Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Spyker má na kahánku, požádal o soudní ochranu před věřiteli
3.12.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Holandská automobilka stojí na pomezí bankrotu, za což prý může i Saab či F1. Pomocí by ovšem značce mohlo sloučení s výrobcem elektrických letadel.
Pokud jsme v posledních měsících zmiňovali holandskou automobilku Spyker, pak to rozhodně nebylo kvůli jejím novým modelům. Místo toho byl v centru dění osud značky, neboť ta se potýkala zejména s nedostatkem financí. Na počátku července tak bylo kupříkladu oznámeno, že firma má velké dluhy na daních, a proto veškerá její aktiva míří do dražby. Tento osud se sice nakonec majiteli automobilky Victoru Mullerovi povedlo zvrátit, nicméně ne na dlouho.
Již o dva měsíce později jsme totiž mohli referovat o tom, že Spyker nevyplácí zaměstnancům mzdy a že bankrot je na spadnutí. Tyto domněnky pak jen umocnil verdikt amerického odvolacího soudu, u kterého Holanďané žalovali koncern GM o tři miliardy dolarů (cca 60 mld. Kč). A aby toho nebylo málo, pak na počátku měsíce vešlo ve známost, že automobilka již od prvního kvartálu letošního roku dluží za nájem. Bylo tak prakticky jen otázkou času, kdy se ucho pomyslného džbánu utrhne zcela. A to se stalo včera, kdy Muller požádal o soudní ochranu před věřiteli.
Holandský soud žádost Spykeru přijal, přičemž prozatím nebyla specifikován přesný časový horizont, do kterého šéf firmy musí přijít s řešením nastalých patálií. Zatím shání finance, naznačil ale i zájem o sloučení s nejmenovaným americkým výrobcem elektrických letadel. To by samozřejmě dávalo smysl, neboť také Spyker má leteckou minulost, jak ostatně naznačuje vrtule v jeho znaku. Firmy zaměřené na výrobu elektrických dopravních prostředků navíc mohou počítat se státními dotacemi, což by značce jistě pomohlo.
Zatím ovšem není jisté, zda ke sloučení dojde a zda tím v kasičce Spykeru zacinkají tolik potřebné zlaťáky. Konečně ovšem bylo potvrzeno to, co za problémy automobilky stojí. Jak se dalo očekávat, značka si nejméně dvakrát ukousla větší kus koláče, než jaký dokázala sníst. Tím prvním byl vstup do šampionátu Formule 1, kdy Holanďané odkoupili skomírající Jordan. Druhým velkým soustem pak bylo převzetí Saabu v letech 2009 a 2010.
Aktuálně můžeme jen doufat, že se Spykeru povede zmrtvýchvstání a nakonec skutečně rozjede výrobu modelu B6 Venator. Nejsme si ale ani trochu jisti, zda tato pohádka ještě může mít šťastný konec...
Spyker B6 Venator měl odstartovat novou kapitolu v historii značky, nakonec však firma stojí na pomezí bankrotu. Pokud se jí povede sehnat peníze, pak by výroba kupátka skutečně mohla po několika letech slibů odstartovat
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejnovější články
- Škoda chystá závodní elektrický Enyaq, to už je opravdu tragédie v přímém přenosu
před 2 hodinami - Fisker padá stále níž, poškozená auta má opravovat díly z vraků a vyřazených vývojových vozů
před 4 hodinami - Nové Ferrari zaskočilo jménem i vzhledem, jeho motor ale stačí k tomu, aby se vyprodalo na léta dopředu
před 5 hodinami - Stellantis si už naplno otevřel zadní vrátka, ke spalovacím autům se může vrátit kdykoli
před 6 hodinami - Další automobilka zrušila plán prodávat od roku 2030 jen elektromobily, bylo to prý jen „prohlášení o misi”
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 05.03. 12:52 - řidičBOB
- BMW Divize 05.03. 08:37 - pavproch
- Octavia 3, golf, passat, leon, focus - benzín, cca 2016 05.03. 07:26 - petr_riha
- Elektromobily a vse kolem nich 05.03. 06:53 - honziss
- Dříve M135i, nyní ///M2 05.02. 22:38 - Eda
- Volkswagen obecne 05.02. 20:02 - Snowman000
- S větrem ve vlasech.... 05.02. 18:50 - Brus
- Jednostopé okénko 05.01. 22:15 - řidičBOB