc aut. Realita její ambice zrazuje - 2 - Skoda Kodiaq Scout prvni 06Škoda řekla, jak chce už za pár let prodat o tolik víc aut. Realita její ambice zrazuje - 3 - Skoda Kodiaq Scout interier prvni 01
Škoda Kodiaq se v Austrálii prodává velmi dobře...

Škoda řekla, jak chce už za pár let prodat o tolik víc aut. Realita její ambice zrazuje - 4 - Skoda Octavia 2017 facelift test prvni 005Škoda řekla, jak chce už za pár let prodat o tolik víc aut. Realita její ambice zrazuje - 5 - Skoda Octavia 2017 facelift test prvni 015Škoda řekla, jak chce už za pár let prodat o tolik víc aut. Realita její ambice zrazuje - 6 - Skoda Octavia 2017 facelift test prvni 073
...stejně jako Octavia. Nicméně by se nejspíše musel stát zázrak, aby automobilka své registrace na nejmenším kontinentu během pěti let zdvojnásobila. Podobné plány přitom má na řadě dalších menších odbytišť

Zdroj: Car Advice

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše