Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Špinavé tajemství jinak čistých elektrických aut dohnalo Teslu až k soudu
19.12.2019 | Petr Prokopec
Elektromobily se tváří jako spása planety, jenže realita není až tak růžová. Problémem je jejich výroba a závislost zejména akumulátorů na vzácných kovech.
Prakticky od chvíle, kdy svět propadl elektrickému šílenství, poukazujeme na negativa spojená s alternativním pohonem. Stěžejní je v tomto ohledu těžba vzácných kovů, kvůli které můžeme elektromobilitu jen stěží považovat za spásu planety. Na jedné straně totiž máme teoretické snížení emisí, to je však totálně negováno otravou půdy či spodních vod způsobenou onou těžbou. Nejsou to však jediná negativa s ní spojená, v případě kobaltu tu totiž máme také novodobé otrokářství, nucenou dětskou práci a na ně navazující fatální oběti.
Momentálně proto bylo pět velkých technologických společností obviněno, že přispělo k úmrtí několika dětí z Konga. Tato země se stará o polovinu světové těžby kobaltu, k čemuž jsou ovšem využívány děti. Šest z nich ovšem zemřelo kvůli závalům tunelů, osm dalších utrpělo vážná zranění včetně ochrnutí. Jejich rodiny proto podaly hromadnou žalobu prostřednictvím právnické firmy International Rights Advocates, která je zaměřena proti společnostem Tesla, Apple, Alphabet, Microsoft a Dell.
Stalo se tak vůbec poprvé, kdy technologičtí titáni byli zataženi do podobné soudní pře. Ta pro ně navíc nevyznívá vůbec dobře, neboť žaloba je doplněna snímky dětí se zdeformovanými nebo chybějícími končetinami. „Tyto společnosti - nejbohatší společnosti na světě, tyto společnosti vyrábějící technologické finesy - dovolily mrzačení a zabíjení dětí jen proto, aby svůj kobalt dostaly levně,“ uvedl k žalobě právní zástupce rodin Terrence Collingsworth.
Na její podání zatím zareagoval pouze Dell, jenž prý neměl nejmenší tušení o tom, že je při těžbě zneužíváno dětí. Společnost proto odstartovala své vlastní vyšetřování. Taková slova však lze jen stěží brát vážně, neboť situace v kobaltových dolech v Kongu je známa už léta. Dell se tak chová pokrytecky, ostatní raději mlčí. Nakonec v případě Tesly se v minulosti sám Elon Musk na toto téma vyjadřoval - na dodávkách kobaltu z Konga se ale od té doby nezměnilo vůbec nic.
Kromě již zmíněných společností je přitom žaloba zaměřena proti britské těžební společnosti Glencore, která byla již dříve viněna ze zneužívání dětí. Ve spisu přitom stojí, že ratolesti, často pouze šestileté, byly nuceny pracovat pouze za jeden a půl dolaru denně, tedy za pouhých 35 Kč, a to šest dní v týdnu. Mluvčí firmy taková obvinění ovšem zcela logicky popírá a dodává, že „Glencore netoleruje jakoukoliv formu dětské či nucené práce“.
S tím nicméně nesouhlasí řada mezinárodních neziskovek a příspěvkových informací, dle kterých je v moderním otroctví drženo více než 40 milionů lidí. Soudní proces tedy bude extrémně sledovaný, že evidentně existují způsoby, kterak elektromobilitu špinavých tajemství spojených s těžbou kobaltu zbavit, jen jsou dražší. Příkladem jde výzkumná laboratoř společnosti IBM, jenž přišla s baterií, která se zcela obejde bez vzácných kovů.
IBM místo toho vsadilo na materiály, jenž lze extrahovat ze slané vody. Nová kompozice přitom využívá tekutý elektrolyt a nabízí vyšší hustotu i efektivitu než lithium-iontové akumulátory. Vůči nim lze baterie, které nepotřebují kobalt či nikl, dobít mnohem rychleji, zhruba 80 procent kapacity totiž máte k dispozici již během pouhých pěti minut. A aby toho nebylo málo, enormním způsobem bylo sníženo riziko samovznícení.
Jak se tedy ukazuje, při snaze o ochranu přírody není třeba zotročovat děti. Touto cestou se přitom vydal Mercedes, který již s IBM uzavřel partnerství. Do budoucna bychom se tedy teoreticky mohli obejít bez žalob i obětí, pokud se všechny relevantní firmy budou ochotny vzdát části svých zisků. Něco takového lze ovšem očekávat jen stěží.




Již léta je internet zaplavován snímky dětí těžících kobalt v drastických podmínkách. Dell přesto tvrdí, že o něčem takovém neměl ani tušení. Dnes míří k soudu, stejně jako Tesla, Apple, Microsoft či Alphabet
Zdroj: Reuters
Bleskovky
V této zemi ze dne na den zrušili všechna měření rychlosti, místo nich instalují obří dopravní značky
2.12.2025
Zima v zimě zas jednou překvapila všechny. Hasiči zveřejnili fotky „největší nehody, u jaké kdy zasahovali”
1.12.2025
Boží trest za svatokrádež? Klasické Porsche předělané na elektrický pohon majiteli shořelo před domem měsíc po koupi
30.11.2025
Nejnovější články
Trump a spol. dál ruší nařizování elektromobilů, aby snížili ceny aut. EU nemůže nereagovat, i kdyby nechtěla
před 2 hodinami
Japoncům se smáli, že předělali obyčejnou Hondu na americký muscle car, teď pro velký zájem znovu rozjíždí výrobu
před 4 hodinami
Korejci zlevnili své elektromobily o 200 tisíc Kč, aby je někdo kupoval, ale neděje se to. Prodeje padly až o 68 procent
před 5 hodinami
Influenceři rozebrali interiér nového Jeepu na díly přímo na autosalonu, aby se vysmáli jeho kvalitě, výrobce marně protestuje
včera
Nový šéf Stellantisu si přestal brát servítky. EU přesně vysvětlil, co má už teď za následek její zakazování spalovacích aut
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 12.04. 11:04 - řidičBOB
- whitelist & blacklist 12.04. 09:54 - jerry
- Lampárna (stěžovatelna) 12.04. 09:51 - jerry
- Elektromobily a vse kolem nich 12.04. 08:05 - řidičBOB
- Chlubítko univerzální 12.04. 07:08 - řidičBOB
- IT poradna 12.03. 11:44 - pavproch
- GWM STEED 7 12.03. 10:43 - macabe
- Porsche - vse o sportovnich modelech 12.03. 09:10 - pavproch
