Statistika odhalila, jak stará auta dnes jezdí v Rusku, ve srovnání s ČR překvapí

V Rusku žije hodně bohatých lidí, jenže v průměru je tato země o dost chudší než Česká republika. Lze tedy čekat, že v průměru na tom bude hůře i tamní autopark, realita je ale úplně opačná.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Statistika odhalila, jak stará auta dnes jezdí v Rusku, ve srovnání s ČR překvapí

10.11.2019 | Petr Prokopec

V Rusku žije hodně bohatých lidí, jenže v průměru je tato země o dost chudší než Česká republika. Lze tedy čekat, že v průměru na tom bude hůře i tamní autopark, realita je ale úplně opačná.

Na Rusko řada lidí stále hledí s odporem, mnozí stále ještě máme v paměti sovětskou okupaci, která nás rozhodně nepřivedla ke štěstí a blahobytu. S despektem koukáme rovněž na ruská auta, i proto, že AvtoVAZ dlouho nebyl s to překročit stín své komunistické minulosti. Paradoxem ovšem může být skutečnost, že pokud přijde řeč na otřepaný pojem „vrakoviště Evropy“, Rusko s ním nemůžeme spojit.

Ruská agentura Avtostat zveřejnila statistiku, dle které průměrné stáří tamního vozového parku dosahuje 13 roků a neustále mládne. To je překvapivě nízké číslo, však i v případě českého trhu to ke knci prvního pololetí letošního roku bylo 14,82 roku, přičemž meziročně došlo k nárůstu o 0,2 roku. Od roku 2011 se ostatně průměrný věk aut v ČR neustále zvyšuje a souhrnně narostl už o více než rok. Za tím stojí hlavně dovoz starších ojetin, které vydrží sloužit stále déle - auta stará 10 a více let mají na importu více než poloviční podíl.

Výhled do budoucna je v případě Česka nejspíše stále stejný, protože autoparky stárnou na většině míst světa. Ne však v Rusku, což ostatně dokladuje detailní pohled na statistiky. Nejstarší jsou tam vozy domácích značek - souhrn ruské produkce dosahuje průměrného věku 16,6 roku, na čemž má podíl hlavně Lada (16 let). Oproti tomu zahraniční vozy jsou citelně mladší, v průměru mají „na hrbu“ méně než 11 let, nejmladší z nich jsou pak auta z Číny, což je pochopitelné, neboť k mání jsou jen pár let.

Pozoruhodné je i množství aut v jednotlivých „věkových skupinách” - z celkem 42,07 milionu registrovaných aut (u nás 5,9 milionu) je ve skupině „nad 11 let” 20,42 milionu vozů. Přesto se zbylé skupiny starají o celkový průměr 13 let stáří, jmenovitě jde o vozy 11leté (3,03 milionu aut), 10leté (1 milion), 8- a 6leté (2,5 milionu), 7leté (2,7 milionu), 5leté (2 miliony), 4leté (1,3 milionu), 3leté (1,2 milionu), zbytek tvoří zánovní vozy do 2 let stáří.

Mezi značkami jasně vládne Lada (13,5 milionu aut) před Toyotou (3,1 milionu), Kiou (2 miliony), Nissanem (1,9 milionu), Renaultem, Hyundai, Volkswagenem a Chevroletem (všechny přes 1,5 milionu). Škoda v nejlepší desítce nefiguruje. Mezi segmenty vládnout vozy nižší střední třídy (14,2 milionu vozů) před SUV (10,2 milionu) a auty střední třídy (8,1 milionu). Ostatní segmenty mají už relativně malé zastoupení.


Statistika odhalila, jak stará auta dnes jezdí v Rusku, ve srovnání s ČR překvapí - 1 - Rusky vozovy park 2018 01Statistika odhalila, jak stará auta dnes jezdí v Rusku, ve srovnání s ČR překvapí - 2 - Rusky vozovy park 2018 02Statistika odhalila, jak stará auta dnes jezdí v Rusku, ve srovnání s ČR překvapí - 3 - Rusky vozovy park 2018 03Statistika odhalila, jak stará auta dnes jezdí v Rusku, ve srovnání s ČR překvapí - 4 - Rusky vozovy park 2018 04Statistika odhalila, jak stará auta dnes jezdí v Rusku, ve srovnání s ČR překvapí - 5 - Rusky vozovy park 2018 05Statistika odhalila, jak stará auta dnes jezdí v Rusku, ve srovnání s ČR překvapí - 6 - Rusky vozovy park 2018 06
Ruský vozový park je rozmanitý a citelně mladší než ten český, což bude pro nejednoho Čecha překvapivé

Zdroj: Avtostat

Petr Prokopec

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše