Služby na sdílení aut trápí nový problém. Lidé si auta půjčují, ale nejezdí s nimi

Stále nová možnost, jak se levně dostat k osobnímu autu pro vlastní potřebu, naráží na další a další nečekané problémy. Tím posledním je neježdění s půjčenými auty. Co s nimi tedy lidé dělají? To budete koukat.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Služby na sdílení aut trápí nový problém. Lidé si auta půjčují, ale nejezdí s nimi

8.7.2019 | Mirek Mazal

Stále nová možnost, jak se levně dostat k osobnímu autu pro vlastní potřebu, naráží na další a další nečekané problémy. Tím posledním je neježdění s půjčenými auty. Co s nimi tedy lidé dělají? To budete koukat.

Anglické slovo „carsharing” rychle získává na popularitě a ekvivalent českého sdílení aut se pomalu usazuje i u nás. V tuzemsku vznikají další a další firmy nabízejících vlastní flotilu pronajímatelům za lákavé ceny. Něco takového se může vyplatit, nový podobný způsob půjčování automobilů ale má mnohá úskalí.

Nejnovější potíží je, že část zákazníků, která si klasicky pronajme auto, nikam nejede. To je problém už proto, že řada carsahringů účtuje pouze ujeté kilometry a blokování auta bez ježdění znamená nulové či nižší příjmy a pochopitelně i náklady ušlé příležitosti.

Zvláštního chování klientů si nejprve všimla služba Orix Auto. Od loňského léta se vozy začaly mezi zájemci točit stále více, ovšem ne každý někam odjel. Zvláštní jednání zákazníků zaznamenala i další společnost Times24 i jiné. Dlouho neexistovala odpověď na otázku, proč si zákazníci pronajali auto, se kterým pak stáli na místě. Průzkum ale ukázal, že někteří lidé používají auta docela jiným způsobem.

Někteří si v autě chtějí nerušeně zdřímnout, jiní používají vozidlo jako dočasné pracoviště, další místo jídelny. Jeden zákazník si do pronajatého auta dokonce dočasně odložil osobní věci, které nechtěl nosit s sebou. Podíl podobného využívání sdílených aut neustále roste.

Firma NTT Docomo v roce 2018 přistihla každou osmou registrovanou osobu, která vypůjčený vůz krátkodobě použila k úplně jiným záměrům, než je cestování. Japonci uvnitř sledovali televizi, převlékali se do kostýmu na Halloween, zpívali, nebo cvičili angličtinu.

Jak jsme již zmínili, stáním na místě carsharingové firmy přichází o tržby. Platby někdy probíhají za dobu pronájmu i ujetou vzdálenost, i tak ale pronájmy s nulovým nájezdem nejsou pro poskytovatele výhodné. Zákazníci jsou spokojeni, o to méně se novému fenoménu těší podnikatelé ve sdílení. Nesmí chybět ani nářky ochránců přírody, jelikož vozidla někdy stojí na místě s nastartovaným motorem, což je prý katastrofa pro životní prostředí. Tak či onak je to další těžkost, která rozmach tohoto fenoménu nepochybně brzdí.


Služby na sdílení aut trápí nový problém. Lidé si auta půjčují, ale nejezdí s nimi - 1 - Anytime sdileni aut v Praze 01Služby na sdílení aut trápí nový problém. Lidé si auta půjčují, ale nejezdí s nimi - 2 - Anytime sdileni aut v Praze 02Služby na sdílení aut trápí nový problém. Lidé si auta půjčují, ale nejezdí s nimi - 3 - Anytime sdileni aut v Praze 03Služby na sdílení aut trápí nový problém. Lidé si auta půjčují, ale nejezdí s nimi - 4 - Anytime sdileni aut v Praze 04Služby na sdílení aut trápí nový problém. Lidé si auta půjčují, ale nejezdí s nimi - 5 - Anytime sdileni aut v Praze 05Služby na sdílení aut trápí nový problém. Lidé si auta půjčují, ale nejezdí s nimi - 6 - Anytime sdileni aut v Praze 06Služby na sdílení aut trápí nový problém. Lidé si auta půjčují, ale nejezdí s nimi - 7 - Anytime sdileni aut v Praze 07Služby na sdílení aut trápí nový problém. Lidé si auta půjčují, ale nejezdí s nimi - 8 - Anytime sdileni aut v Praze 08
Klienti sdílených aut (na fotkách vozy pražského Anytimu) využívají vozy ke všem možným činnostem, jen ne k přesunu z místa

Zdroje: Asahi, Anytime Carsharing

Mirek Mazal

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše